Business Internaţional

Investitiile si situatia nefavorabila de pe piata din SUA tin castigurile Toyota pe loc

10.05.2007, 18:17 22

Toyota Motor, cel mai mare constructor de automobile dupa valoarea de piata, se asteapta la cea mai scazuta rata de crestere a profitului, cauzata de incetinirea pietei din Statele Unite si a investitiilor in noile uzine.
Profitul net a crescut cu 0,4% in anul fiscal care s-a incheiat pe 31 martie, la 1.650 miliarde de yeni (10,1 miliarde de euro), potrivit companiei, titreaza Bloomberg. Profitul s-a apreciat cu 20% in anul fiscal precedent la o valoare record de 1.640 miliarde de yeni (10 miliarde de euro).
Vanzarile din America de Nord, principala sursa de profit a Toyota, vor inregistra o rata a cresterii de 1,6%, de la 15,1%, in ceea ce a numit constructorul, "o piata severa".
Toyota va avea in acest an cheltuieli de pana la 1.500 miliarde de yeni (9,2 miliarde de euro), in crestere cu 1,2% pentru a construi fabrici de asamblare in Canada, Rusia si China.
"Investitorii sunt ingrijorati cu privire la piata din SUA", a declarat Naoki Fujiwara, managerul unui fond de 720 de milioane de dolari (530,2 milioane de dolari) la Shinkin Asset Management cu sediul in Tokio.
Actiunile companiei cu sediul in Japonia s-au depreciat cu 9,6% in acest an. Cheltuielile departamentului de cercetare si dezvoltare al companiei vor inregistra o crestere cu 5,5%, la 940 miliarde de yeni (5,77 miliarde de euro). "Incetinirea ratei de crestere a profitului este temporara, pe masura ce construim noi uzine", a declarat Katsuaki Watanabe, presedintele companiei. "Castigurile noastre se vor imbunatati", a adaugat el.
Toyota a comercializat mai multe autovehicule decat General Motors pentru prima data in primul trimestru al acestui an. Constructorul japonez, determinat de faptul ca poate incheia perioada de 76 de ani in care General Motors a fost cel mai mare producator de automobile din lume, va deschide cea de-a opta uzina din Statele Unite in Mississippi, in 2010, si va mari capacitatea de productie a uzinelor din China, Rusia si India.
"Pot creste in Europa si inca pot creste si in Statele Unite", a declarat Edwin Merner, presedintele Atlantis Investment Research cu sediul in Tokio, managerul unui fond de 2 miliarde de dolari (1,47 miliarde de euro) si care nu detine actiuni ale constructorului japonez. "De asemenea, Toyota investeste agresiv, fapt care afecteaza cresterea profitului, dar este o decizie corecta", a adaugat el.
Profitul net s-a apreciat cu 8,9% la 440,1 miliarde de yeni (2,7 miliarde de euro) in perioada de trei luni care s-a incheiat pe 31 martie, in comparatie cu 404,1 miliarde de yeni (2,48 miliarde de euro), potrivit constructorului japonez. Valoarea inregistrata a depasit-o pe cea de 427,6 miliarde de yeni (2,62 mld. euro) estimata de opt analisti chestionati de Bloomberg. Vanzarile au crescut cu 10% la 6.330 miliarde de yeni (38,8 mld. euro) in primul trimestru.
Vanzarile retail din primul trimestru ale Toyota au crescut cu 9,2% la o valoare record de 2,35 milioane de autovehicule, in timp ce vanzarile GM s-au apreciat cu 3% la 2,26 milioane de autovehicule, de asemenea o valoare record. "Toyota ar putea depasi GM ca cel mai mare constructor de automobile la nivel mondial la nivel anual", a declarat Koji Endo, analist la Credit Suisse Group cu sediul la Tokyo.
Piata auto a Statelor Unite, cea mai mare din lume, ar putea inregistra o scadere in acest an. Honda Motor, cel de-al doilea mare constructor din Japonia estimeaza o cerere de 16,4 milioane de autovehicule in acest an, in scadere de la 16,55 milioane in 2006. Aproximativ 60% din profitul operational al Toyota provine de pe piata din Statele Unite.
Toyota estimeaza o intarire a yenului fata de dolar si a realizat estimarile castigurilor la o rata de schimb de 115 yeni pentru un dolar, in comparatie cu 115 yeni pentru un dolar in ultimul an fiscal. Un yen mai puternic reduce rata profitului repatriat din Statele Unite si Europa.
In luna februarie Toyota a facut publice planurile pentru constructia unei uzine in Mississippi, dupa ce a deschis o uzina in Texas anul trecut. De asemenea, compania japoneza doreste sa deschida o uzina si in Ontario, Canada.
Toate acestea fac parte din planul companiei de a asambla 2 milioane de autovehicule anual in regiune pana in 2008, in crestere de la 1,5 milioane in 2006.
Toyota si Honda si-ar putea mari cotele de piata detinute in Statele Unite in acest an, preluand clienti de la GM si Ford. In perioada ianuarie-martie, cota de piata a Toyota in SUA a crescut cu 1,8 puncte procentuale, la 15,6%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO