Business Internaţional

Probleme pentru retailerii de lux: cand economia nu merge, nici milionarii nu mai cheltuie asa mult

23.11.2007, 20:36 20

Consumatorii bogati, afectati puternic de "ingustarea" portofoliilor de actiuni si de scaderea valorii proprietatilor imobiliare, se comporta in aceeasi maniera ca si semenii lor mai putin avuti: isi reduc cheltuielile, scrie Bloomberg.
Acest fenomen previzioneaza o incetinire si mai accentuata decat se estimase anterior sau chiar o recesiune a economiei americane. Si asta deoarece cheltuielile americanilor considerati bogati - care reprezinta o cincime din numarul total al populatiei - insumeaza 40% din volumul cheltuielilor consumatorilor.
"Consumatorii cu venituri mari sunt cei care stabilesc tendinta pietei", spune Joseph Brusuelas, economistul-sef al filialei americane a firmei de consultanta IDEAglobal. "Cand si acestia capituleaza, totul se prabuseste", a adaugat el.
Consumatorii obisnuiti si-au redus cheltuielile dupa ce pretul carburantilor a depasit 3 dolari pe galon (3,78 litri), iar cresterea dobanzilor creditelor ipotecare cu rate ajustabile a condus la un numar record de americani care nu si-au mai putut plati ratele.
Acum, scaderea pretului actiunilor si a preturilor de pe piata imobiliara, a atras atentia celor cu dare de mana - acest fenomen putand starni surprinderea scriitorului Scott Fitzgerald, care in 1926 a scris o nuvela intitulata "The Rich Boy" si care sustinea ca cei foarte bogati "sunt diferiti fata de mine si de tine".
Se pare ca scriitorul american s-a inselat, din moment ce increderea acestei categorii de consumatori a ajuns, in cel de-al treilea trimestru, la cel mai jos nivel din 2004 incoace, se arata intr-un raport al firmei de cercetare Unity Marketing.
Ritmul de crestere al vanzarilor din segmentul produselor de lux a ajuns pana la 5,7% in octombrie, in scadere fata de nivelul de 8,5% inregistrat in luna precedenta. "Afacerile nu se mai desfasoara la nivelurile precedente", a declarat Marc Engel, presedintele Chassala Fashion, al carui magazin din Chicago vinde haine si accesorii semnate Versace, Hugo Boss si Jean Paul Gaultier.
"Buzunarele oamenilor nu mai sunt chiar atat de largi ca inainte, dar inca este destul de bine", a adaugat el.
Printre companiile care au anuntat deja reducerea tintei de profit se numara Polo Ralph Lauren, producatorul marcilor Chaps si Club Monaco si Coach, cel mai mare producator american de haine si accesorii din piele. Ambele au sediile centrale in New York.
"Este dezamagitor faptul ca aceasta scadere generala a cheltuielilor consumatorilor pare sa afecteze si piata produselor de lux", a declarat Patricia Edwards, care administreaza un fond de 13,4 mld. dolari, inclusiv actiuni ale Coach, la Wentworth, in Seattle. Mai mult, presiunile economice ii tin pe consumatori la distanta de restaurantele scumpe, arata un raport al lantului de restaurante McCormick & Schmick's Seafood.
Scaderea cheltuielilor pentru produsele de lux mareste posibilitatea ca Harley-Davidson, producatorul motocicletelor Fat Boy si Road King, sa raporteze primul declin al profitului anual dupa o lunga perioada de crestere.
In cel de-al treilea trimestru, veniturile companiei din Milwaukee au coborat cu 5,8%, iar profitul net cu 15,3%.
Una dintre cele mai mari surprize a venit din partea lantului de magazine Nordstrom, care a raportat o scadere a vanzarilor de 2,4% in octombrie, estimarile anterioare ale analistilor indicand o crestere de 1,1%. "Ceea ce s-a intamplat la Nordstrom a alarmat foarte multa lume in ceea ce priveste rezultatele din cel de-al treilea trimestru", a declarat Brusuelas.
Startul cumparaturilor pentru sarbatori se va da saptamana aceasta in Statele Unite, iar federatia americana a retailerilor estimeaza ca vanzarile din acest sezon vor atinge cel mai scazut nivel din ultimii cinci ani. Anticipand cererea slaba, Wal-Mart, cel mai mare lant de retail din lume, a inceput sa ofere reduceri de sarbatori inca de acum doua saptamani.
"O furtuna perfecta este pe cale sa loveasca intr-un moment extrem de nefavorabil", a declarat Marshal Cohen, analist la firma de consultanta NPD Group.
Sondajele facute in randul consumatorilor si rapoartele companiilor de retail i-au determinat deja pe analisti sa previzioneze un declin accentuat. Intr-un studiu realizat de Bloomberg News, economistii estimau ca ritmul de crestere al cheltuielilor consumatorilor va cobori in ultimul trimestru la 2%, fata de 3% cat s-a inregistrat in trimestrul anterior. Economia americana va creste cu 1,5%, mai putin de jumatate fata de ritmul de 3,9% inregistrat in cel de-al treilea trimestru, arata acelasi studiu.
Totusi, unii economisti sunt de acord cu aceasta viziune fatalista asupra pietei americane de consum, previzionand o crestere, chiar daca nu la nivelele precedente, a cheltuielilor consumatorilor. "Consumatorii au dat dovada de o rezistenta remarcabila in ultimii ani", a declarat Ethan Harris, economistul-sef al Lehman Brothers.
Mai mult, cheltuielile consumatorilor bogati nu par sa se fi restrans semnificativ. De exemplu, casa de licitatii Sotheby's a organizat pe 14 noiembrie cea mai mare licitatie din istoria companiei, vanzand un obiect de arta contemporana pentru 315,9 mil. dolari. Si asta s-a intamplat la numai o saptamana dupa ce o licitatie esuata a determinat scaderea actiunilor companiei cu 28% intr-o singura zi.
Branduri destinate celor foarte bogati, precum Hermes, Harry Winston si Van Cleef & Arples, vor surclasa marcile precum Coach, Burberry sau Tiffany, al caror declin va continua, considera Claudia D'Arpizio, consultant la Bain & Co. din Milano. Ea se asteapta ca ritmul de crestere al pietei de lux sa incetineasca de la 8%, cat s-a inregistrat in 2006 si 2007, pana la 5% in urmatorii patru ani.
O parte a crizei si-a avut originea pe Wall Street din cauza proliferarii instrumentelor financiare alternative, in special a creditelor ipotecare riscante. Inainte de inlaturarea sa de la conducerea Citigroup, Charles Prince anuntase renuntarea la mai mult de 26.000 de locuri de munca, in timp ce Lehman Brothers si-a inchis in august divizia de credite subprime, aceasta actiune conducand la concedierea a 1.200 de oameni.
"Segmentul produselor de lux este afectat, intr-un mod in care segmentul de retail obisnuit nu este, de ceea ce se intampla pe piata financiara", a declarat Kamalesh Rao, director de cercetare la MasterCard Advisors.
Cu cat pretul petrolului va ramane la un nivel ridicat mai mult timp, iar preturile actiunilor si cele de pe piata imobiliara vor cobori, cu atat consumatorii bogati vor tinde sa comporte asemanator celor obisnuiti. "Ne-am obisnuit ca persoanele cu venituri ridicate sa traga dupa ele economia", spune Mark Zandi, economistul-sef al Moody's Economy. "Daca acestea dau inapoi, economia va fi tarata in recesiune."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO