Business Internaţional

Bauturile energizante ataca energic piata

06.04.2004, 00:00 37



Coctailuri cu vodca sau remedii pentru mahmureala. Indiferent de scopul cu care sunt folosite, asa-numitele bauturi energizante au devenit rapid elixirul preferat al adolescentilor si tinerilor adulti, care considera cafeaua espresso, cola si ceaiurile drept depasite.



Aceste bauturi, ce contin in cea mai mare parte zahar, apa si cafeina, dar si o varietate de vitamine, ierburi si extracte energizante, reprezinta in prezent segmentul cu cel mai rapid ritm de dezvoltare din intreaga industrie a bauturilor, depasind segmentul apei imbuteliate, relateaza New York Times. Companiile din industria bauturilor se grabesc sa patrunda pe aceasta piata cu o valoare de un miliard de dolari, si sa reduca din cota destul de semnificativa detinuta de Red Bull, pionierul acestui domeniu, ale carui bauturi au fost lansate pe piata Statelor Unite cu sapte ani in urma. Iar pentru aceste companii, disponibilitatea tinerilor consumatori de a cumpara o cutie de bautura energizanta la un pret de cel putin doua ori mai mare decat cel al unei cutii, mai mari, de cola, reprezinta un stimulent destul de puternic. "In magazinele generale, o lada de Red Bull se vinde la un pret de aproximativ sase ori mai mare decat cel al unei lazi de Coke sau Pepsi," declara John D. Sicher, editor al Beverage Digest, citat de The New York Times.



In ultimii trei ani, sute de bauturi energizante au invadat rafturile magazinelor purtand denumiri variate, cum ar fi Piranha sau Pimp Juice. Desi Red Bull, o companie austriaca, controleaza 50% din piata americana, cota sa de piata a scazut cu 3,7% in anul incheiat in luna aprilie a anului trecut, conform Beverage Digest.



"Companiile vor trebui sa-si accelereze ritmul investitiilor," declara Tom Pirko, presedinte al Bevmark, o firma de consultanta in domeniul bauturilor. In cadrul unei declaratii, oficialii companiei Red Bull sustineau ca nu intentioneaza sa aplice schimbari radicale.



Compania sustine ca vanzarile sale globale au crescut cu 10% anul trecut si ca detine inca o cota de 70, pana la 90% din piata globala. Red Bull comercializeaza numai doua produse, bautura sa energizanta originala si o versiune a acesteia, fara zahar, lansata anul trecut. Compania isi bazeaza foarte putin strategia de marketing pe publicitatea prin intermediul televiziunii, sponzorizand in schimb evenimente legate de sporturile extreme, atleti, comercializandu-si bauturile in special prin intermediul barurilor si cluburilor.



Ceea ce a transformat bauturile Red Bull si alte bauturi asemanatoare in produse atat de populare in randul celor cu varsta cuprinsa intre 18 si 25 este continutul de cafeina al acestora, sustin analistii. O cutie contine o cantitate de cofeina aproape egala cu cea a unei cani de cafea si de doua ori mai multa decat o cutie de Coke sau Pepsi. In plus, Red Bull mai contine o substanta prezenta in cereale si vin rosu, taurine, un amino-acid prezent in carnea de peste, de pasare, multe vitamine si ierburi cum ar fi ginseng si ginkgo. Red Bull sustine ca bauturile sale imbunatatesc performantele in special in perioade de stres, maresc viteza de reactie si capacitatea de concentrare si stimuleaza metabolismul. Unii experti din domeniul alimentar sustin, insa, ca aditivii nu confera nici un fel de beneficii tangibile.



"Producatorii de pe acest segment se bazeaza pe ideea produselor alimentare functionare, pe ideea crearii unor produse speciale cu efecte benefice asupra sanatatii si percep preturi mai mari," declara David Schardt, nutritionist in cadrul Center for Science in the Public Interest.



Bauturile energizante sunt interzise in mai multe tari europene, incluzand Danemarca, Norvegia, Suedia si Franta, din cauza nivelului crescut de cafeina.



In Statele Unite, Red Bull a devenit pentru prima data popular in cluburile de sanatate din California, spun analistii. Analistii atribuie tranzitia rapida de la cluburi de sanatate la baruri strategiei agresive promovate de companie.



Red Bull are ca rivale companii mici si mari. Coca-Cola si PepsiCo au patruns pe aceasta piata in 2001.



In ultimul timp, companii mai mici au invadat magazinele cu produse mai ieftine. De exemplu, Rockstar, o companie din Las Vegas, a lansat o bautura energizanta in anul 2001 despre care spune ca are de doua ori volumul unei bauturi Red Bull la un pret asemanator.



Pentru multe din companiile aflate la inceput, cea mai mare provocare este lansarea produselor lor in supermarketuri si magazine generale, unde se vand 60% din toate bauturile energizante. Pe aceasta cale, si nu prin intermediul barurilor, spera aceste companii sa-si atraga noul val de clienti-mame, functionari si persoane preocupate de sanatate.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO