Companii

Care au fost strategiile de supravietuire ale celor mai mari petrolisti in sase luni in care au pierdut peste 1 mld. $

Care au fost strategiile de supravietuire ale celor mai mari petrolisti in sase luni in care au pierdut peste 1 mld. $
17.08.2009, 00:00 140

In aceste conditii, fiecare companie a incercat sa-si exploateze la maxim atuurile. Unele au mizat pe preturile mici si pe reteaua extinsa, altele au mizat pe investitii in benzinarii, lansari de produse si clienti comerciali. La final insa putini isi pot adjudeca o victorie, in contextul in care piata a pierdut intre 4 si 10% din volume.

Noroc cu criza gazelor

Petrom, cea mai mare companie locala, a reusit in primele sase luni sa-si mentina vanzarile totale de carburant la la un nivel constant comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Asii din maneca Petrom au fost si cel mai probabil vor ramane si in a doua jumatate a anului preturile mici de la pompa in comparatie cu rivalii sai, dar si cea mai extinsa retea de benzinarii.

„Vanzarile cu amanuntul au crescut cu 22% comparativ cu primul semestru din 2008 datorita retelei de benzinarii modernizate, precum si imbunatatirii managementului statiilor", spun reprezentantii Petrom.

Si pe partea comerciala, adica vanzarile destinate marilor clienti, Petrom a inregistrat un rezultat pozitiv, vanzarile fiind cu 7% mai mari in primul semestru al anului comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Motivul care a stat la baza acestei cresteri nu a fost insa contextul pietei, respectiv o cerere mai mare din partea companiilor, ci criza gazelor. In perioada conflictului ruso-ucrainean, timp de aproape trei saptamani din ianuarie Romania nu a mai primit niciun metru cub de gaze din import, ceea ce a determinat trecerea termocentralelor pe pacura. Petrom a fost cel mai mare vanzator de pacura din acea perioada.

„Vanzarile comerciale interne au fost cu 7% peste nivelul din primul semestru al anului trecut. Motivul acestei evolutii a fost cresterea cu 114% a vanzarilor de pacura pe piata interna in timpul crizei ruso-ucrainene de pe piata gazelor de la inceputul lui 2009, care a determinat centralele electrice de termoficare sa utilizeze pacura in locul gazelor naturale.

Excluzand vanzarile de pacura, vanzarile comerciale interne au fost cu 10% sub nivelul din primul semestru al anului", explica reprezentantii Petrom.

Cu toate acestea, cresterile de volume inregistrate de companie au fost diminuate de reducerea semnificativa a exporturilor de benzina si motorina, astfel ca pe ansamblu in primele sase luni volumele comercializate de companie au fost similare cu cele din perioada similara a anului trecut.

Scade piata, crestem reteaua

Pentru competitorii Petrom, care nu pot practica acelasi nivel cu o companie care are rezervele de titei pe plan local, strategiile de crestere au fost altele: lansarea de noi produse si extinderea retelei. Efectele sunt insa diferite, pentru ca, de exemplu in cazul Rompetrol, vanzarile au crescut mult pe partea angro, scazand insa pe partea de retail.

„In primul semestru din 2009, Rompetrol Downstream a introdus in reteaua proprie de benzinarii un nou carburant, benzina Alto 101. Al doilea carburant premium lansat in acest an este motorina Alto 55", spun reprezentantii Rompetrol. Compania si-a extins reteaua de la inceputul anului cu circa 85 de puncte de alimentare, fie ele statii proprii, francize, statii mobile sau baze interne pentru alimentarea directa a marilor consumatori.

Potrivit datelor Rompetrol Downstream, compania avea la sfarsitul primelor sase luni o retea formata din 685 de statii repartizate astfel: 125 de statii proprii, 169 de statii in franciza, 164 de statii expres, 140 de baze interne (baze localizate in incinta marilor consumatori) si 87 de cuve. Tinand cont de aceste investitii, compania a reusit sa inregistreze o crestere a vanzarilor de 22% pe partea angro, dar pe partea de retail Rompetrol Dowsntream a comercializat cu 7% mai putini carburanti.

„Rompetrol Dowsntream a inregistrat o crestere totala a vanzarilor de 4% in primul semestru din 2009 fata de primul semestru din 2008, in conditiile in care piata de retail de carburanti a inregistrat o scadere de 4% in primul semestru din 2009 fata de aceeasi perioada a anului trecut", mai spun reprezentantii companiei.

Rompetrol Dowsntream a raportat afaceri de 819 mil. $, cu circa 400 mil. $ mai putin (31%) comparativ cu primele sase luni din 2008. „Reducerea cifrei de afaceri in valoare absoluta, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut este efectul exclusiv al scaderii cotatiilor internationale ale produselor petroliere", mai spun reprezentantii Rompetrol Downstream.

Cu franciza inainte

Si Lukoil, a treia companie de profil de pe piata, cu o retea de 300 de puncte de alimentare, a ales calea extinderii pentru a-si proteja macar o parte din vanzari.

Astfel, prin 15 noi francize de la inceputul anului si cu intentia de a ajunge la 40, Lukoil a reusit sa salveze cam 6% din vanzari.

Cu toate acestea, cifra de afaceri a companiei a scazut la jumatate fata de miliardul de dolari pe care Lukoil Romania il incasa in prima jumatate a anului trecut, pana la 530 de milioane de dolari, tot pe fondul reducerii la jumatate a pretului barilului de petrol, precum si al scaderii vanzarilor de craburanti cu 20% in primul trimestru si cu 5% in al doilea trimestru.

Problemele abia au inceput

In ciuda faptului ca estimarile privind evolutia pietei pentru primul semestru al anului sunt destul de diferite, valorile lansate pe piata fiind de 4%, respectiv 10%, mai putin la vanzarile de carburant, pentru sfarsitul anului cele mai importante companii locale spun ca se asteapta la ritmuri de scadere intre 8 si 10%.

Totodata, companiile din domeniu sunt de parere ca cea mai severa parte a crizei va fi resimtita de piata locala in al doilea semestru, lucru care va avea un impact asupra consumului de carburanti.

 

Rompetrol a mizat pe extindere

  • A pierdut 373 mil. $ pe segmentul de distributie in S1 2009
  • A lansat 2 noi tipuri de carburant, o benzina si o motorina
  • Are cu circa 85 de puncte de alimentare mai multe comparativ cu inceputul anului
  • A vandut cu 7% mai putin pe retail in S1 2009
  • A crescut cu 22% pe partea de wholesale in S1 2009

Petrom sau avantajul rezervelor

  • Petrom si-a mentinut reteaua de benzinarii la dimensiunile cunoscute: 550 de puncte de alimentare
  • A putut sa practice cele mai mici preturi la pompa din piata
  • Pe ansamblu, Petrom a vandut in S1 2009 cantitati similare cu cele din perioada similara a anului trecut
  • Vanzarile cu amanuntul au crescut cu 22% in S1 2009
  • Vanzarile comerciale au crescut cu 7% in S1 2009, mai ales datorita comercializarii unor cantitati mai mari de pacura. 

Lukoil merge tare pe francize

  • A pierdut in primul semestru din 2009 jumatate din cifra de afaceri din S1 2008, ajungand la 530 de milioane de dolari
  • A deschis 15 francize si crede ca va mai deschide inca atatea pana la sfarsitul anului
  • Vanzarile de carburanti au scazut cu 20% in primul trimestru din 2009, dar si-au revenit in T2 2009, ajungand la -5% fata de T2 2008.

Sursa : companiile 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO