Business Internaţional

Miliardarii Chinei se îngroapă în lux, iar companiile occidentale se bat pentru banii lor

Miliardarii Chinei se îngroapă în lux, iar companiile occidentale se bat pentru banii lor

Miliardarii Chinei se îngroapă în lux, iar companiile occidentale se bat pentru banii lor

Autor: Bogdan Cojocaru

22.05.2011, 23:36 1449

Noii milionari ai Chinei nu se feresc să cheltuiască sume maripe bunuri de lux pentru a-şi arăta statutul. O poveste spusă de uncomerciant de vinuri scumpe despre o seară memorabilă arată cel maibine ce fac bogaţii Chinei cu banii: mai mulţi oameni de afacerichinezi s-au înţeles să se întâlnească într-o seară pentru a beavin. Au convenit să aducă fiecare o sticlă cu cel mai bun vin pecare îl au şi au venit cu vinuri din cele mai renumite soiuri dinlume, printre care Chateau Lafite din anul 1962 şi Chateau Latourdin 1970, care costă 1.600 de dolari fiecare, scrie BBC News.

La sosire, gazda le-a cerut: "Domnilor, scoa­teţi vinurile!",iar oaspeţii şi-au prezentat sticlele pentru a fi admirate. Apoii-a rugat să desfacă sticlele şi le-a arătat un imens vas deargint, spunându-le să verse conţinutul înăuntrul acestuia. Vinurinobile, dintre cele mai renumite, au fost astfel amestecate, iarcon­ţinutul vasului a fost împărţit apoi între oamenii deafaceri.

Este o anecdotă me­morabilă, dar şi instruc­tivă, deoareceilustrează atitudinea bogaţilor Chinei în faţa bunurilor delux.

Spre deosebire de clasa de mijloc chineză, care se luptă să facăfaţă creşterii preţurilor, stilul de viaţă al bogaţilor nu esteafectat de această povară.

China cumpără 12% din producţia de bunuri de lux din întreagalume, iar procentul ar putea creşte la peste 30% în următorii cinciani, po­trivit Barclays Capital. Ritmul de creştere este uimitor,dar se poate justifica prin avansul numărului de milionari. Chinaare circa 500.000 de milionari, cu 31% mai mult decât în 2008,potrivit unui studiu al Merrill Lynch. Donald Holdsworth,directorul companiei australiene MatchPower, este fascinat delegătura de dragoste dintre China şi articolele de lux. Cum explicăel faptul că dorinţa pentru lux a pătruns atât de adânc în minţilechinezilor? Răspunsul, crede el, stă în demografie. Apetitulchinezilor bogaţi pentru produsele de lux s-ar putea explica prinvârsta acestora, în medie de 39 de ani, explică Holdsworth.

"Milionarii Chinei sunt cu 15 ani mai tineri decât cei din lumeadezvoltată. Politica de un copil pentru o persoană a făcut ca mulţisă aibă parte de ceea ce au avut mai bun părinţii", spune el.

Astfel, "micii împăraţi" au crescut cu toate resursele pe carele-au putut strânge părinţii, în acelaşi timp în care modeluleconomic a trecut de la comunism la o formă hibridă decapitalism.

"Dacă ai crescut într-o societate conformistă, în care nu ailibertatea exprimării, vei profita de orice ocazie ţi se oferăpentru a te manifesta. Este ca şi cum ai destupa o sticlă cu apăacidulată", afirmă Holdsworth.

Această atitudine con­vine producătorilor de bunuri de lux. BMW,care deţine brandul Rolls-Royce, şi-a majorat de patru ori profitulîn primul trimestru, în principal datorită cererii din China.

Constructorul auto este doar unul dintre numele de pe listalungă a brandurilor de lux ale căror profituri sunt um­flate decererea chineză în creştere. Consorţiul fran­cez LVMH MoetHen­nessy Louis Vuitton, cea mai mare companie de bunuri de lux lanivel mondial, care deţine bran­duri precum Christian Dior (liniavestimentară), şampania Dom Perignon şi linia de parfumuriGuer­lain, atrage aproape 40% din venituri de pe această piaţă.

Printre alte companii ale căror profituri cresc în re­giune senumără con­struc­torul auto Audi. Prada explorează, de ase­menea,alte moduri de a atrage banii bogaţilor.

Compania ia în considerare lansarea de emisiuni de obligaţiunipe bursa de la Hong Kong. Gucci are peste 40 de magazine în maimulte oraşe chineze.

Piaţa chineză a vinurilor creşte cu 15-20% pe an. Vinul nu estecumpărat neapărat pentru gustul lui, numele având un rol importantîn alegere, menţionează un comerciant chinez de vinuri.

"Pentru moment ei se ghidează după numele scris pe etichetă,însă aceasta s-ar putea schimba", explică el.

Numele mari sunt importante pentru cumpărătorii chinezi, încondiţiile în care piaţa este tânără. Însă gusturile chinezilor vorevolua, probabil, odată cu trecerea timpului, aşa cum s-a întâmplatşi în alte părţi ale lumii.

Astfel, în anii 1980 milionarii britanici preferau maşinileRolls-Royce. Au trecut treptat la Bentley, iar acum conduc maşinimai puţin impunătoare precum Audi sau Mercedes.

"În cele din urmă gusturile se vor schimba şi în China, aşa cums-a întâmplat în Japonia, unde brandurile de lux nipone sunt încontinuare iubite, dar într-un mod care iese mai puţin în evidenţă.Până atunci, piaţa va fi una care vrea să se dea mare", a mai spusHoldsworth.

Între timp, poveşti despre vinuri nobile amestecate cu cola saualte băuturi răcoritoare vor mai circula.

"Pentru un iubitor al vinurilor, este o poveste de groază, dartrebuie să laşi oamenii să facă ceea ce vor cu ceea ce cumpără. Laurma urmei, bogăţia nu are reguli", conclu­zionează comerciantul devinuri.

China dă aproape 13% din miliardarii lumii

China dă cei mai mulţi miliardari la nivel mondial, după SUA,averile acestora fiind alimentate de afaceri în domeniul imobiliarşi al producţiei industriale, sectoare cu o dezvoltare explozivă,potrivit revistei americane Forbes. Averea totală a miliardarilorde origine chineză, de 567 de miliarde de dolari, echivalează cu12,6% din cea a tuturor miliardarilor din întreaga lume. China esteprezentă cu 115 miliardari în topul Forbes 2011 al celor mai bogaţioameni ai planetei, faţă de 89 anul trecut. Clasamentul are 1.140de poziţii.

Robin Li este autorul celui mai popular site de căutare peinternet din China, Baidu. Liang Wengen este preşedintele şiprincipalul acţionar al Sany Group. Zong Qinghow este fondatorulcelui mai mare producător chinez de băuturi răcoritoare, Wahaha. LiLi deţine funcţia de preşedinte al companiei Shenzhen HepalinkPharmaceutical, unul dintre furnizorii Sanofi-Aventis. He Xiangjiana creat unul dintre cei mai mari producători de electrocasnice dinlume, Midea Group.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO