Companii

Ce cheltuieli implica achizitia unei masini noi?

Ce cheltuieli implica achizitia unei masini noi?

Click pentru imaginea marita

12.08.2008, 19:30 125

Datorita pretului petrolului, dar si majorarii taxelor pentru automobilele cu motorizari mari, care au un consum de combustibil ridicat, la nivel european piata auto se reorienteaza catre automobile echipate cu motoare cat mai mici, cu un consum mai scazut de combustibil, care implica astfel si un cost de exploatare mai scazut.
La capitolul costuri suplimentare intra in primul rand costul combustibilului, asigurarile RCA si CASCO, dar si taxa de poluare.
La acestea se adauga si costurile legate de intretinere, sau mai bine spus reviziile. Un pret ieftin al automobilului nu intotdeauna determina si un cost scazut al intretinerii, la fel cum un automobil de peste 20.000 de euro nu este neaparat mai scump de intretinut ca unul de 10.000 de euro.
Spre comparatie am luat doua modele de clasa mica echipate cu propulsoare pe benzina - Dacia Sandero, cu motorizarea de 1,6 litri MPI 90 CP si Skoda Fabia, cu motorul de 1,4 litri si 86 CP si doua modele de clasa medie - Toyota Avensis, cel de-al treilea cel mai bine vandut model din segment, si noul Renault Laguna, ambele echipate cu dieseluri de 2,0 litri. Ca modalitate de achizitie am presupus un credit bancar pe o perioada de patru ani, cu avans de 30%. De asemenea, am luat in calcul un rulaj anual de 15.000 de kilometri.
Spre exemplu, pentru achizitia unui Sandero in versiune de top, rata lunara este de 170 de euro, in conditiile in care la aceasta suma se adauga costurile legate de combustibil si mentenanta, care ridica valoarea medie a cheltuielilor lunare la peste 351 de euro, in conditiile unui rulaj anual de 15.000 de kilometri.
La fel si in cazul Skodei Fabia. Cu toate ca pretul de achizitie este cu peste 3.500 de euro mai mare, costurile lunare de achizitie si exploatare sunt cu 90 de euro mai ridicate.
Taxa de poluare, care a inlocuit de la 1 iulie taxa de prima inmatriculare, poate constitui un alt cost suplimentar care trebuie luat in calcul.
Pentru Sandero taxa este mai mare decat in cazul Fabiei deoarece are un motor de capacitate cilindrica mai mare, la care se adauga si consumul mai ridicat, care implica emisii de dioxid de carbon mai mari. In cazul modelelor Laguna si Avensis, valoarea taxei este identica, ambele avand aceeasi cilindree, precum si un consum de combustibil similar.
Atunci cand se achizitioneaza un automobil printr-un credit bancar, in principiu valoarea acestuia nu trebuie sa depaseasca 30% din venitul net, dar cheltuielile totale pot ajunge chiar si la peste jumatate.
Alaturi de costurile implicate de combustibili, pe locul secund in "ierarhie" se regasesc cele legate de revizii. Spre exemplu, la Sandero reviziile se efectueaza la un interval de 20.000 km, ceea ce reduce costul per kilometru, in conditiile in care majoritatea masinilor de import au un interval de 15.000 km. In plus costul reviziilor unui Sandero este cuprins intre 66 de euro (pentru reviziile 1, 2 si 4) si 99 de euro pentru cea de-a treia. La Fabia, preturile reviziilor depasesc 200 de euro - adica sunt de trei ori mai ridicate decat in cazul lui Sandero.
In cazul celor doua modele de clasa medie, costurile sunt intr-o anumita masura similare. In timp ce in cazul modelului Renault Laguna costurile implicate de revizii sunt cuprinse intre 90 si 100 de euro, la Avensis acestea sunt impartite in doua - prima si a treia costa 90 de euro, iar a doua si a patra 163, respectiv 213 euro. Atunci cand discutam de revizii ne referim la cele inscrise in caietul de service al masinii, realizate intr-un service autorizat, in timp ce preturile mentionate in tabel au fost comunicate de catre importatori, acestea neavand TVA.
In cazul cheltuielilor totale s-au luat in calcul costurile implicate de combustibili, revizii, dar si asigurarile tip CASCO si RCA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO