Companii

Alexandra Gatej, Unilever: Un brand nu poate fi puternic daca este prezent doar in supermarketuri

Alexandra Gatej, Unilever: Un brand nu poate fi puternic daca este prezent doar in supermarketuri

Click pentru imaginea marita

13.09.2007, 13:41 68

Alexandra Gatej spune ca extinderea lanturilor internationale de magazine are un impact pozitiv asupra afacerilor Unilever in Romania, insa prezenta acestora nu va diminua importanta comertului traditional.
"O vanzare este o vanzare, oriunde se realizeaza ea. Motivul este simplu: un brand nu poate fi puternic daca este prezent doar in supermarketuri. In plus, Romania este inca o tara cu o pondere semnificativa a locuitorilor din zona rurala", explica Gatej.
Producatorul de bunuri de larg consum este in prezent al doilea mare investitor pe piata de publicitate locala, dupa Procter & Gamble, potrivit ultimelor informatii disponibile.
Compania activeaza pe piata locala a detergentilor pentru rufe, avand o cota de piata de 30,4%, cu brandurile Dero, Omo si Bona, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen aferente primului semestru citate de Unilever. Comparativ cu al doilea semestru al anului trecut, cota Unilever pe piata detergentilor a inregistrat o crestere usoara, de un punct procentual. Detergentii detin una dintre cele mai mari ponderi in vanzarile Unilever pe piata locala.
La randul lor, produsele pentru curatarea locuintei au fost unul dintre cele mai dinamice categorii din portofoliul companiei, in vara acestui an. "Produsele de curatenie a casei continua sa fie vedete in portofoliul nostru, cresterea vanzarilor fiind o consecinta a faptului ca toti mai multi oameni isi construiesc sau renoveaza case pe care vor sa le intretina cu produse situate pe un segment superior din punct de vedere calitativ", spune Gatej.
Unilever detine in prezent o cota valorica de circa 20% pe piata locala a produselor pentru curatarea locuintei, potrivit datelor Nielsen citate de companie.
"Consumatorul roman evolueaza dupa modelele pe care le-am vazut si le vedem in Europa. Vine dintr-o zona cu produse de baza si tinde sa se indrepte spre produse de nisa, care nu raspund unor nevoi de baza. Oamenii isi creeaza obisnuinta de a-si ingriji corpul cu produse specializate, de a manca sanatos, de a-si ingriji locuinta cu produse special concepute pentru acest lucru si astfel se nasc categorii noi pe piata din Romania", precizeaza Gatej.
Ea subliniaza unul dintre elementele specifice pietei locale, curiozitatea consumatorilor sau tendinta acestora de a incerca intotdeauna produse noi.
"Intr-o anumita masura, exista o lipsa de loialitate a consumatorului, ceea ce este un fapt bun pentru ca obliga companiile sa vina cu produse relevante pentru piata", adauga Gatej.
Compania isi va pastra focusul pe categoriile de produse pe care activeaza deja, neavand planificate intrari pe alte segmente de piata, pe termen scurt.
"Sunt inca multe oportunitati de crestere pe segmentele pe care activam deja", argumenteaza Gatej. Ea exemplifica prin gradul redus de penetrare a deodorantelor pe piata locala, de 30% (unul din trei consumatori romani foloseste un deodorant, indiferent de marca). Spre comparatie, procentul de pe piata din Marea Britanie este de 70%, potrivit datelor companiei.
In schimb, margarina are o rata de penetrare mai mare, existand insa oportunitati de crestere a frecventei consumului, ceea ce ar aduce cu sine majorarea segmentului.
Potrivit unui studiu recent realizat de Lighthouse Marketing Group si Unilever pe piata locala, aproximativ 86% din consumatori cumpara margarina, 30% dintre acestia consumand zilnic produsul, iar alti 15% doar o data sau de doua ori pe luna. Unilever produce margarina in fabrica de la Ploiesti si detine in prezent o cota valorica de piata de aproape 57%, potrivit informatiilor companiei.
Anul trecut, compania a decis mutarea facilitatilor de productie a margarinei de la Targu Mures la fabrica din Ploiesti, precum si a unitatii de productie pentru supe concentrate si condimente de la Otopeni in aceeasi locatie.
Proiectul de consolidare a intregii productii locale pe platforma din judetul Prahova a inclus constructia unei fabrici de produse alimentare in locatia in care Unilever detine din 1995 o fabrica de detergenti. Potrivit reprezentantilor companiei, 30% dintre angajatii celor doua fabrici transferate au decis sa se relocheze odata cu mutarea productiei, 80% dintre acestia fiind angajati pe pozitii manageriale.
In acest an, compania a transferat la Ploiesti alte facilitati de productie, in urma deciziei de a reloca fabrica de margarina din Bulgaria.
Gatej spune ca decizia de a reloca productia din Bulgaria a fost legata si de intrarea celor doua tari in UE, ca si de transformarea subsidiarei din Romania in centru regional in urma cu cativa ani. "Am conceput platforma de la Ploiesti cu gandul la extindere. Capacitatea poate fi extinsa si pe viitor", afirma Gatej.
Productia locala reprezinta, in prezent, aproximativ 70% din cifra de afaceri realizata de companie in Romania.
Anul trecut, valoarea afacerilor USCE pe piata locala a crescut cu 18% fata de 2006, pana la 163 mil. euro. Vanzarile pe piata romaneasca reprezinta, in prezent, aproximativ 70% din cifra de afaceri a USCE, Romania fiind cea mai mare piata din regiunea Balcanilor, ca numar de consumatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO