Business Internaţional

Cavalerul pe cal alb se retrage de la Rover

12.07.2005, 18:25 18

Omul de afaceri David James s-a retras din proiectul de salvare ale producatorului britanic de masini aflat in colaps, MG Rover, scrie BBC.

Recent, au aparut speculatii conform carora exista o posibilitate de salvare a producatorului de automobile Rover, companie ce a intrat in faliment la inceputul acestui an, dupa ce a fost nevoita sa disponibilizeze 5.500 de angajati.

James face parte dintr-un consortiu, care a sperat ca va cumpara Rover si va continua sa produca masini la fabrica din Longbridge.

Pentru ca acest lucru sa devina realitate, James avea nevoie ca China Shanghai Automotive (SAIC) sa cumpere afacerile si activele companiei Rover, dar chinezii au refuzat. Fara acordul cu SAIC, James si grupul sau nu au mai reusit sa stranga banii necesari pentru a cumpara Rover.

James a vrut sa separe compania Rover si sa creeze o noua companie MG. Brandul MG este unul dintre cele mai valoroase active ale companiei britanice.

Conform planurilor omului de afaceri, SAIC ar fi trebuit sa cumpere profitabila divizie producatoare de locomotive a Rover si peste un an sa cumpere celelalte proprietati. James a declarat ca, in weekend, cei de la SAIC au hotarat ca nu sunt de acord cu acest plan.

"Am crezut ca vor accepta aceasta propunere, pentru ca era o decizie logica. Le ofeream drept cadou posturi de conducere si 25% din activele noii companii MG", spune James.

"Acesta ar fi fost primul pas pe care trebuia sa-l parcurga compania chineza, deoarece SAIC ar fi ajuns, ulterior, sa detina toata compania."

Omul de afaceri britanic crede ca SAIC ar fi putut avea posibilitatea sa intre pe piata britanica a automobilelor, achizitionand totodata activele care o interesau.

SAIC a mai purtat tratative pentru incheierea unui parteneriat cu Rover, dar acestea nu s-au finalizat printr-o oferta din partea companiei din China.

Analisti considera ca SAIC a mizat pe faptul ca ar putea obtine un pret mai mic pe Rover, dupa terminarea speculatiilor.

Au existat nenumarate zvonuri legate de situatia companiei Rover si de posibilitatea gasirii unei solutii viabile pentru rezolvarea tuturor problemelor.

The Sunday Telegraph relateaza ca o alta firma, Nanjing Automobile, ocupa o pozitie preferentiala in licitatia pentru Rover, pozitie care ii permite sa aiba facilitati in negociere.

Administratorii Rover, compania PricewaterhouseCoopers, au stabilit luna octombrie ca data limita pentru incheierea acestei tranzactii.

James a specificat ca nu se poate incheia o intelegere pana cand PricewaterhouseCoopers nu va explica celor de la SAIC sau Nanjing ca nu se accepta oferte doar pentru parti din Rover sau pana cand guvernul britanic nu va garanta aceasta afacere.

MG Rover a depus, in luna aprilie, o cerere de incepere a procedurilor de faliment, ca urmare a datoriilor de 1,4 miliarde de lire sterline (2,04 miliarde de euro), inclusiv un deficit al fondului de pensii de 415 milioane de lire sterline (605,66 milioane de euro). Activele companiei se ridicau la 80,5 milioane de lire sterline (117,48 milioane de euro).

Actiunea a determinat inchiderea fabricii de la Longbridge, 5.000 de angajati pierzandu-si locurile de munca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO