Business Internaţional

Olimpiada si alegerile sustin publicitatea

01.07.2003, 00:00 10



Cheltuielile alocate campaniilor publicitare la nivel global ar putea creste cu trei procente, in 2003, la 324,5 miliarde de dolari, in contextul in care numarul contractelor semnate de posturile de televiziune si de revistele din SUA indica o imbunatatire a comenzilor, relateaza Financial Times.



Potrivit unui studiu realizat de agentia londoneza de cercetare ZenithOptimedia, din cadrul grupului francez Publicis, industria de profil se va dezvolta sustinut, in urmatorii trei ani, urmand sa ajunga la o valoare de 355,3 miliarde de dolari, in 2005.



Analistii preconizeaza ca nivelul cheltuielilor inregistrate in Statele Unite va creste, in acest an, de la 144,4 miliarde de dolari la 148,3 miliarde de dolari.



Estimarile lor se bazeaza pe cifrele anuntate de marile posturi de televiziune, care au inceput deja sa incheie contracte pentru spatiile publicitare din grila de toamna, care va intra in vigoare din luna septembrie. Contractele semnate presupun cheltuieli de noua miliarde de dolari, cu 12% mai mult decat in perioada similara a anului trecut.



"In vara anului 2004 vor avea loc doua evenimente importante - Jocurile Olimpice de la Atena si alegerile prezidentiale. Entuziasmul din acest an si momentele anticipate anul viitor sunt singurii factori cu influenta pozitiva, intr-un context economic neutru sau chiar fragil", se arata in studiul analistilor de la ZenithOptimedia.



Spre deosebire de piata din Statele Unite, previziunile legate de industria publicitara europeana raman incerte, dupa un declin sustinut care s-a prelungit trei ani la rand.



Analistii estimeaza ca nivelul cheltuielilor publicitare se va diminua cu 0,7-2,6% in toate cele cinci piete cheie - Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie.



Potrivit ZenithOptimedia, sectorul britanic a inregistrat cel mai amplu declin, iar estimarile de crestere in 2004 sunt printre cele mai slabe.



Aceasta perspectiva reprezinta un semnal de alarma pentru posturile britanice de televiziune Granada si Carlton, cele mai importate canale comerciale din aceasta tara. Companiile au cerut aprobarea unui proiect de fuziune in valoare de 3,4 miliarde de lire sterline (5,61 miliarde de dolari). Surse din cadrul industriei preconizeaza ca numarul contactelor de publicitate semnate de aceste televiziuni se va diminua considerabil, in urmatoarele trei luni.



Studiul ZenithOptimedia subliniaza inca o data situatia dificila de pe piata europeana de publicitate, indicand ca industria germana de profil are nevoie de un avans de 3,4%, in 2004, pentru a egala nivelul cheltuielilor raportate in 1997.



Estimarile sumbre s-au extins si pe piata din Japonia, unde investitiile publicitare ar putea stagna, in acest an, la 33,5 miliarde de dolari.



Pe celelalte piete asiatice, insa, analistii preconizeaza o crestere solida. In China, Hong Kong, Taiwan si Coreea de Sud, cheltuielile s-ar putea majora cu 6,6%, la un total de 17,3 miliarde de dolari. Singurul declin anticipat in cazul acestor state vizeaza industria din Hong Kong, unde investitiile s-ar putea diminua cu 275 de milioane de dolari, comparativ cu cifra consemnata in 2002.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO