Business Internaţional

De ce nu considera Peugeot pietele emergente o prioritate

03.08.2007, 14:19 13

In industria in care si cele mai de succes companii se lupta pentru a obtine profit, Christian Streiff conduce o companie producatoare de masini aflata, aparent, pe o piata nepotrivita, scrie Financial Times.
In timp ce cresterea cererii de autovehicule se inregistreaza, in cea mai mare parte, pe pietele emergente, compania PSA Peugeot Citro?n vinde aproximativ trei sferturi din productia de autovehicule pe piata sa originara, adica in Europa de Vest, unde cererea de autovehicule stagneaza sau chiar scade in ciuda cresterii economice.
Peugeot nu are nici oferte de masini de lux, nici de masini ieftine, doua ramuri ale industriei producatoare de masini care cunosc cea mai rapida dezvoltare. Majoritatea vehiculelor Peugeot sunt, in mod traditional, de marime mica si medie, fiind mai putin profitabile.
Totusi, aparent impotriva oricarei logici, Streiff a declarat ca intentioneaza sa se concentreze in continuare pe o strategie privind in mare masura piata europeana, fara a se grabi sa investeasca pe pietele emergente, dar nu a exclus posibilitatea unor noi colaborari sau achizitii.
El a spus ca Peugeot s-a concentrat asupra unui plan de trei ani, care urmareste sa mareasca profitul, de aceea nu a incercat sa faca noi achizitii. El a exclus, insa, posibilitatea de a produce un autovehicul ieftin de genul Logan, care a vandut mai mult de o jumatate de milion de unitati pe pietele emergente.
"Priviti la rezultatele celor de la Volkswagen: majoritatea banilor obtinuti de acestia provin de pe piata vest-europeana desi este un grup international", a mai declarat el. "Consider ca Europa de Vest este o piata pe care se pot castiga bani."
Modul prin care Peugeot intentioneaza sa faca profit va deveni mai clar in septembrie, in momentul in care compania va dezvalui mai multe detalii legate de strategia pe care o va urma.
Peugeot a anuntat o crestere de 21,9% a profitului operational, acesta ajungand la 842 mil. euro. Trebuie mentionat faptul ca aceasta crestere a profitului nu pare sa fi fost rezultatul cresterii volumului de vanzari.
Trei sferturi din cresterea profitului sunt reprezentate de preturile mai mari si de imbunatatirile aduse produselor, doar un sfert fiind adus de cresterea volumului de vanzari.
Peugeot si-a marit profitul chiar si in China, unde concurenta acerba impinge pretul masinilor in jos, iar castigurile obtinute pe piata din Europa de Est s-au apropiat de cele obtinute din vanzarile de pe piata vest-europeana.
Veniturile grupului au avansat cu 5,9%, la 30,818 miliarde de euro, pe fondul cresterii vanzarilor. Cota detinuta de companie pe piata europeana a urcat la 14,2%, de la 14% in primele sase luni ale anului trecut.
Marja de profit operational s-a imbunatatit la 2,7%, de la 2,4% in perioada ianuarie-iunie 2006, depasind media estimarilor analistilor, de 2,5%.
"Acestea indica inceputul unei relansari, cu o crestere a marjei operationale, determinata, in principal, de divizia de automobile, de scaderea costurilor, imbunatatirea mai rapida a calitatii si lansarea cu succes a unor noi modele", se arata intr-un comunicat al companiei.
Pentru al doilea semestru al anului, grupul anticipeaza o marja operationala de cel putin 2%, comparativ cu 1,6% in ultimele sase luni ale anului trecut.
In 2006, PSA a revizuit in scadere de mai multe ori obiectivele financiare.
"Doua provocari majore pentru a doua jumatate a anului sunt continuarea lansarii unor modele de suuces si accelerarea procesului de imbunatatire a competitivitatii", a declarat directorul general al companiei, Christian Streiff.
Compania a anuntat deja ca va disponibiliza 4.800 de angajati francezi, in 2007, masura care determina costuri de 120 milioane de euro.
Cotatia titlurilor PSA a atins, recent, noi maxime istorice, in conditiile in care specialistii din sectorul auto au revizuit in crestere estimarile financiare, luand in calcul masurile asteptate de la Streiff.
Rezultatele PSA includ datele financiare ale diviziei de automobile, ale subsidiarei financiare Banque PSA, ale diviziei de distributie si logistica Gefco, precum si ale producatorului de componente auto Faurecia, la care grupul detine o participatie de 71%.
Dupa ce a preluat functia de director executiv al Peugeot, Streiff a alcatuit zece echipe care sa se ocupe de schitarea unui plan pentru imbunatatirea competitivitatii companiei.
Planul Peugeot, intitulat "Cap 2010", prevede o reducere cu 30% a cheltuielilor, alaturi de lansarea a 41 de noi modele pana in 2010 si recuperarea segmentelor de piata pierdute, inclusiv a celor din Europa.
Peugeot spera sa-si creasca cota de piata in America Latina, in estul Europei si in China, principalele piete emergente pe care activeaza deja. In continuare va incerca extinderea pe pietele din India si Mexic, dar dupa 2010.
De asemenea Peugeot spera sa poata fructifica avantajul de a produce masini de capacitate mica, de vreme ce legislatorii europeni vor sa reduca emisiile de carbon.
Streiff sustine ca rezultatele imbunatatite ale Peugeot vor vorbi de la sine.
"La sfarsitul zilei nu trebuie sa numeri masinile vandute, ci sa numeri banii castigati", a spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO