Companii

Auchan incepe achizitiile de spatii: francezii dau 30 de milioane de euro sa scape de chirie in Brasov si Constanta

Auchan incepe achizitiile de spatii: francezii dau 30 de milioane de euro sa scape de chirie in Brasov si Constanta
21.01.2010, 00:00 295

Grupul francez Auchan, care a preluat la finele anului 2008integral magazinele locale, a schimbat strategia de expansiune si ainceput achizitiile de proprietati in locul inchirierii spatiilorde la dezvoltatori imobiliari.

"Vom merge pe strategia de extindere in spatii aflate inproprietatea noastra. Primele doua magazine detinute de noi vor fideschise in centrele comerciale Polus Constanta si Coresi ShoppingCity Brasov", a declarat Patrick Espasa, directorul general alAuchan Romania. Toate cele sapte magazine operate de Auchan inRomania in prezent sunt in locatii inchiriate, iar francezii arputea incerca sa achizitioneze inclusiv o parte din aceste spatii.In ceea ce priveste proiectul din Constanta, tranzactia a fost dejaincheiata, in timp ce la Brasov francezii de la Auchan siproprietarii platformei Tractorul pun la punct ultimeledetalii.

Reprezentantiicelor doua companii nu au dat detalii despre valoarea tranzactiei,insa potrivit unor estimari francezii ar urma sa plateasca in jurde 30 de milioane de euro pe cele doua spatii.

Banii sunt la retelele de magazine

"Am vandut spatiul din Polus Center Constanta catre Auchan sivom dezvolta spatiul conform specificatiilor companiei. Am mai avutastfel de contracte cu Auchan in Polonia, astfel ca aceastatranzactie nu reprezinta o noutate", au declarat reprezentantiicompaniei maghiare TriGranit, dezvoltatorul proiectului PolusCenter Constanta.

Trigranit a demarat proiectul inainte de declansarea crizeieconomice, iar anul trecut a anuntat ca va finaliza investitia in2010, dupa o perioada in care lucrarile de constructie au avansatmai incet.

"Am semnat achizitia spatiului din Constanta la scurt timp dupavenirea mea in Romania (a fost numit director general al companieiin aprilie 2009 - n. red.), ceea ce a accelerat ritmul lucrarilorla acest proiect", a precizat Espasa, care nu a dorit sa comunicevaloarea tranzactiei cu Trigranit. El a mentionat insa cainvestitia in operatiunile magazinului Auchan de la Constanta va fiin jurul a 20 mil. euro, similara celei planificate la Brasov, inproiectul Coresi Shopping City.

In Brasov, reteaua va deschide un hipermarket de 10.500 de metripatrati in parcul de retail Coresi Shopping City, fiind primaancora anuntata de dezvoltatorul proiectului, compania CenterraManagement. Magazinul va fi deschis in trimestrul al treilea din2011, odata cu inaugurarea unui magazin de bricolaj si a uneigalerii comerciale in aceeasi locatie.

Modelul "mall cu majoritatea banilor de la banci" nu maifunctioneaza

Reprezentantii Centerra Management, care intentioneaza sainceapa lucrarile la proiect la jumatatea acestui an, spun ca inaceasta perioada este extrem de dificil sa construiesti malluri cubani atrasi de la banci, astfel ca nu exclud ca si centrulcomercial din cadrul proiectului Coresi sa fie realizat exclusivdin fondurile actionarilor - fondul britanic Cheynee Capital, careadministreaza fonduri de 9 mld. dolari. "Pornim cu ideea ca pentrudezvoltarea zonei comerciale costurile sunt acoperite din surseinterne. Modelul vechi (de a obtine de la banci cea mai mare partea fondurilor necesare constructiei unui mall - n.r.) nu maifunctioneaza. Acest gen de proiect nu mai este viabil. Noi am venitpe termen lung si avem sustinerea actionarilor pentru a construidin fonduri proprii", a declarat Victor Vadaneaux, managing partneral companiei. El spune ca inceperea lucrarilor in vara acestui andepinde in primul rand de obtinerea autorizatiilor si deorganizarea de santier si mai putin de obtinerea unui imprumutbancar. Partea comerciala a proiectului Coresi prevede siconstructia unui mall, investitia totala, excluzand pretulterenului, fiind estimata la 110 mil. euro.

Centerra intentioneaza sa dezvolte langa proiectul comercial siun centru de sport si entertainment, cu o suprafata de 28.000 demetri patrati, pentru a atrage o buna parte din cei 600.000 deturisti care vin anual in zona, in special pentru practicareasporturilor de iarna. Per total, proiectul vizeaza atragerea a 5,5milioane de oameni anual.

Platforma Tractorul din Brasov a atras in ultimii doi aniinvestitii de aproape 100 de milioane de euro, 77 mil. euroreprezentand costul de achizitie al terenului cu o suprafata de 120de hectare, in timp ce restul fondurilor au fost utilizate pentrureconditionarea unor spatii de birouri in care lucreaza acum 1.500de oameni (angajati ai unor firme precum CGS, IBM sau Fresenius) siin pregatirea terenului si proiectelor pentru viitoareledezvoltari.

Auchan vrea sa-si dubleze reteaua demagazine

Pe de alta parte, retailerul Auchan a anuntat ca intentioneazasa dubleze reteaua de magazine in urmatorii 3-5 ani prin investitiide circa 140 mil. euro in sapte locatii noi.

"Ne uitam la orasele cu peste 300.000 de locuitori. Ne vom maiextinde si in Capitala, unde vad un potential pentru un numar totalde 25 de hipermarketuri. Suntem aproape de semnarea unui contractpentru o noua locatie in Bucuresti", a mai spus Espasa.

In Bucuresti, retailerul francez are in acest moment douahipermarketuri cu suprafete de vanzare de 15.000-16.000 de metripatrati, pe o piata pe care sunt in total 17 magazine operationalede acest tip, dintre care sapte unitati Carrefour.

Extinderea retelei la 14 magazine in trei ani putea duceafacerile Auchan Romania la peste 700 mil. euro in 2012, fata devaloarea de 278 mil. euro raportata pe 2008 cu 6 hipermarketuri.Cei mai mari jucatori pe segmentul hipermarketurilor sunt acumCarrefour, Real si Kaufland.

Espasa a mai afirmat ca reteaua locala Auchan a avut anul trecuto crestere a vanzarilor in unitati comparabile (fara a lua incalcul expansiunea) peste rata inflatiei. Inflatia a fost in 2009in jurul a 5%, potrivit statisticilor oficiale. "Am resimtit oscadere a cosului mediu de cumparaturi din cauza crizei, daraceasta a fost compensata de cresterea numarului de clienti inhipermarketurile Auchan. In medie, la nivelul anului trecut,magazinele noastre au avut un flux zilnic de vizitatori de 15.000de persoane."

Cine a strans cele mai multe proprietati

  • Kaufland, o retea de hipermarketuri de dimensiuni mai mici cupolitica de discount, s-a extins in 45 de locatii mergand aproapeexclusiv pe achizitii
  • Real si Carrefour au in proprietate aproximativ jumatate dinmagazinele operate in Romania, adica peste 10 unitati fiecare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO