Business Internaţional

Marile companii occidentale pompează bani în Rusia

Ikea investeşte 1,6 miliarde de dolari în magazine noi în Rusia în următorii aproximativ cinci ani

Ikea investeşte 1,6 miliarde de dolari în magazine noi în Rusia în următorii aproximativ cinci ani

Autor: Catalina Apostoiu

24.11.2016, 00:03 1468
Chiar şi înainte ca alegerile prezidenţiale din SUA să genereze speranţe de detensionare a relaţiilor cu Kremlinul, unele dintre marile companii occidentale pariau că economia Rusiei se va reîncălzi în scurt timp, scrie Bloomberg.

Mari retaileri ca Ikea Group din Suedia şi Leroy Merlin din Franţa au început să pompeze miliarde de dolari în magazine şi fabrici noi, contând pe ieşirea consumatorilor ruşi din „hibernare“ după doi ani de recesiune. Ikea investeşte 1,6 miliarde de dolari în magazine noi în Rusia în următorii aproximativ cinci ani. Leroy Merlin a anunţat în septembrie un plan de 2 miliarde de euro ce vizează mai mult decât dublarea numărului de magazine din Rusia în aceeaşi perioadă. Pfizer construieşte o nouă fabrică de medicamente, în timp ce Mars îşi extinde fabricile de gumă de mestecat şi alimente pentru animale de companie.

„Acesta este un moment propice pentru investiţii“, spune Walter Kadnar, şef al Ikea pentru Rusia. Compania a lansat un magazin nou în Rusia cu cinci ani în urmă, însă a deschis în această toamnă o fabrică de mobilă de 60 milioane de dolari în apropiere de St. Petersburg şi a cumpărat teren pentru al treilea mall Mega în apropiere de oraş. „Cred cu tărie în potenţialul pieţei ruseşti pe termen lung“.

Investiţiile străine aproape au stagnat în condiţiile în care ţara s-a scufundat în recesiune şi s-a aflat în conflict cu Occidentul în ultimii doi ani. Companii incluzând GM şi-au restrâns operaţiunile locale. Pentru cele care au rămas acum este momentul să-şi relanseze investiţiile pentru a câştiga un avantaj în faţa rivalelor.

Deşi a decimat valoarea câştigurilor locale în dolari şi euro, deprecierea rublei a diminuat puternic costurile de producţie din Rusia. După unele estimări, acestea sunt acum mai mici decât cele din China.

„Ultimii 2-3 ani au fost un dezastru“, spune Frank Schauff, preşedinte al Asociaţiei Businessurilor Europene din Moscova. „Acum, situaţia se schimbă odată cu stabilizarea cursului de schimb, iar economia rusă este aşteptată să revină pe creştere în curând“.

Guvernul a anunţat că reuniunea sa anuală cu investitorii străini din septembrie a atras cel mai mare număr de executivi de top dintr-un deceniu. Investiţiile străine directe au urcat puternic la 8,3 miliarde de dolari în primele nouă luni ale anului, peste cele de 5,9 mi­liarde $ anunţate pe întregul 2015.

Nivelul se află însă în continuare sub cel înregistrat înaintea crizei din Ucraina, criză care, împreună cu sancţiunile impuse de SUA şi UE şi prăbuşirea preţurilor petrolului şi rublei au determinat multe companii mari să-şi revizuiască investiţiile.

Totuşi, deşi o veste bună, creşterea investiţiilor străine nu este suficientă pentru economia înfometată de capital a Rusiei. La nivel general, companiile din Rusia încă nu investesc în expansiune, investiţiile de capital înregistrând o scăderede 2,3% în primele nouă luni ale acestui an. Guvernul se aşteaptă la o creştere foarte modestă, de 0,8%, anul viitor. Clasa de mijloc, ţinta majorităţii marilor investitori străini, s-a redus cu 14 milioane de oameni în ultimii doi ani.

Alexis Rodzianko, preşedinte al Camerei Americane de Comerţ în Rusia, spune că tensiunile geopolitice au reprezentat un factor major care i-a ţinut departe pe potenţialii investitori străini.

Acest lucru s-ar putea schimba odată cu alegerea lui Donald Trump, în opinia acestuia.

Companiile care nu au luat în seamă factorii politici au încercat să se adapteze. Ikea de exemplu vinde mai puţine produse ca bucătăriile şi mai multe cratiţe şi gadgeturi ruşilor care gătesc din ce în ce mai mult acasă pentru că nu-şi permit să mănânce în oraş.

Ikea şi alţi mari jucători străini spun că au înregistrat o creştere a vânzărilor în ruble în ultimii doi ani. Vânzările totale de retail din Rusia au scăzut cu 5,3% în acest an, după un declin de 10% în 2015.

Companiile străine îşi cresc în acelaşi timp producţia locală pentru a profita de declinul rublei.

Totuşi, birocraţia rămâne o problemă majoră pentru unele companii.

catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO