Companii

Bergeron a reusit sa scoata Arctic din pierderi

13.03.2001, 00:00 13



Producatorul de frigidere Arctic Gaesti a reusit sa isi revina spre sfarsitul anului 2000, reusind sa evita pierderile si sa incheie exercitiul financiar "pe zero" . Aceasta dupa ce la jumatatea anului trecut compania a raportat pierderi de 28 miliarde de lei, iar dupa noua luni de 20,3 miliarde de lei.

Cifra de afaceri a companiei a fost de 52 milioane de $, si a fost obtinuta in special prin vanzarea a 150.000 de aparate frigorifice in Romania si 200.000 in strainatate.

"2000 a fost un an greu pentru ca inasprirea concurentei pe piata interna a electrocasnicelor a prins compania nepregatita.

De altfel, la nivel mondial se manifesta o tendinta de scadere a preturilor datorita unui excedent de capacitate de productie, context in care chiar si marile companii internationale au trecut la reduceri de personal si restructurari de activitati", a declarat pentru Ziarul Financiar Geogre Bergeron, directorul general al Arctic.

Conjuctura nefavorabila a fost accentuata si de scaderea monedei euro in raport cu dolarul.

"Activitatea companiei a fost afectata si de deprecierea monedei euro. Este adevarat, datorita acestui lucru am beneficiat si de reduceri ale costurilor, cu 5%, care nu au compensat insa reducerea preturilor, cu 18%", spune Bergeron.

El sustine ca Arctic a avut de infruntat pe plan intern si concurenta neloiala a frigiderelor importate de China, produse la costuri foarte mici datorita mainii de lucru ieftine.

In plus, piata frigiderelor second-hand a castigat din ce in ce mai mult teren in ultimul timp datorita scaderii puterii de cumparare a populatiei.

"Din punct de vedere legislativ ar trebui sa se ia masuri pentru a se rezolva ambele probleme. Frigiderele second-hand sunt periculoase atat din punct de vedere igienic cat si ecologic pentru ca majoritatea sunt vechi si funtioneaza cu freon.

Arctic va obtine anul acesta certificatul de calitate ISO 9001 pentru productie si ISO 14001 pentru protectia mediului", spune Bergeron.

Desi exporturile fabricii de la Gaesti sunt indreptate in special spre Anglia, Franta, Germania si Olanda, marketingul Arctic trebuie sa se lupte pe piata interna cel mai mult cu imaginea pe care o au in ochii romanilor producatorii autohtoni.

"La nivelul consumatorului roman exista ideea preconceputa conform careia frigiderele importate sunt mai bune decat cele romanesti.

Nou infiintata noastra activitate de marketing are ca principal obiectiv tocmai apropierea de clientii romani", spune Bergeron. Managerul canadian spune ca "atat timp cat francezii,germanii, englezii si olandezii apreciaza produsele noastre nu vad de ce nu ar face-o si romanii".



Vom face cafea pe aragazuri Arctic?

Cifra de afaceri estimata de Artic pentru acest an este de 55 milioane de dolari, iar cresterea acesteia in 2001 ar putea fi sustinuta, pe langa productia de aparate frigorifice, si de o strategie absolut noua pentru Arctic: inceperea productiei de aragaze, hote si aparate de aer conditionat.

"Este important ca Arctic sa beneficieze de renumele pe care il are si sa profite de acesta pentru a-si extinde activitatea. Intentionam ca incepand cu acest an Arctic sa inceapa si productia altor aparate electrocasnice avand invedere faptul ca majoritatea concurentilor nostri au o gama completa de electrocasnice"

Planurile lui Bergeron merg insa chiar mai departe decat productia de aragaze si aparate de aer conditionat, managerul avand in vedere chiar si inceperea unei colaborari cu o firma de mobila cu care sa puna la punct conceptul de "bucatarie Artic".

"In 2001 vom intra pe piata si cu modele de frigidere de clasa energetica A (cel mai mic consum de energie electrica - n.r.), pentru a ne pozitiona pe toate cele trei segmente.

Aceste produse, care vor avea, normal, un pret mai mare beneficiaza in anumite tari de subventii din partea statului: practic, oamenii primesc bani pentru a cumpara astfel de produse", a afirma Bergeron.

Decizia de producere a acestor frigidere a venit, dupa spusele lui Bergeron, datorita cererilor repetate ale partenerilor externi. Noile produse vor fi comercializate, insa, si pe piata interna.



Actionarii nu prea mai au ce moderniza

Arctic este controlata de investitori financiari - BERD (29,35%), grupul francez Societe Generale (25,48%), Romanian Investment Company - Cipru (17,61%), si FRPP (Fondul Roman Post Privatizare) - 10%.

Arctic a fost privatizata in 1997, 51% din actiuni fiind achizitionate de BERD- Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare si fondul de investitii Societe Generale. Conform unor surse pentru 51% din actiuni s-au platit 13 milioane de $.

Din aceasta suma, 7,7 milioane de dolari au fost returnati societatii pentru investitii. De asemenea, noii proprietari s-au angajat sa mai investeasca 20 de milioane de dolari in urmatorii patru ani pentru retehnologizare. Practic, se poate spune ca Arctic este la sfarsitul acestui proces.

Anul trecut au mai fost investiti cateva sute de mii de dolari pentru achzitionarea unui utilaj pentru introducerea agentilor frigorifici si de spumare ecologici, iar banii obtinuti din plasamentul primar privat subscris de FRPP, aproximativ 1 milion de $, au fost folositi pentru infiintarea sectorului de marketing si pentru finantarea necesarului de capital de lucru.

"Pentru anul acesta este prevazut un efort investitional nesemnificativ in raport cu ce a fost pana acum. O suma mica va fi destinata procesului de control al calitatii si una mai mare sistemului informatic integrat pe care in vom implementa si care va supraveghea toate activitatile companiei", afirma Bergeron.

Datorita investitiilor mari din ultimii ani, analistii pietei considera ca valoarea Arctic este de 25-30 de milioane de $, mult mai mare decat evaluarea Bursei. Calculata in functie de cotatia de ieri, capitalizarea bursiera a companiei este de doar 8,5 milioane de dolari.

Cel mai important competitor al Arctic pe piata interna este compania suedeza Electrolux, care este prezenta in Romania prin trei marci: Electrolux, care este o marca premium, Zanussi, care se adreseaza segmentului de mijloc al pietei si AEG.

Electrolux si Arctic isi disputa in special segmentul mediu de piata, pe care ambele il ataca cu preturi apropiate. Tot consumatorii cu venituri medii sunt disputati si de companii ca NEI sau Ardo, care detin, insa, cote de piata mult mai mici.

Alti concurenti de marca, dar cu cote de piata reduse, sunt Whirlpool, Indesit (care ataca segmentul superior de piata) si Bosch, Siemens, General Electric, Daewoo, , LG.

In regiune, principalii producatori sunt Arcelik(Turcia), Amica si Polar(Polonia) si Gorenje(Slovenia).



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO