Business Internaţional

Nissan a ajuns sa tracteze Renault

31.03.2004, 00:00 28



Decizia luata cu cinci ani in urma de Renault de a achizitiona rivala sa japoneza aflata in pragul falimentului, Nissan, in schimbul a 5,4 miliarde de dolari, a fost privita unanim drept o greseala colosala, relateaza Financial Times.



"La acea vreme, un var de-al meu mi-a spus ca Renault ar fi cumparat mai bine aur in valoare de 5 miliarde de dolari, l-ar fi urcat pe un vapor si l-ar fi aruncat in mijlocul Pacificului," a declarat Louis Schweitzer, director executiv al Renault, in timpul unei conferinte organizate anul trecut. Totusi, decizia Renault s-a dovedit in cele din urma a fi fost una corecta.



In momentul in care cele doua companii au sarbatorit cinci ani de alianta, Renault a putut sa sustina cu toata increderea ca a facut una dintre cele mai profitabile investitii intr-o alta companie din sectorul auto. Investitia initiala de 5,4 miliarde de dolari are in prezent o valoare de 18,4 miliarde de dolari, si asta datorita excelentului program de redresare aplicat de Carlos Ghosn, directorul executiv de origine braziliana ales de Schweitzer. Nissan are in prezent cele mai ridicate marje de profit din randul producatorilor de automobile, reusind sa scape de coplesitoarea povara a datoriilor.





Inversare de roluri



"Aceasta a fost probabil cea mai buna decizie pe care am luat-o vreodata," declara Schweitzer in cadrul unui interviu acordat saptamana trecuta.



Totusi, se pare ca rolurile celor doua companii sunt aproape inversate in prezent.



In urma programului de redresare, Nissan a devenit o companie mai mare, mai profitabila si cu un ritm de dezvoltare mai alert decat cel al actionarului sau majoritar. Cresterea considerabila a pretului actiunilor sale a avut de asemenea un efect straniu, facand ca pachetul de 44% detinut de Renault in cadrul Nissan sa valoreze mai mult decat intreaga valoare de piata a companiei Renault.



Nu ar fi corect sa se ajunga la concluzia ca investitorii ar crede ca Renault nu are valoare fara Nissan. Mai degraba acestia accepta faptul ca pachetul detinut in cadrul Nissan nu va fi vandut.



Totusi, diferenta dintre rezultatele inregistrate de cele doua companii este foarte mare. Anul trecut, Renault a inregistrat un profit operational in valoare de 1,4 miliarde de euro, in timp ce Nissan a raportat un profit de 6,4 miliarde de euro in anul incheiat pe 30 septembrie, aproape de cinci ori mai mare.



Renault nu are o situatie foarte solida nici in comparatie cu rivala sa PSA Peugeot Citroen. Anul trecut, marja sa de profit a fost de numai 0,8%, in timp ce in cazul Peugeot aceeasi marja a atins 4 procente.



Totusi, Schweitzer respinge ideea conform careia mareata sa strategie a avut succes, dar a determinat in acelasi timp o diminuare a accentului pus pe operatiunile de baza desfasurate de Renault. Acesta spune ca in acest an marjele companiei vor ramane neschimbate sau vor fi chiar mai mari decat ale companiei Peugeot. Schweitzer crede in acelasi timp ca Renault poate ajunge din urma Nissan pe masura ce se va extinde in afara pietei europene, extrem de competitive.





Nevoia de masuri miraculoase



"Este perfect normal ca Nissan sa se bucure de marje mai ridicate din moment ce opereaza pe piete mai prielnice, dispunand in acelasi timp de o gama mai variata de produse decat noi," spune acesta. "Pe termen lung, insa, nu aceasta este explicatia".



Investitorii spera ca atunci cand se va intoarce in Paris pentru a prelua pozitia de director executiv de la Schweitzer, acesta ramanand in pozitia de presedinte non-executiv, Ghosn va reusi sa aplice aceleasi masuri miraculoase pe care le-a aplicat in Japonia.



Robert Ashton, analist al industriei autp in cadrul Commerzbank, a declarat: "In decursul procesului de redresare a Nissan, multi dintre cei mai talentati reprezentanti ai Renault au parasit compania pentru a se ocupa de Nissan. Acum, odata cu intoarcerea lui Carlos Ghosn, multi dintre acestia vor reveni".



Ghosn, insa, isi va pastra si pozitia de director executiv al Nissan, iar de acum devine din ce in ce mai clar faptul ca in cadrul aliantei Nissan reprezinta principala forta, dispunand de o crestere mai pronuntata a vanzarilor si de perspective mai solide de crestere.



Inginerii din cadrul Nissan transmit metodele lor inginerilor din cadrul Renault. Iar, in momentul in care Renault va face o noua incercare de a patrunde pe piata americana, candva dupa anul 2010, aceasta va trebui sa se bazeze pe experienta de care Nissan dispune cu privire la aceasta piata, asa cum a facut-o in cazul recentei lansari pe piata mexicana. Si in cazul pietei chineze, Nissan a fost prima, Renault urmand sa patrunda pe aceasta piata in decursul acestui an.



Acest sens nu este unic, totusi. Astfel, Nissan se bazeaza intr-o masura destul de mare pe experienta Renault legata de pietele europene, de exemplu, si va utiliza tehnologia noului Megane in producerea propriilor modele.





Nu fuziunii directe



Sosirea lui Ghosn in Paris pare insa a semnala o preluare in sens invers, a Renault de catre Nissan.



Avand in vedere faptul ca valoarea de piata a Nissan este aproape de doua ori mai mare decat cea a Renault, o metoda de a impulsiona cresterea valorii actiunilor ambelor companii ar fi executarea unei tranzactii de preluare in sens invers: Nissan ar avea de castigat in urma recuperarii pachetului de 44% detinut in prezent de Renault, in timp ce actionarii Renault ar primi actiuni Nissan, mult mai valoroase.



Cele doua companii colaboreaza deja in acest sens. Catre sfarsitul acestui an, modelul Clio va deveni primul model Renault construit pe o platforma Nissan, o masura ce ar trebui sa reduca semnificativ costurile. Metodele de productie si control al calitatii sunt ajustate.



Chiar si consiliile de conducere ale celor doua companii au renuntat la o mare parte din autoritate in favoarea unei noi companii denumite Renault-Nissan BV. Aceasta raspunde de strategie si product planning, iar din luna iunie a anului trecut a preluat si controlul asupra achizitiilor comune ale celor doua companii.



Totusi, atat Ghosn, cat si Schweitzer, resping ideea unei fuziuni directe.



"Este vorba de un singur grup alcatuit din doua companii," a declarat Schweitzer. "Nu vrem ca acest lucru sa se schimbe. Este vorba de un singur grup pentru ca sinergiile devin din ce in ce mai importante".



"Managementul este foarte dificil avand in vedere faptul ca cele doua companii se afla la o distanta de 10.000 de km, si nu toti japonezii vorbesc engleza". Schweitzer spune ca marcile, departamentul de engineering si centrele de productie vor ramane separate.



In linii mari, ideea este ca cele doua culturi sunt mai usor de administrat atunci cand exista doua companii listate separat decat in cazul in care una dintre ele ar fi o filiala a celeilalte.



"Faptul ca atat cei de la Renault, cat si cei de la Nissan considera ca Ghosn nu favorizeaza o singura companie este esential," declara Schweitzer.



In ciuda acestei insistente asupra distinctiei, cele doua companii sunt prezentate din ce in ce mai frecvent ca fiind o singura entitate.



Renault va anunta rezultate comune legate de vanzari, iar in acest an, pentru prima data, compania va include in raportul sau financiar anual cifre calculate ca si cand cele doua companii ar constitui un singur grup. Motivul pentru care compania face acest lucru este simplu: rezultatele legate de vanzari plaseaza alianta pe locul cinci in topul celor mai mari producatoare de automobile din lume din punct de vedere al volumului. In 1999, Renault nu era prezenta nici macar in topul primelor cinci companii din Europa.



Totusi, piata crede ca cele doua companii vor ramane separate, acesta fiind in parte motivul pentru care valoarea Nissan nu este reflectata asa cum se cuvine in pretul actiunilor Renault.



Schweitzer spera ca aceasta situatie se va schimba pe fondul deciziei de a majora valoarea dividendelor Nissan pana la un nivel occidental.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO