♦ În ianuarie 2019, Consiliul Concurenţei a amendat 13 agenţii de turism şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi totale de 11,4 mil. lei (circa 2,45 mil. euro) pentru practici neconcurenţiale ♦ Un an mai târziu nu există informaţii legate de clienţi ai agenţiilor care să fi cerut despăgubiri pentru un preţ supraestimat al vacanţei.
Clienţii celor 13 agenţii de turism amendate anul trecut de Consiliului Concurenţei pentru că în perioada iunie 2013-septembrie 2016 s-au înţeles să nu scadă preţurile pachetelor turistice sub un anumit nivel ar putea cere despăgubiri pentru faptul că în realitate preţul plătit pentru serviciul turistic ales ar fi fost mult mai mic.
„Clienţii pot cere despăgubiri. Există Ordonanţa de Urgenţă 39/2017 care permite chiar procese colective pentru primirea de despăgubiri în cazul unui prejudiciu cauzat de încălcarea legislaţiei în materie de concurenţă“, explică avocatul Gheorghe Piperea. Clienţii care au cumpărat pachete turistice în perioada în care Consiliul Concurenţei a stabilit că agenţiile s-au înţeles asupra preţurilor puteau cere despăgubiri, însă avocaţii spun că era greu de stabilit valoarea prejudiciului.
„Până acum nu am avut cereri pentru un proces legat de această amendă dată de Consiliul Concurenţei şi nici nu au fost cazuri în care clienţii au deschis procese. Ar fi existat posibilitatea ca aceşti clienţi să ceară despăgubiri, însă nu există informare în acest sens, oamenii nu ştiau de această posibilitate. În plus, ar fi fost foarte greu de aflat prejudiciul în acest caz, ce sumă ar fi fost cea corectă pentru serviciul prestat. Şi cheltuielile de judecată ar fi fost cu siguranţă mai mari decât banii pierduţi de clienţi în urma stabilirii preţurilor de către agenţii“, explică avocatul Adrian Cuculis.
Consiliul Concu-renţei a anunţat la începutul anului trecut că amendează 13 agenţii de turism şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi totale de 11,4 mil. lei (circa 2,45 mil. euro) pentru practici neconcurenţiale.
Cele 13 agenţii sunt Touring Europabus România, parte a grupului Eurolines, Prestige Tours, Paralela 45 Turism, Eximtur, Happy Tour, Aerotravel, Cocktail Holidays (Prompt Service Travel), Nova Travel, Fibula Air Travel, Tez Tour, Rezeda World Travel, Air Fla, Corali Holidays. Unele agenţii de turism (inclusiv Aerotravel, Eximtur, Paralela 45, Cocktail Holidays, Touring Europabus Romania) şi ANAT au recunoscut participarea la această practică neconcurenţială şi au primit reducerea amenzilor. Însă, o parte dintre proprietarii agenţiilor de turism au criticat decizia Consiliului Concurenţei.
Instituţia a constatat că în perioada iunie 2013-septembrie 2016 cele 13 agenţii de turism şi-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor pachetelor turistice comercializate.
Astfel, agenţiile nu au redus sub un anumit nivel preţul de vânzare către clienţi pentru produsele comercializate. Printre aceste produse se numără biletele de avion în zboruri de tip charter.
De asemenea, Consiliul Concurenţei a subliniat că cele 13 firme au limitat sau au eliminat campaniile promoţionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărţit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creşterii preţului de vânzare.
În România, businessul total al agenţiilor de turism se ridică la aproape 4 miliarde de lei anual, conform ultimelor date.