Business Internaţional

Traditia japoneza: ce-a fost si ce-a mai ramas

19.12.2005, 17:24 20

Practica angajarii pe viata si promovarea in functie de vechime reprezinta doua din aspectele cele mai controversate ale culturii japoneze privind resursele umane. Vor rezista acestea in conditiile in care lupta pentru suprematia mondiala devine tot mai acerba?

Haruhiko Okamoto, presedintele unei subsidiare de mai mari dimensiuni a Mitsubishi Corp, pare modelul unui executiv tipic japonez, scrie International Herald Tribune.

Astfel, el beneficiaza de angajare pe viata, dar si de remuneratie pe baza de vechime. Cu toate acestea, Okamoto sfideaza traditia din punctul de vedere al varstei: are numai 41 de ani. Ca si executivii de top din cadrul Create Restaurants, un operator de restaurante detinut in mare parte de Mitsubischi, Okamoto este seful a 5.000 de oameni, si a mai multor senior managers a caror varsta este undeva la 40-50 de ani.

In urma cu 10 ani, traditia in materia de avansare pe scara profesionala impiedica angajatii de la Mitsubischi sa ajunga in fotoliul de senior manager pana cand nu aveau cel putin 45 de ani. Insa pe masura ce economia Japoniei ia avant, chiar si cele mai traditionale companii japoneze coopteaza tinerii pentru a-si asigura un ritm de crestere constant, dar si dezvoltarea in domenii conexe.

Schimbarea, parte a unui proces mai amplu care afecteaza traditia corporatiilor din Japonia, este un raspuns la criza economica de acasa si fortelor globalizarii din afara si vine intr-un moment mai delicat din punct de vedere demografic pentru stat. Alaturi de alte tari dezvoltate, Japonia are o populatie imbatranita, care pentru moment se traduce intr-o forta de munca imbatranita. Pe masura ce aceste persoane se apropie de varsta standard de pensionare, care oficial este de 60 de ani, dar care in realitate depaseste acest prag, ele s-ar putea vedea puse in situatia de a lucra pentru un sef mult mai tanar decat ei.

Deloc surprinzator, promovarea unor executivi mai tineri este vazuta diferit de cele doua tabere profesionale. Pe de o parte, tinerii angajati sunt incurajati de posibilitatile de ascensiune rapida, dar pentru angajatii cu vechime, a avea un sef mai tanar ar putea fi stesant.

In prezent se poarta o serie larga de discutii in jurul a ce ai de facut daca seful tau este ceva mai tanar decat tine. "Te deranjeaza ca seful tau este mult mai tanar ca tine", intreaba un articol de pe Internet al unei reviste. "Acest lucru nu este iesit din comun zilele acestea. Ce poti face cand te confrunti intr-adevar cu aceasta situatie".

"Promovarea traditionala pe baza de vechime incepe sa se clatine", a declarat Masaki Utsude, un specialist in resurse umane din Tokio. "Iar cea mai mare temere a managerilor cu vechime este de a avea un sef mai tanar", a completat acesta.

Cu toate ca este un director executiv tanar, Okamoto conduce o companie de top. Takeshi Niinami in varsta de 45 de ani, este directorul executiv de la Lawson, o afiliata a Mitsubishi, si unul din cele mai mari lanturi de magazine din Japonia, dupa 7-Elevan, cu un venit anual de 2 miliarde de dolari (1,69 de miliarde de euro). Acesta a primit slujba in 2003, la varsta de 43 de ani.

Kenji Chishiki de 42 de ani este presedintele Kanebo Cosmetics, una din cele mai mari companii nipone de cosmetice.

La 51 de ani, Tomoyo Nonaka, directorul executiv de la Danyo, este prima femeie care a ajuns la conducerea unei mari companii japoneze de electronice.

Cu toate acestea, un director executiv de 40 de ani este mai degraba exceptia decat regula in Japonia.

Reiji Shibata, presedintele Mercer Human Resources Consulting din Tokyo, a spus ca varsta medie a unui director executiv in Japonia este de 55 de ani, fata de 60 de ani in urma cu un deceniu. Pe de alta parte, executivii americani au in medie o varsta intre 48 si 50 de ani, a mai adaugat acesta.

Bazele acestei schimbari au fost puse in timpul crizei din 1997-1998, adica in perioada care a urmat colapsului pietei de capital din Japonia in 1990, cand foarte multe companii au fost obligate sa gasesca modalitati pentru a supravietui. Dintre acestea cele mai mari s-au gandit sa introduca tineri in structurile de conducere.

"Daca acest plan avanseaza asa cum se anticipase pana in 2007, este foarte probabil sa vedem executivi chiar mai tineri de 40 de ani", a declarat Shibata.

Analistii si expertii din management, dar chiar si directorii tineri sunt de parere ca acesta este raspunsul Japoniei la conditiile economice si presiunile exercitate de globalizare.

"Deciziile trebuie luate mult mai rapid decat inainte", a declarat Koji Takagim, presedintele Celebrain, companie care asigura consultanta in domeniul resurselor umane din Tokio. "Trebuie sa iei o decizie rapida de a cumpara sau nu daca vrei sa nu pierzi oprtunitatea pentru totdeauna".

Managerii de peste 60 de ani nu sunt vazuti ca neputand tine pasul cu schimbarile din piata. "Este un lucru care inca ridica multe semne de intrebare, a declarat Shibata.

Kenichi Kiso, presedintele Tohato, crede ca exista o discrepanta intre practicile traditionale japoneze si nevoile in materie de business al niponilor.

"Cand economia intrase pe un ritm de crestere ascendent, managerii puteau urma aceeasi strategie ca dupa al doilea razboi mondial", spune el. "Insa pe masura ce economia s-a maturizat, companiile au fost nevoite sa faca schimbari strategice fundamentale, si a trebuit sa se adapteze din toate punctele de vedere".

Kiso a devenit director executiv al Tohato la 36 de ani iar in prezent are 39 de ani.

Okamoto, presedintele Create Restaurants, este un exemplu de manager japonez care nu se cramponeaza de traditii. In timp ce majoritatea companiilor care opereaza restaurante si-au dezvoltat un anumit tipar pe care apoi l-au multiplicat in mai multe locatii, ca de exemplu McDonaldÕs sau KFC, companiile Create au implementat mult mai multe formate pentru a atrage clientii japonezi cu gusturi extravagante. Compania are peste 220 de puncte de desfacere in aproximativ 70 de formate care variaza de la restaurante sushi la bucataria italieneasca la preparate specifice Insulelor Hawaii.

"Restaurantele conventionale inventeaza un produs pe care apoi incearca sa-l vanda", spune Okamoto. "Noi incepem de la o anumita locatie pe care apoi o personalizam", a completat acesta.

Directorul a lasat sa se inteleaga ca el conduce compania in numele investitorilor si ca are anumite criterii financiare dupa care se ghideaza. "Fiecare restaurant va fi nevoit sa-si castige singur fluxul de numerar pentru a rambursa capitalul investit in decurs de doi ani", explica el.

Inca din 1999, cand Mitsubishi impreuna cu un partener au facut rost de banii pentru lansarea Create, compania a crescut din punctul de vedere al vanzarilor constant.

Okamoto a contractat un credit pentru a pune bazele Create in 2003.

In timp ce numarul record de executivi ca Okamoto ofera un nou imbold sectorului de business japonez, promovarea fara a tine seama de angajarea pe varsta creeaza probleme delicate muncitorilor de aici.

"Dorinta multor companii de a evita stresul este unul din motivele pentru care marile companii, chiar si cele precum Mitsubishi, care a numit tineri in functiile de top, nu au programe prin care sunt promovati angajatii cu rezultate deosebite, dar inca foarte tineri", a spus Hideaki Furuta, presedintele Jomon Associates, companie care se ocupa cu identificarea managerilor. Acesta se consulta de multe ori cu alte grupuri conduse de persoanele care

le-au format si care isi cauta acum succesorii. De cele mai multe ori, fondatorii prefera un manager de peste 40 de ani. "Ce se poate face cu restul staff-ului care este mai batran", este adesea intrebat Furuta. Aceia care lucreaza condusi de un sef mai tanar in aparenta nu par deranjati de acest aspect, insa exista o oarecare rezistenta psihologica.

"Exista multe situatii in care per-soana mai in varsta nu vede in supe-riorul ei adevaratul lider", a declarat un membru al echipei de conducere de la una din cele mai mari companii de electronice din Japonia. "Nu este suficient sa dai omului un titlu pentru ca lucrurile sa functioneze in realitate, iar multi manegeri de resurse umane studiaza care ar fi solutiile", a conchis acesta.

El contrazice studiile intreprinse de mai multe publicatii care indica majoritatea angajatilor japonezi ca fiind pentru un sef tanar atata timp cat se dovedeste capabil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO