Business Internaţional

Povestea Disney: Robert Iger i-a luat locul lui Michael Eisner, omul care a rescris regulile media

18.03.2005, 00:00 61

Walt Disney a fost adesea prezentat ca un vis american implinit. El a fondat compania care ii poarta numele in 1923 impreuna cu fratele sau. Cu toate ca inceputul a fost dificil, dupa cinci ani el a fost vocea lui Mickey Mouse in "Steamboat Willie", primul desen animat cu sunet din lume, relateaza BBC News.


Succesul obtinut in domeniul desenelor animate a dus compania pe noi culmi, grupul dezvoltandu-si activitatea pe piete diverse precum parcurile tematice, magazinele, jocuri de calculator si retele de televiziune.


Totusi, unele dintre cele mai spectaculoase evenimente din istoria companiei s-au desfasurat in sala de consiliu si la intalnirile actionarilor.


Saptamana aceasta nu a fost o exceptie. Disney a renuntat la directorul executiv Michael Eisner, eveniment care a reprezentat punctul culminant al bataliei cu actionarii, care il considerau pe Eisner un tradator.


Desi Eisner a promis sa plece in 2006, consiliul de administratie a anuntat ca secundul sau, Robert Iger, va prelua conducerea din septembrie 2005. Iger lucreaza la Disney de noua ani, incepandu-si cariera acum 30 de ani la postul de televiziune ABC.




Genul circumspect si rece


Iger este genul politicianului, circumspect si rece, care evita cu diplomatie raspunsul la intrebarile incomode. Sub conducerea sa, imaginea postului ABC s-a schimbat semnificativ in bine: ABC a venit pe piata cu hituri precum "Desperate wives" sau "Lost", iar membrii consiliului de administratie au fost si ei placut impresionati. Iger a fost creditat pentru toate acestea. Coincidente sau nu, toate acestea l-au propulsat pe Iger in pozitia de CEO al Disney.


Numirea lui Iger va intra in vigoare incepand cu luna septembrie, atunci cand acesta va face o rocada intre postul de presedinte si cel de CEO. Va fi o provocare pentru el sa uneasca directorii, partenerii de afaceri si actionarii indepartati de comunicarea nefasta cu Michael Eisner. Totodata, Iger va fi nevoit sa isi delimiteze foarte bine imaginea sa de cea a fostului director, pentru a aduce mai multa credibilitate companiei si relatiilor sale cu partenerii.


Consiliul si-a vazut spulberate planurile de transformare a companiei in cel mai mare grup de media din lume, dupa incercarea de preluare ostila venita din partea companiei americane de cablu, Comcast. Descoperirea vulnerabilitatii Disney nu a fost pe placul actionarilor.


Sub conducerea lui Eisner, valoarea de piata a companiei a ajuns sa fie de douazeci de ori mai mare decat acum doua decenii.


Nepotul lui Walt Disney, Roy, a demisionat din consiliul de administratie al grupului in 2003, motivand ca Disney si-a pierdut latura creativa. El a fost furios ca Eisner a renuntat la animatori talentati. "Nu este eficient sa concediezi artisti talentati si sa produci filme mediocre. Cea mai sigura decizie este intotdeauna si cea mai periculoasa", a declarat Roy Disney.


Acesta a mers pana acolo incat si-a realizat propriul site web, SaveDisney.com, pentru a se lupta cu managementul companiei.




Nu sunt la fel


Decizia consiliului de administratie de a-l numi pe secundul lui Eisner, Bob Iger, in functia de director executiv, a atras nemultumiri legate de procesul de selectie si indoieli ca Iger ar putea face fata problemelor strategice cu care se confrunta compania.


Desi lui Iger i s-au atribuit succesele unor programe recente precum "Desperate Housewives", cei cinci ani in care a ocupat functia de secund nu au fost lipsiti de plangeri, unele venite chiar din partea lui Eisner.


Geoge Mitchell, numit presedinte dupa ce Eisner a fost fortat sa renunte la functie, crede ca procesul "lung si detaliat de selectie" a dus la alegerea "celor mai bine calificate persoane". Totusi, el a facut diferenta dintre cei doi: "Bob (Iger) nu este Michael (Eisner); cei doi nu sunt la fel".


In ultimii trei ani, Eisner, care a castigat peste 1 miliard de dolari (750 de milioane de euro) din salariu, bonusuri si actiuni din 1984, a trebuit sa infrunte cereri de demisie din partea actionarilor condusi de Roy Disney, nepotul fondatorului, si fostului director al consiliului de administratie, Stanley Gold. Revolta a dus la demisia sa din functia de presedinte la intalnirea consiliului de administratie de anul trecut.


Rich Greenfield, analist media la Fulcrum, a declarat ca numirea lui Iger este un semn "pozitiv" pentru companiile rivale, precum News Corp.


Iger se confrunta cu probleme presante, precum cea a desemnarii noului presedinte. George Mitchell, fostul senator de Maine, a declarat ca va renunta la functie in 2006.


Anul trecut, in momentul numirii lui Mitchell la conducerea companiei, pentru functie au mai fost luati in considerare alti doi membri ai consiliului de administratie: Robert Matschullant si Gary Wilson, fostul director financiar de la Disney.



Eisner - omul care a transformat Disney


Compania Walt Disney era recunoscuta inainte de venirea lui Michael Eisner. Dar Eisner a fost cel care, din functia de director executiv, a avut un impact deosebit asupra evolutiei marcii. Anuntul inlocuirii sale cu Robert Iger a tinut prima pagina a ziarelor de pretutindeni. Un lucru deloc surprinzator, avand in vedere ca evolutia lui Eisner a fost urmarita ani la rand. Magnitudinea evenimentului demonstreaza cat de mult s-au schimbat Statele Unite din 1984, cand Eisner a devenit director executiv.


Atunci existau divergente legate de persoana potrivita pentru a conduce Disney. Roy Disney a sustinut echipa Eisner-Frank Wells. Existau membri ai consiliului de administratie care il doreau pe Dennis Stanfill, fostul presedinte de la 20th Century Fox. In scrisoarea de ramas bun, Eisner precizeaza ca in 1984 compania avea o capitalizare de piata de 2 miliarde de dolari (1,5 miliarde de euro). Astazi, nivelul ei ajunge la 60 de miliarde de dolari (45 de miliarde de euro). Mare parte din crestere a fost obtinuta prin intermediul fuziunilor, dar o mare contributie au avut-o si schimbarile din interiorul companiei. Eisner a fost angajat pentru experienta sa din domeniul productiei de filme.


Disney controleaza atat studiourile de filme si parcurile de distractie cat si retelele de televiziune. Eisner este apreciat pentru redresarea studiourilor de film si pentru extinderea retelei de parcuri de distractie. In prezent Disney este una dintre companiile care controleaza pachete imense de actiuni in industria media. Eisner si Wells au fost angajati pentru experienta dobandita in conducerea studiourilor de film. Faptul ca Iger nu este un om de film nu a constituit un impediment.


In 1984, productia de filme independente aproape ca nu exista. De atunci, companii precum Miramax au schimbat lumea filmului, desi si-au pierdut in final din independenta financiara. Piata filmelor animate, dominata odata de Disney, a devenit un adevarat camp de lupta, iar Disney a fost nevoit sa se asocieze cu Pixar Animation Studios pentru a-si mentine suprematia.


O alta mare diferenta fata de inceputurile Disney este reprezentata de modul in care este impartita puterea, crescand influenta consiliului de administratie si a managementului. Roy Disney a dat vina pe consiliu, pentru ca nu a gasit mai multi candidati din afara si pentru ca i-au permis lui Eisner sa realizeze interviurile cu posibilii succesori.


In 1984, familiile Bass si Disney controlau 20% din actiuni. In prezent, Roy Disney detine mai putin de 1%, putin mai mult decat Eisner, care a fost prezent in topul Forbes al celor mai bogati americani din 2001.


Nici o institutie nu detine un pachet mai mare de 5% din actiuni si nimeni nu pare sa fi avut un rol activ in alegerea noului director executiv. Mari companii media precum Fox Entertainment Group sau Viacom sunt conduse de directori executivi cunoscuti. Dar, in afara de Rupert Murdoch, nici unul dintre ei nu poate fi considerat ca ar fi avut o mare influenta asupra media. Existenta unui numar redus de companii care detin puterea, dispersarea controlului si sporirea fascinatiei pentru directorii executivi au facut din Eisner un adevarat brand. Daca nu a rescris regulile, acestea au fost cu siguranta rescrise in jurul sau.


In momentul in care si-a anuntat decizia de retragere, Eisner, in varsta de 63 de ani, a declarat ca este gata sa mearga mai departe. Eisner s-a declarat oricand disponibil sa ajute Disney, daca acest lucru ii va fi cerut.




Soricelul Mickey


Disney produce in special filme care se adreseaza familiilor si in special copiilor. Un procent semnificativ din cifra de afaceri a companiei, in jur de 16 miliarde de dolari (12 miliarde de euro), este realizat din vanzarea de produse tematice. Indiferent care parte din companie este analizata, soriceii ies intotdeauna in evidenta. Andy Bird, presedintele diviziei internationale a Disney, crede ca Mickey Mouse este unul dintre cele mai valoroase bunuri pe care le poseda compania. "Nu conteaza unde ma aflu, in momentul in care oamenii se uita la cartea mea de vizita il vad pe Mickey, care este cel mai cunoscut si mai iubit personaj din lume, iar acest lucru imi deschide multe usi", spune Bird.




Brand american?


Anul trecut, Disney a mizat pe ajutorul Ligii Tinerilor Comunisti din China pentru a creste notorietatea marcii, inainte de lansarea, in septembrie, a parcului de distractie de 1,8 miliarde de dolari (1,34 miliarde de euro) construit la Hong Kong.


"Am facut foarte multe cercetari de piata, pentru ca ne-am dorit sa aflam cum este perceputa marca si personajele Disney. Publicul nu considera Disney o marca americana", spune Bird.


"Noi ne adaptam brandul in functie de obiceiurile locale, dar aceasta strategie s-a impamantenit, nu o consideram ca pe ceva tipic american", spune Bird. Printre filmele de succes lansate recent de Disney se numara "Toy Story", "Monsters" sau "Finding Nemo". Toate au fost produse in parteneriat cu specialistii in animatie pe computer de la Pixar. Parteneriatul se incheie in acest an, ca urmare a neintelegerilor legate de modul in care ar trebui impartit profitul. Pixar va fi liber sa aleaga daca doreste sa se asocieze cu unul dintre rivalii studiourilor Disney.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO