Business Internaţional

Deprecierea dolarului are efecte in Europa

29.02.2008, 16:45 19

Aprecierea monedei unice in fata dolarului nu este privita cu ochi buni de catre exportatorii europeni, ale caror activitati devin din ce in ce mai putin profitabile. Cel mai afectat segment este cel al producatorilor de automobile, pentru care Statele Unite reprezinta o piata de desfacere uriasa. In aceste conditii, producatorii europeni cauta noi solutii pentru a stopa decinul profitabilitatii operatiunilor de pe piata americana.
BMW, producatorul german de automobile de lux, a anuntat ca ar putea renunta la 8.100 de angajati, in conditiile in care aprecierea euro determina compania sa-si reduca drastic costurile. Pana acum producatorul german a evitat o astfel de operatiune, pe care rivalii sai, Mercedes si Audi, nu au ezitat sa o efectueze.
Peste 80.000 dintre cei peste 100.000 de angajati ai producatorului activeaza in Germania, un lucru neobisnuit avand in vedere ca peste 80% din castigurile companiei provin din afara tarii.
O asemenea situatie a creat o problema semnificativa pentru compania germana, in conditiile in care costurile sale sunt denominate in euro, iar veniturile in dolari, datorita vanzarilor masive pe piata americana. Astfel, compania a devenit foarte sensibila la fluctuatiile cursului de schimb.
Deprecierea dolarului in fata euro pune mai multa presiune asupra Volkswagen, care intentioneaza deschiderea unei fabrici in Statele Unite sau intr-una din tarile Americii Latine, a carei moneda sa se bazeze pe cursul de schimb al dolarului.
Producatorul german, care detine deja o fabrica in America de Nord, a anuntat ca in perioada urmatoare va decide locul exact in care va fi amplasata noua fabrica din "zona de influenta a dolarului". Mai mult, oficialii companiei au declarat ca intentioneaza sa investeasca inca 1 mld. euro in retehnologizarea fabricii de la Puebla, Mexic, unde Volkswagen produce modelul Beetle.
In acelasi timp, Porsche isi indreapta tot mai mult vanzarile spre noi piete, precum China, unde cusrsul de schimb al monedei nationale nu reprezinta un factor de influenta semnificativ. Producatorul si-a redus cu 10,3% exporturile pe piata americana, in decursul anului fiscal anterior acestea ajungand pana la 33.576 de vehicule.
In urma cu opt ani aproape jumatate din productia Porsche ajungea pe piata americana, anul acesta numai o treime din automobilele companiei urmand sa aiba aceasta destinatie. In aceeasi perioada, vanzarile Volkswagen pe piata americana au coborat de la 13% din totalul productiei, la 8,6%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO