Business Internaţional

Internetul, noua punte de legătură între producătorii de bunuri de lux şi clienţi

Internetul, noua punte de legătură între producătorii de bunuri de lux şi clienţi

Autor: Alexandra Stanescu

07.11.2010, 23:05 58

La fiecare capăt al celei mai celebre străzii din Milano,Montenapoleone, se află două temple ale modei. Galeria VittorioEmanuele al II-lea, construită în 1877, este aşezată în apropiereaDomului şi găzduieşte Louis Vuitton şi primul magazin Prada,deschis în 1913. La capătul celălalt al străzii se află mult maimodernul magazin Giorgio Armani, scrie BBC News.

Pe lângă colecţiile scumpe ce pot fi văzute pe podiumuri, înmagazinul Armani se găsesc şi îmbrăcăminte pentru copii, cărţi, oflorărie şi un restaurant Nobu. În curând se va deschide şi unHotel Armani, al doilea după cel din Dubai.

Până nu de mult, clienţii nu puteau cumpăra produsele de luxdecât din astfel de magazine. Într-adevăr, existau site-uri cuhaine de lux, dar conţineau o aglomeraţie de filmuleţe care seîncărcau greu, cataloage cu produse de lux şi diferite campanii.Achiziţia directă era ultimul lucru la care se refereau acestesite-uri.

Orientarea către online

Aproape tot ce se află în magazinele Armani poate fi găsit şi pesite-ul armani.com. "Armani a fost printre primii (care au abordatvânzările online - n. red.), el a fost în grupul de inovatori", adeclarat Federico Marchetti.

Compania lui Marchetti, Yoox, face parte din valul de firmehi-tech ce se află în spatele strategiilor online ale celor maimari retaileri de produse de lux din lume.

Yoox gestionează site-urile pentru 23 de branduri, printre careArmani, Ermenegildo Zegna şi Marni, şi are o listă de aşteptare deîncă 33 de firme.

După ani de zile de evitare a internetului, designeriivestimentari îl adoptă în sfârşit. "Cea mai mare teamă a fost înceea ce priveşte calitatea internetului şi trebuie să recunosc căerau îndreptăţiţi să aştepte", spune Marchetti.

Yoox.com este un site ce vinde bunuri de lux la reduceri.Machetti a lansat această companie în 2002. "Ideea era ca acestsite să fie o conexiune între lumea internetului şi lumea modeideoarece acestea două au fost şi sunt foarte îndepărtate", spuneMachetti.

Compania s-a listat anul trecut în Italia şi acum valorează 400de milioane de euro.

Inovaţia este cuvântul de ordine

Grupul Burberry a făcut un lucru la care nimeni din industriamodei de lux nu se gândea în urmă cu câţiva ani. Firma britanică atransmis în direct prin internet evenimentul său din cadrulSăptămânii Modei şi oricine putea să dea un click pe rochii şi săle comande înainte ca evenimentul să se termine. Această tehnologienumită "magazinul podiumului" este controlată de grupul Createthe,înfiinţat de James Gardner.

"Este un mod foarte puternic de a dobândi relaţii de durată cuclienţii", crede Gardner. Permite companiilor de modă să evitemagazinele şi să se conecteze direct cu clienţii.

Înainte ca giganţi ai modei precum Gucci sau LVMH să se decidăsă se lanseze pe internet, ei a trebuit să se asigure că vor ficapabili să menţină exclusivitatea brandurilor lor.

Dar cum se face ca un lucru accesibil tuturor să ajungă doar laacei cumpărători pe care companiile îi doresc? "Cel mai mare şi maifrumos magazin din lume pe care îl au este cel online şi ni l-auîncredinţat nouă pentru a-l gestiona, ceea ce este o chestiune deîncredere", spune Marchetti.

Brandurile îşi menţin exclusivitatea restricţionând accesul laanumite produse, oferindu-le clienţilor valoroşi impresia că suntVIP-uri. De exemplu, o audienţă selectă de 1.500 de oameni a fostinvitată să urmărească o prezentare în direct a evenimentuluiBurberry în timpul Săptămânii de Modă de la Londra în magazinelefirmei.

Avantajul costurilor scăzute

Costurile scăzute ale vânzărilor online înseamnă că micilebranduri pot apărea în mediul virtual fără a-şi pierde dincalitate. "Nu dorim să facilităm producţia de masă. Unicitateafiecărei piese o face să fie mai atrăgătoare", declară AvidLarizadeh, proprietar al site-ului Boticca.com.

Marchetti punctează un alt avantaj al magazinelor online:timpul. "Aceste magazine sunt deschise 24 din 7. O treime dinclienţii Yoox cumpără după ora 7 PM, în special în magazinele dinJaponia", spune el.

Anul viitor, Marchetti va lansa Yoox în China, devenind, astfel,primul care aduce moda online într-o economie care adoptă rapidtendinţele din ţările occidentale.

Dar, în ciuda dezvoltării în mediul virtual, Marchetti spune cănu poate vedea o lume în care Prada şi Gucci nu vor mai aveamagazine pe străzi celebre precum Bond Street sau Fifth Avenue.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO