Companii

Apemin Tusnad: Ajungem la afaceri de 50 mil. euro pastrandu-ne independenta

Apemin Tusnad: Ajungem la afaceri de 50 mil. euro pastrandu-ne independenta

Gyarfas Kurko, directorul si actionarul majoritar al producatorului Apemin Tusnad: Divizarea Perla Harghitei a urmarit dezvoltarea brandului Tusnad independent de Perla Harghitei si incadrarea celor doua companii mai mici in categoria IMM-urilor.

18.01.2008, 16:29 76

In cinci ani, managerul estimeaza ca cifra de afaceri Apemin Tusnad ar putea ajunge la 50 mil. euro, fata de circa 13 mil. euro la nivelul anului 2007. "Vrem sa urcam una sau doua trepte in clasamentul celor mari mari imbuteliatori de apa minerala si sa ramanem o companie independenta cu capital romanesc", spune Gyarfas Kurko despre obiectivele pe termen mediu ale companiei sale.
Apemin Tusnad, una dintre cele cinci companii mari cu capital integral romanesc de pe piata apelor minerale, a fost in ultimii ani tinta preluarii de catre fonduri de investitii si oameni de afaceri interesati de intrarea pe acest sector. Kurko spune insa ca nu s-a ajuns niciodata la negocieri cu potentialii cumparatori, pentru ca el nu si-a dorit vanzarea companiei.
Urmatoarele investitii in dezvoltarea afacerii ar putea fi finantate partial prin credite bancare, insa managerul afirma ca in acest an nu vor mai fi sume la fel de mari ca in 2007.
"In 2008 nu vom face investitii la fel de mari ca si anul trecut (6,5 mil. euro - n. red.). In primul rand, vrem sa ne mentinem ritmul de crestere al vanzarilor, apoi sa largim echipa de management si vanzari, sa ne focusam mai mult pe distributie si sa crestem ponderea apei plate in vanzarile noastre", precizeaza Kurko. El a bugetat investitii de un milion de euro in acest an in promovarea apei plate si a sucurilor Florina. In 2007, Apemin Tusnad a intrat pe segmentul sucurilor naturale cu brandul Florina, printr-un parteneriat cu un producator bulgar.
"Un parteneriat cu un producator a fost luat in considerare inca de la inceput, cand am decis intrarea pe piata sucurilor naturale, datorita costurilor. Ne-am uitat pe piata locala, insa cei cativa producatori existenti aveau deja si un sistem de distributie", explica Gyarfas Kurko.
Apemin Tusnad estimeaza o crestere de 40-50% a vanzarilor in 2007 fata de anul anterior, ceea ce ar duce valoarea acestora la peste 43 mil. lei (13 mil. euro) la nivelul anului trecut.
"Am investit in cresterea capacitatilor de productie intr-un moment prielnic. Ne-au ajutat temperaturile mari din vara lui 2007. In plus, am marit echipa de vanzari si am intrat pe segmentul sucurilor naturale", argumenteaza managerul. In prezent, investitiile in fabrica de la Tusnad si in cladirile de birouri ale companiei au ajuns la aproximativ 16,5 mil. euro. Anul trecut, Apemin Tusnad a investit 6,5 mil. euro intr-o noua linie de imbuteliere, circa 60% din suma fiind resurse atrase de la banci.
Compania cu 220 de angajati in prezent, dintre care 60 pe distributie, s-a desprins in anul 1999 din Perla Harghitei, societate controlata de tatal directorului de la Apemin, Arpad Kurko.
"Divizarea Perla Harghitei, in anul 1999, a urmarit dezvoltarea brandului Tusnad independent de Perla Harghitei si incadrarea celor doua companii mai mici in categoria IMM-urilor, pentru a beneficia de facilitatile oferite de statul roman in acea perioada", spune Gyarfas Kurko.
Dupa o experienta de trei ani in cadrul Perla Harghitei, Gyarfas Kurko a preluat astfel fraiele unui imbuteliator de apa minerala, avand ca obiectiv dezvoltarea acestuia prin investitii realizate atat in fabrica de la Tusnad, cat si in promovarea brandului cu acelasi nume. Perla Harghitei este inca controlata de tatal managerului de la Apemin Tusnad, Arpad Kurko.
"Imi amintesc ca in primul an in care ne-am separat de Perla Harghitei a fost o vara calduroasa, ceea ce m-a ajutat in luarea primelor decizii pe cont propriu. Am scos pe piata apa Tusnad la PET si am renuntat treptat la imbutelierea in sticla", spune Gyarfas Kurko despre primele strategii elaborate pentru Tusnad. Nu a mers pe intuitie, isi aminteste managerul, ci s-a bazat pe o analiza a pietei care a evidentiat o receptivitate mai mare a consumatorilor fata de PET.
In schimb, compania condusa de tatal sau, Perla Harghitei, a mers pe o strategie diferita, mizand pe imbutelierea la sticla.
Perla Harghitei este cel mai mare imbuteliator de apa minerala in ambalaj din sticla.
Intre 2000- 2001, Gyarfas Kurko a realizat primele investitii in linii de imbuteliere la PET, estimate la 0,5 mil. euro. "O parte din aceasta suma a fost reprezentata de credite bancare si de la furnizori, precizeaza managerul.
In 2005, compania s-a extins pe mai multe segmente de piata, lansand apa de masa carbogazoasa Izvorul Ascuns si, un an mai tarziu, apa de izvor Izvorul Zanelor.
Gyarfas Kurko a avut si ambitii de dezvoltare a afacerii sale la nivel national.
Pe piata locala, cei mai mari imbuteliatori de apa minerala sunt Romaqua, Coca-Cola HBC, European Drinks, Perla Harghitei, Apemin Tusnad si Biborteni. Acestia isi disputa o piata estimata la peste 300 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO