Business Internaţional

Rolul berii in formarea SUA. Si dupa...

07.07.2004, 00:00 46

Celebrarea independentei Statelor Unite a dus si la o crestere a consumului de bere si a determinat CNN Money sa analizeze rolul pe care l-a jucat aceasta baututra in istoria Americii.
Pelerinii, de exemplu, au ales sa arunce ancora la Plymouth Rock si din cauza ca ramasesera fara bere, dupa cum nota John Alden in jurnalul navei Mayflower.
William Penn, George Washington si James Madison isi faceau propria bere, iar pentru Samuel Adams fabricarea berii reprezenta un mod de a-si castiga existenta.
Boston Tea Party a fost pusa la cale la o bere in hanul Green Dragon, iar Thomas Jefferson a scris principalele parti ale Declaratiei de Independenta la hanul Indian Queen.
Iar cand Constitutia era scrisa in Philadelphia, participantii la conventie au ramas peste noapte la City Tavern, pastrand in minte observatia lui Benjamin Frankin, cum ca "berea sta dovada ca Dumnezeu ne iubeste si vrea sa fim fericiti".
Daca intemeietorii au realizat ca berea poate isca o revolutie, in prezent revolutia are loc chiar in cadrul sectorului productiei de bere. Astfel, micii producatori de bere din Statele Unite se lupta cu companiile straine si locale, inregistrand un surprinzator succes.
Cu aproximativ 25 de ani in urma, cativa intreprinzatori din nordul Californiei au introdus o idee radicala: berea americana nu trebuia sa fie neaparat insipida si fara gust, ca bautura comercializata in masa pe care scriitorul William Least-Heat Moon o descria mai tarziu drept "aer lichid".
Unul din pionierii schimbarii a fost Anchor Steam, o companie producatoare de bere fondata in secolul 19, dar devenita faimoasa dupa ce a fost achizitionata de Fritz Maytag tn anii '70.
La putin timp dupa aceea, au inceput sa apara astfel de companii peste tot. Prin anii '90, America era invadata de mici companii producatoare de bere.
Au fost deschise sute de companii, slab capitalizate si adesea conduse de proprietari pe care nu-i interesa in primul rand profitul. Valul de falimente si inchideri de companii ce a fost inregistrat la sfarsitul deceniului era previzibil.
Acum, insa, acest segment este pe cale de a se redresa. In prezent, exista peste 1.400 de mici companii producatoare de bere in Statele Unite. Aproape 1.000 din acestea sunt restaurante ce-si produc singure berea.
Paul Gatza, director al Asociatiei Producatorilor de Bere din Boulder, imparte piata berii in trei segmente: cel al principalilor producatori (ca Anheuser-Buch, de exemplu), al importurilor (Heineken) si a micilor producatori.
Volumul vanzarilor inregistrat de principalele companii producatoare de bere a crescut cu 1,6% anul trecut, in timp ce importurile au inregistrat o crestere de 2%. Pe de alta parte, cresterea raportata de micii producatori de bere a fost de 5%.
"Vestea importanta este ca importurile nu mai inregistreaza cresterile de altadata," declara Gatza. "Piata este in plin proces de schimbare acum".
Ultima data cand micii producatori au inregistrat un ritm mai alert de crestere comparativ cu cel al importurilor a fost in 1996. De fapt, vanzarile de bere din import au avut cel mai slab an din 1991.
Fara indoiala, sectorul productiei de bere va fi intotdeauna dominat de companiile mari. Acestea controleaza 85,1% din piata, in timp ce importurile reprezinta aproximativ 11,6%, conform AOB. Micii producatori vin puternic din urma, dar nu detin decat 3,3% din piata nationala.
Comparativ, Stone Brewing, o companie cu sediul in San Diego ce s-a afirmat de curand pe piata micilor producatori, va produce aproximativ 40.000 de barili de bere in acest an, in timp ce in 2003 Anheuser-Busch a produs 103 milioane de barili.
Totusi, exista destule motive pentru ca micii producatori sa ramana optimisti.Cel mai important dintre acestea este faptul ca gusturile consumatorilor se schimba. "Gusturile consumatorilor de bere se schimba," spune Gatza. "Acestia sunt mult mai putin loiali unei singure marci de bere decat in trecut, fiind mai dispusi sa experimenteze cu alte marci de bere si stiluri".
Intr-adevar, fiecare regiune are una sau mai multe marci locale de bere ce castiga spatiu pe rafturile magazinelor. "Stone si Dogfish Head sunt doua din cele mai apreciate marci in prezent," spune Gatza, remarcand faptul ca vanzarile Dogfish Head aproape s-au dublat anul trecut. In ceea ce priveste marca Stone, vanzarile acesteia au crescut cu 33% in 2003, iar compania desfasoara in prezent un program de extindere in valoare de 10 milioane de dolari.
"Atmosfera in cadrul acestei industrii este extraordinara in prezent," spune Gatza. "Producatorii isi extind capacitatile de productie si multi dintre acestia sunt increzatori in viitor".
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO