Business Internaţional

In prezent este numai un scenariu de film. Dar angajati-va consultanti din vreme

07.06.2004, 00:00 30



Regizorul Roland Emmerich nu va fi singurul ce va avea de castigat de pe urma schimbarilor climatice. "The Day After Tomorrow", filmul realizat de acesta, ce descrie consecintele dramatice ale incalzirii globale, nu este decat varful unui iceberg aflat in proces de topire, comenteaza Wall Street Journal.



Temandu-se de consecintele de ordin financiar ale incapacitatii de a respecta standardele legate de emisiile nocive, din in in ce mai multe companii se pregatesc sa plateasca pentru a obtine consiliere cu privire la modul in care sa abordeze problema poluarii. Iar companiile ce ofera servicii de consultanta, auditorii, bancile si companiile din domeniul informatiei, doresc sa joace si ele un rol si sa obtina profituri de pe urma companiilor obligate sa reduca nivelul gazelor asociate cu efectul de sera pe care le emit in atmosfera. Insa aceasta piata este una noua, o piata pe care consultantii incearca inca sa castige o pozitie, sperand sa obtina profituri pe termen lung.





Doua noi piete



"Companiile au foarte mare nevoie de consultanta, insa adesea nu cunosc toate aspectele legate de acest aspect," declara Berthold Metzger, partener pe probleme legate de schimbarile climatice in cadrul diviziei germane a firmei de audit PricewaterhouseCoopers.



Francis Sullivan, consultant pe probleme de mediu in cadrul bancii HSBC Holdings Plc, se asteapta la aparitia a doua piete noi in contextul eforturilor companiilor de a reduce nivelul gazelor toxice. O piata va cuprinde servicii generale de consultanta, incluzand consultanta privind metodele de reducere a emisiilor. Cealalta va fi o piata a serviciilor media si de auditing a carei menire este cea de a se asigura ca firmele primesc suficiente informatii legate de poluare si ca acestea evita "publicitatea negativa", spune Sullivan.



Companiile din sectorul industrial, cele ce provoaca cel mai ridicat nivel de poluare, sunt cele care vor fi nevoite sa efectueze cea mai mare parte a reducerilor nivelului emisiilor de gaze.



Conform Protocolului Kyoto incheiat in 1997, un numar de tari s-au angajat sa reduca nivelul emisiilor pentru a contribui la evitarea schimbarilor de clima. Unele tari europene au transformat acest scop in tinte concrete impuse companiilor. Din ianuarie 2005, companiile industriale ce opereaza in interiorul Uniunii Europene vor putea tranzactiona certificate legate de emisii pentru a putea atinge tinte individuale de reducere a nivelului emisiilor. Aceasta presupune masurarea emisiilor, verificarea si certificarea cifrelor respective.



In cazul companiei producatoare de bere Beamish & Crawford din Cork, Irlanda, managerul pe probleme de mediu Dick Ryan si-a asumat intreaga responsabilitate a monitorizarii si raportarii emisiilor. Acum, compania va trebui sa "angajeze pe cineva care sa verifice cifrele obtinute", spune Ryan.



DNV, din Oslo, Norvegia, a sesizat potentialul legat de activitatile de certificare cu cativa ani in urma, a declarat Einar Telnes, director tehnic al diviziei ce se ocupa de problemele legate de schimbarile climatice, din cadrul companiei. Desi veniturile acestei divizii sunt inca reduse, aceasta are 30 de angajati, iar certificarea rezultatelor legate de emisii "este miezul operatiunilor noastre", declara Telnes.



SWB Enordia, compania de utilitati din orasul german Bremen, recurge la parti terte pentru certificarea emisiilor sale, a declarat purtatorul de cuvant al companiei, Petra Gaebe. Companiile germane sunt nevoite sa solicite certificate ce confirma faptul ca emisiile lor nu contin carbon de la un birou aflat in subordinea guvernului central. SWB Enordia a ales si o companie de consultanta care sa-i arate cum sa completeze cererile de certificare. Gaebe a refuzat sa precizeze numele firmei de consultanta sau cati consultanti lucreaza la acest proiect.





Un nou tip de business



In spatele elementelor de ordin tehnic legate de operatiunile de evaluare si raportare a cifrelor privind nivelul emisiilor, exista un nou tip de business menit sa informeze companiile cu privire la piata si sa le ajute sa elaboreze strategii.



PWC ofera servicii traditionale de audit aplicate pe domeniul emisiilor, si propune, pe langa alte servicii, o "verificare a nivelului de carbon". De asemenea, compania organizeaza cursuri de training. Din randul companiilor germane din domeniul utilitatilor, multi clienti aiPWC au solicitat servicii noi pe problema schimbarilor climatice, a declarat Metzger. PWC are 150 de angajati in intreaga lume care se specializeaza pe probleme legate de emisii si schimbari climatice, si se asteapta ca numarul acestora sa creasca. In Germania, lansarea acestui tip de activitati a necesitat investitii substantiale, incepand cu ultima parte a anilor '90, iar rezultatele se vor vedea incepand cu acest an, spune Metzger.



La celalalt capat al spectrului, companiile mici de genul companiei germane 500PPM, ce are sapte angajati, au plasat problemele legate de schimbarile climatice in centrul operatiunilor lor.



Multi ezita sa estimeze valoarea pietei de servicii de consultanta pe probleme legate de schimbarile climatice. Nu se cunoaste inca volumul certificatelor legate de emisii existente pe plan european, desi unii observatori au facut referire la o valoare de 30 miliarde de dolari pentru perioada cuprinsa intre 2005-2007.



Multi potentiali clienti asteapta emiterea unor reglementari mai clare. Compania germana din domeniul otelului ThyssenKrupp AG, ce-si efectueaza singura masuratorile legate de nivelul gazelor emise, nu a angajat inca nici un consultant, declara purtatorul de cuvant al companiei, Erwin Schneider. "Inca nu stim cu siguranta ce se va intampla".



Point Carbon, cu sediul in Oslo, are 23 de angajati si ofera informatii gratuite si contra cost privind piata emisiilor unui numar de peste 7.500 de clienti. Intentia directorului executiv al companiei, Kristian Tangen, este de a se concentra exclusiv pe servicii contra cost in acest domeniu odata cu lansarea operatiunilor de tranzactionare a certificatelor de emisii. Avand in vedere valoarea informatiei pe piata nordica de energie, spune Tangen, piata informatiilor legate de acest tip de tranzactii in interiorul Uniunii Europene ar putea atinge 100 milioane de euro pe an.





Nu lipsesc nici bancile



In ceea ce priveste bancile, perspectivele legate de posibilitatea de a obtine profituri de pe urma grijii pentru mediu sunt inca neclare, dar acestea totusi exista, a declarat Sullivan din cadrul HSBC. "Vom juca un anumit rol avand in vedere relatiile noastre cu clientii," a declarat acesta.



Asa-numitul "carbon risk" al companiilor listate afecteaza intr-o masura din ce in ce mai mare modul in care o companie este privita, cat si profilul de credit al acesteia, remarca Pierre Trevet, managing director in Franta pentru Innovest Strategic Value Advisors Inc. Compania americana, specializata in evaluarea actiunilor unei companii in functie de profilul acesteia legat de "carbon risk", isi ofera serviciile de cercetare bancilor, printre care se numara si BNP Paribas si ABN Amro Holding.



Statele Unite, ce inregistreaza cel mai inalt nivel de poluare din lume, par inca departe de momentul in care va imbratisa strategii legate de problema schimbarilor climatice, refuzand sa ratifice Protocolul Kyoto. Totusi, pe langa companiile mari, cateva companii mijlocii si multe companii mici ofera companiilor servicii de consultanta in problema reducerii nivelului emisiilor, declara Mark Trexler, fondator si CEO al companiei de consultanta Trexler Climate & Energy Services. Compania, cu sediul in Portland, Oregon, nu a gasit multi clienti pe piata locala. Astfel, compania s-a extins in Canada si Japonia, avand in vizor si piata europeana, spune Trexler.



"Este un moment in care avem nevoie de cat mai multe informatii," spune Bill Edmonds, director de strategie privind mediul in cadrul Pacificorp, divizie a Scottish Power PLC din Marea Britanie si un client al lui Trexler. "Avem nevoie de o privire din exterior din cand in cand". catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO