Companii

Allied Domecq: vanzari de peste 10 milioane de dolari in 2002

27.02.2003, 00:00 23

Allied Domecq Romania, principalul jucator de pe piata bauturilor spirtoase de import, a vandut anul trecut in valoare de peste 10 milioane de dolari, mai mult cu 31% fata de 2001. Tudor Furir, directorul general al companiei, spune ca ascesiunea se datoreaza in special evolutiei bune a celor trei marci principale de whiskey din portofoliu: Ballantine's Finest, Teacher's si Jack Daniel's.
"Ballantine's, in special, si-a confirmat statutul de principala marca a Allied Domecq,  inregistrand o crestere cu 36% a vanzarilor din punct de vedere cantitativ. Principalele motive ale cresterii: campania de promovare Go Play
si dezvoltarea unei relatii mult mai active cu parteneri precum Billa, Metro sau Carrefour", a declarat Furir. 
Vanzarile de whiskey detin aproximativ 70% din cifra de afaceri a Allied Domecq Romania, restul fiind reprezentat in special de vodka (Finlandia), gin (Beefeater) si sampanie (Mumm's Cordon Rouge). 
"Am reusit sa crestem cu peste 30% vanzarile celor trei marci principale de whiskey din portofoliul nostru, in conditiile in care piata de profil a ramas constanta, undeva la nivelul de 1,23 milioane de litri. In Romania, whiskey-ul continua sa ramana mai degraba un produs aspirational decat unul de masa", afirma Tudor Furir. 
Managerul spune ca Allied Domecq a schimbat anul acesta modul de calcul al cotei de piata.
"Din 2002, piata la care ne raportam cuprinde si whiskey-ul imbuteliat in Romania. Chiar si in aceste conditii, am ramas lideri, cu o cota de 40% din piata", a mentionat Furir.
Piata romaneasca de whiskey din import este dominata din punct de vedere al vanzarilor de patru marci. Ballantine's si Teacher's sunt cele mai vandute marci de whiskey in Romania, urmate de Johnnie Walker (importat de GFS-n.red.) si apoi Jack Daniel's, afirma Tudor Furir.
"Faptul ca marci ca Ballantine's sau Teacher's au crescut anul trecut ma face sa cred ca in Romania incepe sa se dezvolte o clasa de mijloc puternica", afirma Furir.
Faptul ca, totusi, o sticla de whiskey continua sa fie cumparata mai degraba pentru a fi facuta cadou decat pentru consumul propriu este demonstrat de diferenta foarte mare dintre vanzarile inregistrate in timpul anului si cele din lunile noiembrie - decembrie. Sezonalitatea achizitiilor de whiskey determina, asadar, jucatorii din piata sa isi solicite la maxim imaginatia in perioada sarbatorilor de iarna.
"In Romania, daca nu ai vanzari mai mari in noiembrie - decembrie decat in cursul anului, inseamna ca ai o problema. Am incercat, asadar, sa obtinem cat mai mult de la aceasta perioada, prin pachete promotionale, ambalaje sub forma de cadou si alte tipuri de promovare. Rezultatul: vanzarile au fost cu 40% mai mari in noiembrie - decembrie 2002 comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior", afirma Furir.
Principala cauza a consumului redus de whiskey din Romania continua sa fie taxele vamale mari, care reprezinta aproximativ 40% din pretul cu care produsele ajung pe piata.
In Spania, de exemplu, se consuma anual peste 14 milioane de litri de Ballantine's, adica de peste 10 ori mai mult decat intreaga piata romaneasca.
"Cred ca piata se va dezvolta abia dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, adica la disparitia taxelor vamale. Vor ramane accizele, dar acestea vor afecta egal toti competitorii", afirma Furir.
Situatia pietei de whiskey din import nu este mult diferita fata de cea de vodka din import, unde Allied Domecq este prezenta cu Finlandia. Furir afirma ca din totalul de aproximativ 18 milioane de litri de vodka, cat este piata de profil in Romania, segmentul marcilor importante (pe care concureaza Absolut Vodka, Smirnoff si Finlandia) reprezinta doar 2%.
"Piata romaneasca de vodka este dominata clar de produsele locale. Finlandia a reusit, insa, sa isi creeze un segment de consumatori fideli, motiv pentru care detine o pondere destul de importanta in cifra noastra de afaceri, aproximativ 10%", a declarat Furir.
Managerul spune ca bugetul de promovare a marcilor Allied Domecq in Romania s-a cifrat la aproximativ 1 milion de dolari in 2002, iar pentru anul acesta nu se intrevad schimbari majore.
"Nu vor fi noutati notabile la nivelul portofoliului. Pe o piata constanta, ne vom concentra in dezvoltarea marcilor existente, in special la nivel on trade (in cluburi, baruri, restaurante - n.r.). Vom initia programe de educare a consumatorilor si a barmanilor", a conchis Furir. laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO