Business Internaţional

Reţeta ungurească pentru economie: Cum a reuşit Budapesta să îmbine discursul anti-Bruxelles şi investiţiile străine masive. În doar câteva zile patru multi­naţionale au anunţat proiecte de sute de milioane de euro

Reţeta ungurească pentru economie: Cum a reuşit...
25.02.2018, 00:00 1115

În doar câteva zile patru multi­naţionale au anunţat proiecte impor­tante de sute de milioane de euro pen­tru industria maghiară. Vor fi create astfel câteva sute de locuri de muncă.

Ungaria este un magnet pentru producători industriali străini cu toate că în ţările de origine ale unora dintre ei guvernul maghiar este criticat pentru nerespectarea principiilor UE şi pentru retorica sa anti-imigraţie, cu toate că această economie est-europeană se confruntă cu o penurie de forţă de muncă, iar salariile cresc accelerat.

În pofida discursului antiimigraţie al guvernului Orban, unii oficiali maghiari au spus că o soluţie pentru alimentarea pieţei muncii sunt muncitorii străini. În 2015 circa 65.000 de muncitori străini lucrau în Ungaria. Cei mai mulţi, 34.000, au venit din România. Ministrul economiei Mihaly Varga a declarat în toamna anului trecut că se aşteaptă ca 50.000 de muncitori străini să ocupe locurile de muncă vacante. Noi surse de forţă de muncă ieftină pentru statele UE din Europa de Est au devenit Ucraina şi Moldova.  Analiştii spun că în acest context, dacă nu-şi schimbă modelul economic, bazat acum pe forţa de muncă ieftină, Ungaria riscă să devină necompetitivă.

Miercuri, presa maghiară a anunţat că compania germană din industria auto Continental va construi o fabrică de 100 de milioane de euro în Ungaria pentru a-şi extinde operaţiunile de electronice pentru maşini. Noua facilitate va fi construită la Debrecen şi va furniza pentru pieţele europene senzori şi sisteme de control al transmisiei, scrie Portfolio.hu. Continental are şase fabrici, o reprezentanţă pentru vânzarea de anvelope şi un centru logistic în Ungaria. De asemenea, compania a decis recent să deschidă un centru de inteligenţă artificială la Budapesta. Investiţia de la Debrecen va crea 450 de locuri de muncă.

Marţi, presa maghiară a scris că Rehau-Automotive, un producător elveţian cu rădăcini germane, va construi o fabrică de piese auto la Ujhartyan, lângă Budapesta, o investiţie de 150 de milioane de euro. Unitatea va fi furnizor pentru baza Daimler, constructor auto german, din Kecskemet, la nici 90 de kilometri de Budapesta. Budapesta, Jhartyan şi Kecskemet sunt legate prin autostrada M5. Şi Debrecen este legat de Budapesta prin autostrada M3. Fabrica Rehau va produce bare de protecţie şi componente de exterior. Lucrările de construcţii vor începe în martie şi vor dura un an. Investiţia este una greenfield şi va fi susţinută de guvernul maghiar cu subvenţii de 7,1 miliarde de forinţi (22,7 milioane de euro), a explicat ministrul afacerilor externe şi comerţului Peter Szijjarto. Fabrica va aduce 727 de locuri de muncă. Aceasta este a treia cea mai mare investiţie de acest gen din actualul mandat al guvernului şi a zecea cea mai mare în ceea ce priveşte valoarea.

„Cu această investiţie, Ungaria îşi va întări poziţia ca una dintre bastioanele industriei auto europene“, a spus ministrul Szijjarto. „Industria auto este purtătorul de fanion al tranziţiei către era digitală astfel încât această ţară, care este competitivă în acest sector, va fi competitivă şi în economia viitorului.“

Rehau mai are o bază la Gyor, pe care şi-o extinde. La Gyor, oraş de asemenea legat de Budapesta prin autostradă, este un puternic centru de producţie al Audi, companie germană. Numărul angajaţilor Rehau de la această bază va creşte cu 75, de la 400 în prezent.

Tot la Gyor, Audi va construi un centru de cercetare şi dezvoltare pentru motoare de 6,2 miliarde de forinţi (20 de milioane de euro). Costurile investiţiei, anunţată luni, vor fi acoperite în proporţie de o cincime prin subvenţii guvernamentale, scrie Budapest Business Journal. La centru vor lucra 30 de ingineri de dezvoltare, iar cercetările se vor concentra atât pe motoare electrice, cât şi motoare pe combustie internă, potrivit agenţiei de presă MTI. Investiţia a fost anunţată la un eveniment prin care s-au sărbătorit 25 de ani de când Audi a venit în Ungaria. Ministrul Szijjarto a spus că Audi a investit opt miliarde de euro în această ţară şi asigură direct 12.300 de locuri de muncă. Audi Ungaria a livrat până acum 33 de milioane de motoare şi 1,15 milioane de autovehicule. Cu ocazia evenimentului, Audi a anunţat că va lansa producţia în Ungaria a unui noul model Q3 în toamnă. 

Tot luni, Hyundai Electric and Energy Systems, subsidiară a conglomeratului sud-coreean Hyundai Heavy Industries, a anunţat deschiderea unui centru de cercetare şi dezvoltare în Budapesta. Centrul rezultat prin fuziunea a două birouri de cercetare din Budapesta va juca un rol important în dezvoltarea de tehnologii de conversie a energiei, esenţiale pentru microreţele. 

Cu o aşa abundenţă de locuri de muncă, nu trebuie să fie de mirare că în Ungaria salariile cresc accelerat. Salariul mediu brut s-a majorat cu 4% în 2015, cu 6% în 2016 şi cu 13% anul trecut, potrivit datelor biroului de statistică.

Salariul a ajuns la 297.017 de forinţi (951 euro). La majorare au contribuit creşteri de 15% pentru salariul minim al muncitorilor necalificaţi şi de 25% pentru salariul minim al muncitorilor calificaţi de la începutul anului.

De asemenea, au fost ajustate remuneraţiile în diferite ramuri ale sectorului public şi în companiile de stat.

Cele mai recente sondaje arată consecinţele: ungurii sunt tot mai încrezători în situaţia lor financiară, tot mai mulţi oameni permiţându-şi să pună bani deoparte şi să facă cumpărături scumpe fără a se împrumuta.

O altă consecinţă: îngrijorările analiştilor. Zoltăn Torok, economist-şef la Raiffeisen Bank, se întreabă dacă nu cumva creşterile salariale rapide şi forţate din Ungaria ameninţă competitivitatea acestei ţări.

Concluzia sa este că dacă creşterile sunt însoţite de schimbări în politica economică prin care se îmbunătăţeşte competitivitatea şi se compensează pentru costul muncii tot mai mare, acestea nu pun în pericol competitivitatea. Guvernul a reuşit să evite pericolul prin reduceri de taxe, dar aceasta este un instrument care nu poate fi folosit decât o perioadă limitată. Pentru ca majorările salariale să fie sustenabile, este nevoie de politici economice mai sofisticate pentru îmbunătăţirea competitivităţii, de reglementări mai eficiente, de modernizarea operaţiunilor statului şi de îmbunătăţirea radicală a educaţiei. Adică este nevoie de o guvernanţă bună.

Zilele trecute, Barnabas Virag, director la banca naţională a Ungariei, a explicat că viitorul ţării este strâns legat de creşterea economică bazată pe capital, şi nu pe cea bazată pe forţa de muncă ieftină. De aceea, a spus Virag, Ungaria va trebui să-şi îmbunătăţească competitivitatea cu cheltuieli mai mari pentru cercetare şi dezvoltare, scrie Reuters.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO