Business Internaţional

Giganţii auto din Detroit reîncep lupta pentru supremaţie, dar Chrysler pare a fi pentru moment doar spectator

Giganţii auto din Detroit reîncep lupta pentru supremaţie, dar Chrysler pare a fi pentru moment doar spectator

Autor: Gabriel Razi

21.11.2010, 23:51 42

Triada celor mai importanţi producători din industria auto aStatelor Unite s-ar putea transforma într-un duo după ce Ford şiGeneral Motors au demarat în trombă de lângă Chrysler, scrie TheNew York Times.

Sergio Marchionne, noul CEO al Chrylser, promite că producătoruldin Detroit va reveni pe culmile succesului după ce va depăşidificultăţile asociate falimentului prin care a trecut anultrecut.

Investitorii se înghesuie să achiziţioneze o parte din acţiunileGeneral Motors, care s-a listat din nou după falimentul de anultrecut, sau pe cele ale Ford, companie care s-a ţinut singură pepicioare în timpul recesiunii, în timp ce Chrylser rămâne la coadalistei celor ce mizează pe industria auto. Vânzările Chrysler înStatele Unite se află la jumătatea celor de acum cinci ani, iarlinia sa de produse întârzie să fie reînoită.

Totuşi, de curând compania a lansat la salonul auto de la LosAngeles SUV-ul Dodge Durango şi a anunţat că reprezentanţele salevor începe să vândă modelul 500 al celor de la Fiat.

Chrysler nu are loc pe bursă încă

Analiştii din industria auto consideră că producătorul americannu este încă pregătit pentru listarea la bursă.

"Chrysler nu este pregătită. Are nevoie de o gamă mai mare deproduse", spune David Whiston, analist la compania de investiţiiMorningstar.

Marchionne consideră că declinul pieţei auto din 2008 şi 2009 aafectat mai mult Chrysler decât ceilalţi producători americani.Deşi atât Ford, cât şi GM au fost afectate puternic de criză,acestea au reuşit să se redreseze şi chiar să atingă performanţeleprecedente crizei.

Marchionne, care este responsabil şi de destinele Fiat, se aflăîn fruntea Chrysler după ce producătorul italian a cumpărat 20% dinacţiuni de la guvernul american. Conducerea intenţionează săredreseze compania prin introducerea de noi modele cu un consum micde combustibil începând cu anul viitor. Momentan, companiaînregistrează pierderi, estimate pentru cel de-al treilea trimestrual acestui an la 62 mil. euro (84 mil. dolari), pe lângă datoriilede 5,4 mld. euro (7,4 mld. dolari) pe care trebuie să le returnezeautorităţilor americane şi canadiene.

Directorul italian consideră că titlurile Chrysler se vorreîntoarce pe bursă la jumătatea anului viitor, după ce va fianalizată evoluţia pe care o vor avea acţiunile GM odată curevenirea pe piaţa de capital ce a avut loc săptămâna trecută.

"Succesul pe care îl are competitorul nostru direct ne dăindicii privind receptivitatea pieţelor de capital", credeMarchionne.

Însă analiştii auto sunt de părere că este prea devreme pentru aputea estima dacă relansarea acţiunilor Chrysler va avea acelaşisucces cu cea a General Motors.

Anul acesta vânzările Chrysler au început să crească după ceanul trecut acestea căzuseră sub un milion de unităţi. Redresareacifrelor de vânzări se datorează lansării de noi produse cum ar finoul Jeep Grand Cherokee. Totuşi brandul Chrysler continuă să sezbată în anonimat pe locul al 14-lea în topul mărcilor auto vânduteîn Statele Unite, fiind depăşit de branduri mai puţin preferate depublicul american, cum ar fi Volkswagen, Subaru sau Mazda.

Dacă în 2005 marca Chrysler vindea 2,3 milioane de autoturismeîn Statele Unite, anul acesta cifrele de vânzări au atins până înluna octombrie 910.000 de unităţi. Grupul Chrylser este acumsurclasat de General Motors, Ford, Toyota şi Honda în topul celormai performanţi producători auto de pe piaţa americană.

Revitalizează vechile modele

Noua strategie a producătorului auto se bazează pe revitalizareaunor modele mai vechi cum ar fi minivanul Town and Country,sedan-ul Sebring sau lansarea unei noi versiuni a limuzineiChrysler 300C. Însă compania nu reuşeşte să performeze pe piaţacamionetelor, unde vânzările Dodge Ram au urcat cu doar 2% în acestan, în timp ce vânzările camionetelor Ford au crescut cu 30%, iarcele ale produselor GM cu 15%.

Pe termen lung, analiştii consideră că viitorul Chrysler vadepinde de automobilele produse pe platforma modelelor europene aleFiat, iar italienii speră că "scutul" brandului Chrysler va aşterneuitarea peste problemele de fiabilitate ale maşinilor italiene careau determinat producătorul torinez să iasă de pe piaţa StatelorUnite cu 30 de ani în urmă.

Atât General Motors, cât şi Ford au obţinut profituri de ordinulmiliardelor în acest an, Chrysler fiind singurul producător dinDetroit care are pierderi. "Chrysler a rămas în spate, dar va venişi timpul lor", crede Rebecca Lindland, analist la compania deanaliză a pieţei auto IHS Global Insight.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO