Companii

Ce lasa in urma Francois Oliver, managerul care a adus hipermarketul in Romania

Ce lasa in urma Francois Oliver, managerul care a adus hipermarketul in Romania

Francois Oliver a fost pana acum cel mai "longeviv" executiv expat din comertul modern: a venit in Romania la finele anului 1998.

18.05.2009, 00:00 229

La inceputul acestui an, Francois Oliver, cel mai puternic executiv din comertul local, parea determinat sa ramana in Romania, chiar daca mandatul sau la conducerea Metro Cash&Carry se apropia cu pasi grabiti de final. "Eu vreau sa mai stau, dar nu depinde de mine", declara Oliver pentru ZF in ianuarie, la un eveniment organizat de companie.

Recent, germanii de la Metro au anuntat schimbarea directorului general al retelei de magazine cash & carry din luna iunie, fiind readus in tara romanul Dusan Wilms, cel care a condus compania intre 1999 si 2005, ultimii ani de expansiune continua a retelei. In martie, reprezentantii companiei declarau ca mandatul lui Oliver a fost prelungit pentru intregul an 2009.
Reprezentantii Metro au precizat ca Oliver a plecat deja in Republica Moldova, unde va lucra pentru un proiect regional al grupului, despre care insa nu au dat mai multe detalii pana acum. Dupa finalizarea proiectului, el urmeaza sa preia conducerea unei alte subsidiare a Metro Group.
Dinamica din comert, care in ultima jumatate de an a fost tot mai imprevizibila, din cauza turbulentelor din economie, se observa si in mutarile care se fac la nivel organizational. Recent a fost schimbat si directorul general al unei retele lider de piata din Romania, Praktiker, cel mai mare operator de magazine de bricolaj. In locul lui Wosskaemper, germanul care a condus reteaua de la lansarea acesteia pe piata, in 2002, Praktiker l-a adus din luna mai pe Michael Krahn, fostul director general al companiei din Polonia.
Francois Oliver a fost pana acum cel mai "longeviv" executiv expat din comertul modern: a venit in Romania la finele anului 1998, cand Metro Cash & Carry era cunoscut ca un lant de hipermarketuri si atragea mai mult consumatorii finali decat clientii profesionisti.
 
Expert in hipermarketuri
Francois Oliver a condus echipa care a deschis primul hipermarket de pe piata, ca director general al Carrefour Romania in perioada 1999-2006.
De la deschiderea primului magazin din Romania, in anul 2001, si pana in 2005, cand au decis grabirea expansiunii, francezii au declarat permanent ca traficul si mai ales vanzarile din magazine le-au depasit cu mult asteptarile. Magazinul "vedeta" al retelei locale a fost unitatea Carrefour Orhideea din cartierul bucurestean Grozavesti, care in 2005 era al treilea hipermarket din reteaua Carrefour din lume din punctul de vedere al traficului de clienti.
Reteaua, care si-a pastrat pozitia de lider de piata de la intrarea in Romania si pana in prezent, a trecut pragul de rentabilitate in 2003, potrivit raportului financiar al Hyparlo din acel an. In 2005, compania a raportat un rezultat operational curent de circa 13 mil. euro, la o cifra de afaceri bruta de 435 mil. euro (potrivit normelor IFRS).
Oliver a plecat de la Carrefour la aproximativ un an de la preluarea integrala a companiei Hyparlo - operatorul retelei locale de hipermarketuri - de catre grupul Carrefour. Hyparlo avea in 2005 o retea de 5 unitati in Romania si 12 in Franta, anterior acestei tranzactii el fiind fancizatul Carrefour pe cele doua piete. In 2005, Carrefour Romania a adus 30% din vanzarile totale realizate de Hyparlo.
Preluarea Hyparlo de catre Carrefour a marcat inceputul etapei de expansiune accelerata a retelei de hipermarketuri in Romania. Chiar inainte de a parasi grupul francez, in 2006, Oliver a anuntat planuri ambitioase de expansiune a Carrefour Romania: dublarea numarului de unitati operationale in doi ani, duse la bun sfarsit de catre succesorul lui Oliver la conducerea companiei, spaniolul Jacobo Caller Celestino.
 
Metro, marea provocare
In 2006, Oliver a decis sa plece de la Carrefour pentru a se alatura celei mai mari companii din comertul local, Metro Cash & Carry. La Metro, provocarea era de alta natura, deoarece reteaua finalizase in 2005 cea mai mare parte a expansiunii.
Debutul mandatului lui Oliver, stabilit pe trei ani, a marcat astfel inceputul etapei de consolidare a businessului Metro Cash & Carry la nivel local . In ultimii trei ani, reteaua a deschis o singura unitate, la Deva, la finele lui 2008, insa a investit circa 40 de milioane de euro in remodelarea unitatilor mai vechi. Afacerile Metro Cash & Carry Romania au inregistrat un ritm anual de crestere de 5-6% in acest interval. In 2008, compania a raportat vanzari de 6 miliarde de lei (1,6 mld. euro, la cursul mediu BNR), cu 24 de magazine operationale, in crestere cu circa 600 mil. lei fata de valoarea din 2006. Insa din cauza devalorizarii puternice a leului, dinamica afacerilor in euro a inregistrat anul trecut primul declin de la intrarea retelei pe piata romaneasca, de 6%.
In primul an petrecut la conducerea Metro Cash & Carry Romania, Oliver declara ca prioritatea sa este diferentierea puternica a retelei de retelele de hipermarket cu care Metro era confundat foarte des in primii sai ani pe piata.
In 2007, cei mai mari clienti ai retailerului erau revanzatorii, care aduceau peste 50% din vanzarile unui magazin.
In perioada mandatului lui Oliver, reteaua germana si-a dezvoltat puternic portotoliul de servicii destinate clientilor revanzatori si HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), prin proiecte precum deschiderea unor centre de pregatire in gastronomie sau a unui centru de competenta pentru revanzatori.
Printre proiectele importante coordonate de Oliver s-a numarat si intrarea retelei Metro Cash & Carry in Republica Moldova, realizata in 2006.
 
CV de manager
  • 6 de ani, nascut la Vichy in Franta, casatorit, 2 copii
  • Absolvent al Facultatii de Stiinte Economice, licentiat in psihologie
  • Incepand cu 1990 a detinut diferite functii in cadrul Hyparlo, unul din francizatii Carrefour
  • Noiembrie 1998 - aprilie 2006, director executiv al retelei Carrefour Romania
  • Aprilie 2006 - iunie 2009, director general al METRO Cash&Carry Romania
 
Amprenta lui Oliver
Primii ani ai retelei Carrefour
  • Oliver a fost ales de Hyparlo, francizatul Carrefour, sa puna pe picioare prima retea de hipermarketuri din Romania
  • Retailerul s-a extins foarte precaut in primii ani, ajungand la 5 unitati in aproximativ cinci ani, pana la plecarea lui Oliver
  • a trecut pragul de rentabilitate in al treilea an operational in Romania
  • in 2005, Carrefour a avut vanzari de 435 mil. euro cu 5 magazine, aproape jumatate din cat a realizat in 2008 cu 20 de unitati operationale
Metro, crestere fara expansiune
  • Metro Cash & Carry a intrat pe piata din Republica Moldova in 2006, proiectul fiind coordonat de subsidiara din Romania a companiei
  • reteaua locala a fost orientata mai puternic catre clientii revanzatori si cei din HoReCa, prin dezvoltarea serviciilor dedicate acestora si prin schimbari aduse in oferta de produse
  • afacerile Metro Cash & Carry Romania au avut un avans anual mediu in lei de 5-6% in perioada 2006-2008
  • turbulentele din economie s-au facut resimtite si in dinamica afacerilor retelei: in 2008 a fost raportat primul declin al vanzarilor in euro, de 5%, pus pe seama deprecierii leului
 

 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO