Companii

Ce spune un consultant despre producatorii romani: Multi au ajuns sa lucreze doar pentru banci

Ce spune un consultant despre producatorii romani: Multi au ajuns sa lucreze doar pentru banci

Eusediu Margasoiu, partener al The Network: Multi antreprenori uita de costul de oportunitate: ce pierd daca nu fac ceva? In ziua din astazi, poti pierde tot businessul.

07.04.2010, 00:00 67

Jucatorii locali din industriile afectate serios de declinulconsumului au pariat in ultimul an pe o strategie reactiva: auscazut preturile ca sa-si mentina volumele de vanzari. La ocontractie a pietei de aproape 20%, o astfel de strategie sedovedeste acum a fi eronata, potrivit lui Margasoiu, consultantulcare a coordonat in ultimii ani proiecte de marketing si remodelaride business la companii precum Prodal, Agricover sau AgricolaBacau.

Margasoiu are ca partener in The Network un fost manager alP&G, Cristina Gheorghe, si a lucrat in 2009 si cu Mihai Ghyka,cel mai puternic executiv roman din industria locala a berii. Ghykas-a reintors insa la inceputul acestui an la conducereaproducatorului Bergenbier, la care acumulase o experienta de 12 anipana in 2008, cand a hotarat sa ia o pauza.

"Pe o piata care s-a contractat in volum cu 18%, producatorii decarne de pasare au redus anul trecut preturile cu 11%, in medie, sipractic si-au dat singuri in cap: marjele de castig au ajunsaproape nule, iar in conditiile in care gradul de indatorare ajungechiar si la 50%, jucatorii locali ajung sa lu-creze doar pentrubanci", spune Margasoiu.

Cum s-a ajuns aici?

Retailerii au presat furnizorii sa le vanda marfa cu preturi maimici in contextul crizei, iar producatorii locali au ales saactioneze defensiv, in loc sa vina cu strategii in ofensiva. Inplus, din acest an statul a eliminat subventiile de 1,6 lei pe capde pui acordate crescatoriilor. "Industria carnii este o piatatulbure: sunt multi competitori, nu exista un know- how solid ininteriorul companiilor. Anul trecut, marile lanturi de magazine auerodat dramatic pretul mediu pe kilogram", explica partenerul TheNetwork. Insa tocmai scaderea preturilor la raft, una dintreputinele "bucurii" ale consumatorilor intr-o perioada de criza, sepoate transforma intr-o problema pentru angajati si implicit intr-opiedica in redresarea consumului.

"Daca vor continua in acelasi ritm, producatorii locali vor darand pe rand faliment si vom aduce tot mai multa carne dinBulgaria. Cresterea somajului este problema tuturor", prognozeazaconsultantul The Network.

De altfel, de la inceputul lui 2010 si pana in prezent, maimulti antreprenori locali, printre care actionarii Vel Pitar saucei ai Top Brands Distribution, au atras atentia ca falimenteles-ar putea inmulti in acest an in industria alimentara, din cauzalipsei unor semnale de redresare a consumului si a problemelor delichiditati.

"Producatorii ar fi putut gasi anul trecut metode de crestere asegmentului de piata respectiv", sugereaza Margasoiu o alternativa."Multi antreprenori uita insa de costul de oportunitate: ce pierddaca nu fac ceva? In ziua din astazi, poti pierde tot businessul",afirma el.

Ia bani europeni pentru a instrui manageri

The Network a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa150.000 de euro din proiecte de consultanta in planificarestrategica de marketing, potrivit datelor companiei.

Margasoiu vizeaza in 2010 accesarea unor fonduri structurale depeste un milion de euro pentru un proiect de training pentrumanageri. "Am depus dosarul in 2008, dar lucrurile se misca foartelent. Anul trecut a fost nevoie sa venim cu cateva completaripentru ca erau neclaritati in cerintele formulate de autoritati,iar de trei luni asteptam raspunsul de pe o zi pe alta", spuneMargasoiu. Daca va obtine aceste resurse, firma condusa de fostulmanager al Pepsi va face traininguri pentru aproximativ 1.000 demanageri de marketing timp de doi ani si jumatate.

In criza, afacerile consultantilor de business au crescut pentruca tot mai multi antreprenori locali devin constienti de greselilepe care le-au facut in anii de crestere a consumului.

"Serviciile de consultanta de business sunt o piata aflata infaza embrionara, oportunitatile de crestere vin din zonabusinessurilor locale: multi manageri si proprietari de companiiromanesti sunt prinsi in zona operationala si nu au o perspectivade ansamblu asupra pietei, iar aici incepe rolulconsultantului".

Fostul manager al Pepsi lucreaza acum la trei proiecte mari,insa nu vrea sa dezvaluie decat unul dintre numele clientiloractuali: Agricola Bacau. Acesta este al doilea mare producator decarne de pasare de pe piata, cu afaceri la nivel de grup de circa100 mil. euro in 2009. Grupul Agricola a fost restructurat pe liniide business.

Pepiniera Pepsi

  • Margasoiu a lucrat intre 1993 si 2008 in cadrul Quadrant-AmroqBeverages (QAB), imbuteliatorul local al produselor din portofoliulPepsiCo preluat in 2006 de gigantul Pepsi Americas.
  • A fost 9 ani directorul de marketing al companiei, iar din 2002a facut parte din echipa care a lucrat la planul strategic alproducatorului Pepsi.
  • Este unul dintre managerii numiti in '98-'99 de israelianul EliDavidai (CEO-ul si actionar la QAB) in locul unor expati, pentru aredresa compania aflata in acel moment aproape de faliment.
  • Compania i-a platit lui Margasoiu un program de MBA inainte dea-l numi la conducerea departamentului de marketing.
  • Si Mihai Matyas, fostul vicepresedintele pe investitii al QAB,si Claudia Iacobuta, fostul director de comunicare al companiei, auintrat in consultanta dupa ce au iesit din sistemul Pepsi.
  • Dupa doi ani de la integrarea companiei locale in PepsiAmericas, niciunul dintre managerii din prima linie de la QAB numai figura in organigrama producatorului, majoritatea acestorafiind inlocuiti cu expati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO