Companii

Americanii de la CGS: Trebuie sa muti joburile acolo unde sunt oamenii, nu sa aduci oamenii acolo unde sunt joburi

Americanii de la CGS: Trebuie sa muti joburile acolo unde sunt oamenii, nu sa aduci oamenii acolo unde sunt joburi

Phil Friedman, presedinte si CEO al Computer Generated Solutions (CGS): Oamenii sunt partea cea mai importanta a ecuatiei in industria serviciilor. Pana acum nu ne-am confruntat cu deficit. Gasim oameni calificati, in special pentru ca avem joburi foarte diferite, atat pe partea tehnica, cat si pe partea de BPO. (...) Daca vom ajunge la 2.000 - 3.000 de angajati pe piata locala, probabil ca ne vom opri si vom vedea cat de departe mai putem merge.

29.05.2008, 13:16 227

Identificarea si recrutarea de personal pentru industria de outsourcing, Business Process Outsourcing (BPO) si call centere a devenit tot mai dificila in ultimii ani. Este unul dintre motivele pentru care unul dintre principalii furnizori de software, servicii IT si outsourcing de pe piata locala, compania americana Computer Generated Solutions (CGS), s-a orientat spre Brasov pentru deschiderea celui de-al doilea call center din Romania.
"Oamenii sunt partea cea mai importanta a ecuatiei in industria serviciilor. Pana acum nu ne-am confruntat cu deficit. Gasim oameni calificati, in special pentru ca avem joburi foarte diferite, atat pe partea tehnica, cat si pe partea de BPO", a declarat pentru ZF Phil Friedman, presedinte si CEO al CGS.
Cu toate acestea, din noiembrie 2006, cand CGS a intrat in Romania prin achizitia EasyCall, cel mai mare call center de pe piata la acea vreme, si pana in prezent, recrutarea personalului a devenit tot mai dificila. "Acesta a fost motivul pentru care am mers la Brasov, pentru a deschide al doilea call centrer local", subliniaza Friedman, care spune ca la un singur anunt de angajare publicat in Brasov compania a primit 400 de raspunsuri. "Brasovul are multe universitati. Si este, probabil, orasul cu cei mai multi vorbitori de limba germana, in conditiile in care avem multi clienti pentru care livram servicii in aceasta limba."
Centrul de servicii al CGS din Brasov este situat in Parcul de Afaceri Tractorul si are deja 70 de angajati, in timp ce planurile de dezvoltare ale companiei pentru acest an vizeaza atingerea a 1.000 de angajati doar in call centerul de aici
Potrivit specialistilor si analistilor in resurse umane, investitiile in Brasov sunt usor riscante din punctul de vedere al disponibilitatii fortei de munca, intrucat tinerii au tendinta de a se muta in Bucuresti imediat dupa absovirea facultatii pentru a-si gasi un loc de munca. "Oamenii migreaza spre Bucuresti pentru ca nu au oportunitati. Daca oferi unui absolvent posibilitatea de a avea un loc de munca si o cariera, el va ramane acolo (in Brasov - n.r.). Sunt un ferm adept al ideii ca trebuie sa muti joburile acolo unde sunt oamenii, nu sa aduci oamenii acolo unde sunt joburi", explica Friedman.
Salariile pentru pozitii de entry-level intr-un call center pleaca de la 200 de euro, dar pot ajunge pana la 400 de euro in functie de abilitati, de limbile straine vorbite sau de localizarea centrului. Salariile angajatilor din call centerele din provincie sunt cu 20-30% mai mici decat in Bucuresti.
In Bucuresti, americanii au in prezent aproximativ 800 de oameni, cu 200 in plus fata de momentul achizitionarii EasyCall. De asemenea, tot in Bucuresti se afla centrul european de dezvoltare software al companiei, pentru care lucreaza 30 de oameni si unde Friedman spune ca in urmatoarele 18 luni se va ajunge la 300 de angajati.
"Vom merge pana la 2.000 de angajati in Romania. Cu siguranta, in Bucuresti vom mai angaja inca 200 - 300 de oameni anul acesta, dar pe termen lung numarul angajarilor va fi mai mare. Depinde de proiecte. In acest moment, pentru proiectele clientilor din Statele Unite, lucreaza angajatii romani in schimbul trei. Daca vom reusi sa completam portofoliul de proiecte si sa cream un mix in care sa se lucreze 24 de ore pe zi, 7 zile din 7, atunci vom putea angaja inca 1.000 de oameni si in Bucuresti in 2008", spune Friedman.
Capacitatea call centerului din Capitala, situat in Sema Park, este de 1.200 de oameni.
Americanii nu au intrat direct pe piata, varianta aleasa de alte companii din industria de BPO, ca Genpact sau Accenture, ci au cumparat Easy Call, o firma infiintata de un fost angajat al Connex (Vodafone), intr-o tranzactie estimata la 6-7 milioane de euro. "Nu am avut timp sa construim de la zero, de aceea am preferat sa cumparam Easy Call. Dupa ce am studiat mai multe locatii, ne-am dat seama ca Romania este locul in care trebuie sa fii", explica americanul.
CGS Romania lucreaza pentru cei mai importanti operatori din telecomunicatii de pe piata locala, pentru institutii financiar-bancare sau pentru companii ca Microsoft, Siemens si Xerox. Doar 30% dintre contractele furnizorului de servicii sunt incheiate cu clienti de pe piata locala. "Exista interes din partea companiilor, mai ales a celor mari, care simt ca trebuie sa se concentreze pe businessul de baza si sa externalizeze anumite procese. Insa este nevoie de timp, pentru ca outsourcingul este un concept relativ nou in Romania", explica presedintele CGS.
CGS are sediul in Statele Unite si angajeaza peste 3.000 de angajati in cele 18 locatii din lume, cea mai mare parte in Europa. In ceea ce priveste costurile, Romania este cu 30% mai scumpa decat India, care este o piata mult mai mare si mai ieftina si unde CGS are operatiuni de call center. Insa, Romania concureaza de pe pozitii egale, ba chiar depaseste in anumite privinte India cand vine vorba de calitatea serviciilor si de abilitatile angajatilor.
"In industria noastra, unii se uita doar la cost. In termeni de productivitate si calitate, daca incluzi in ecuatie ce primesti in schimbul a ceea ce platesti, in Romania primesti mai mult decat valoarea a ceea ce investesti", precizeaza Friedman. Piata de BPO si call center ar putea ajunge la 350 - 500 mil. euro in urmatorii cinci ani.
Cu toate acestea, reprezentantul CGS spune ca una dintre principalele preocupari ale investitorilor este inflatia, dar si nivelul pana la care poate fi dezvoltata industria serviciilor de outsourcing in Romania. "Daca vom ajunge la 2.000 - 3.000 de angajati pe piata locala, probabil ca ne vom opri si vom vedea cat de departe mai putem merge", explica Friedman, care spune ca nu exclude pe viitor deschiderea de centre de servicii in alte orase, cum sunt Iasiul, Clujul sau Ploiestiul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO