Companii

Centrele de servicii si outsourcing muta miza pe provincie

Centrele de servicii si outsourcing muta miza pe provincie

Angajatii trebuie sa vorbeasca fluent cel putin engleza, insa in cazul ideal trebuie sa cunoasca cel putin doua limbi straine

21.05.2008, 14:03 33

In consecinta, jucatorii din industria de outsourcing si Business Process Outsourcing (BPO), unii dintre cei mai activi angajatori din ultimii ani, au luat calea provinciei pentru a deschide noi centre de servicii.
Bucurestiul ramane in continuare polul investitiilor din zona de servicii si outsourcing, insa este de asteptat ca marile centre universitare sa prinda avans in urmatorii ani pentru cel putin doua motive: salarii mai mici decat cele din Capitala si accesul la un numar mare de candidati tineri.
CGS Romania, furnizor de software, servicii IT si outsourcing, intentioneaza sa angajeze 1.000 de persoane la cele doua noi centre IT deschise de companie in Bucuresti si Brasov, care au inceput activitatea in aceasta luna, urmand sa continue procesul de extindere a operatiunilor. Compania, parte a grupului american Computer Generated Solutions (CGS), a facut investitii importante pentru deschiderea noilor unitati din Bucuresti si Brasov si pentru dezvoltarea operatiunilor de outsourcing in Romania, iar numarul total de noi angajati va ajunge pana la sfarsitul anului la 2.000 de persoane, potrivit oficialilor CGS.
Compania franceza Capgemini, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de consultanta IT din Europa,
si-a anuntat anul trecut intentia de a deschide un centru de servicii la Iasi, pentru care urma sa angajeze circa 2.000 de specialisti IT.
Deocamdata, americanii de la Accenture si-au limitat prezenta doar la centrul din Capitala, in timp ce companii ca TechTeam sau Genpact au iesit deja in provincie.
TechTeam Romania este cea mai mare divizie pe care TechTeam Global o are la nivel global. Din cei 1.700 de angajati din Europa, peste 600 lucreaza in Romania, 400 fiind dedicati diviziei de suport IT, mai exact Information Technology Outsourcing (ITO) si Business Process Outsourcing (BPO). Divizia de servicii software - TechTeam Akela numara circa 250 de persoane. Procesele de BPO se refera la externalizarea acelor parti ale businessului care nu au functie de baza in companie.
Desi majoritatea angajatilor lucreaza in sediul din Bucuresti, TechTeam a inceput extinderea si la nivelul noilor birouri deschise la Galati si Sibiu la sfarsitul anului trecut. "In provincie, avem aproximativ 40 de specialisti IT care au trecut prin perioade de training in centrele din Capitala si acestora li se adauga noi colegi in fiecare luna", spune recruitment managerul companiei Corina Kottlar.
Iar lucrurile nu se opresc aici. Planul de recrutare al TechTeam include angajarea a aproximativ 200 de persoane pentru centrul din Sibiu pana la sfarsitul anului viitor. Insa extinderea in provincie nu stopeaza extinderea din Capitala. Cele doua divizii - TechTeam Global si TechTeam Akela - vor angaja anul viitor 300 - 350 de oameni, cea mai mare parte (70%) pentru divizia TechTeam Global.
Principala motivatie pentru deschiderea de centre de servicii in alte orase din tara tine de o oarecare saturare a pietei din Bucuresti si de accentuarea deficitului de forta de munca pe fondul cresterii volumului ofertelor de angajare.
In consecinta, presiunea pe salarii este tot mai mare, iar angajatii au tendinta de a-si schimba tot mai des locul de munca. "Exista foarte multe oportunitati de afirmare pentru tinerii aflati la inceput de cariera, cunoscatori de limbi straine. Dinamism inseamna, de asemenea, si o evolutie rapida a oamenilor atat din perspectiva informatiilor pe care le asimileaza, cat si a ascensiunii lor ierarhice", explica Anca Suditu, managerul de resurse umane pe piata locala al americanilor de la Accenture.
Piata fortei de munca din acest segment continua sa ridice dificultati tuturor angajatorilor, subliniaza Corina Kottlar, de la TechTeam. "Unul dintre efectele cererii ridicate de forta de munca este si cresterea salariilor, insa au inceput sa vina deja din piata semne de maturizare - rata de crestere a salariilor din anii trecuti in nici un caz nu va fi atinsa din nou anul acesta."
Salariile in centrele de servicii pentru pozitii de entry-level au ajuns anul trecut la peste 300 de euro net lunar, in timp ce in provincie sunt cu 20-30% mai mici. Anul trecut salariile au crescut cu marje cuprinse intre 30 si chiar 50% pentru anumite pozitii. Vestea buna pentru angajati, oriunde ar lucra acestia, este ca aceste salarii cresc dupa primele sase luni, iar promovarea vine uneori foarte repede.
Cat priveste recrutarea, nu numarul candidatilor pare sa fie problema in Bucuresti.
"Cea mai mare provocare incepe dupa recrutare: pregatirea, integrarea intr-un mediu complex si exigent, formarea atitudinii fata de munca, dezvoltarea abilitatilor manageriale", comenteaza managerul de HR al Accenture.
Angajatii din centrele de servicii, extrem de tineri, tind sa isi schimbe jobul si de 2-3 ori pe an, alegand in general oferte salariale mai tentante.
Angajatii centrelor de servicii trebuie sa vorbeasca fluent cel putin engleza, insa in cazul ideal acestia trebuie sa cunoasca cel putin doua limbi straine, sa fie comunicativi, deschisi spre noile medii de comunicare, precum internetul si telefonul, sa aiba aptitudini de comunicare interculturala, dar si rabdarea si flexibilitatea necesara pentru a trata individual orice dialog purtat cu un client. Iar lucrurile s-au schimbat destul de mult in ultimii 3-4 ani. "Daca in primii ani procesul de recrutare era unul mai degraba pasiv, bazat aproape exclusiv pe aplicatiile primite, in ultimii ani recrutarea a devenit mai ofensiva prin diferite actiuni precum demararea unor campanii de recrutare sau participare la targuri de joburi", spune Paula Neagu, de la Oracle.
Angajarile anuntate de principalii jucatori din zona de IT si servicii cresc presiunea pe piata fortei de munca si este de asteptat sa destabilizeze si mai mult raportul intre cerere si oferta pe segmentul angajatorilor din servicii. Deocamdata, nu exista targ de joburi la care sa nu fie prezent cel putin unul dintre "greii" industriei de BPO, iar anunturile de recrutare au impanzit panourile si afisele din marile orase in care s-au deschis centre de servicii.
In cadrul Accenture Services, divizia de servicii a americanilor de la Accenture, lucreaza in prezent peste 250 de angajati. "Numarul de angajati va evolua in functie de cerintele clientilor nostri. Suntem increzatori ca acesta va creste in urmatorul interval de timp", spune Anca Suditu, director de resurse umane al Accenture, fara a preciza planuri concrete de angajare in acest an.
Cu toate acestea, planurile pe termen mediu si lung avansate de reprezentantii companiei vizeaza atingerea unui numar de 2.000 de angajati. Accenture mai are pe piata locala o divizie de consultanta si una de dezvoltare si mentenanta software.
Filiala locala a celui mai mare producator mondial de PC-uri, Hewlett-Packard, are in vedere si atragerea specialistilor in IT de peste hotare, in incercarea de a-si indeplini campania masiva de recrutare din acest an, care prevede angajarea a 750 de persoane.
"In prezent, avem in Romania circa 1.500 de angajati, iar pana la sfarsitul anului numarul acestora ar putea creste cu 50%", a declarat recent pentru ZF Ecaterina Ion, directorul de HR al companiei. Astfel, HP Romania va ajunge la aproximativ 2.250 de angajati in urmatoarele opt luni.
Reprezentantii furnizorului de servicii de business si solutii tehnologice Genpact vizau dublarea numarului de angajati anul trecut, pana la aproximativ 900 de oameni, si o noua dublare a personalului in anul 2008, ceea ce ar insemna atingerea unui numar de aproximativ 2.000 de angajati pana la sfarsitul acestui an. Mai mult decat atat, potrivit unor informatii, Genpact urma sa angajeze cateva sute de oameni in centrul de servicii din Cluj-Napoca.
Desi Clujul a fost ales dupa ce au fost analizate ca locatie si alte doua orase, Brasov si cu Iasi, seful operatiunilor Genpact pe piata locala Ahmed Mazhari spunea anul trecut ca acestea nu au fost excluse definitiv de pe lista investitionala a companiei. "In doi-trei ani, Iasiul ar putea intra in atentia noastra", spune el, adaugand ca planurile de extindere ale companiei vizeaza in viitor fie extinderea operatiunilor din Bucuresti, fie din Cluj, fie chiar deschiderea unui nou centru intr-un alt oras din provincie.
Oracle Romania, subsidiara locala a celei mai mari companii de software de business din lume, a ajuns la peste 1.200 de angajati. Numarul de angajati ai Oracle aproape s-a dublat de la an la an, in 2006 avansand de la 500 la aproape 1.000 de oameni. Intr-un interviu acordat anul trecut pentru ZF, Simina Berceanu, fostul director de resurse umane al Oracle, estima o crestere de 50% a numarului de angajati pana in luna mai a acestui an, ceea ce ar fi insemnat atingerea unui numar de 1.500 de oameni pe piata locala.
"Obiectivul anuntat anul trecut ramane valabil, insa nu putem spune exact cate angajari vom face anul acesta si cate anul viitor. Putem spune insa ca pentru perioada urmatoare avem preconizata o crestere moderata din punctul de vedere al numarului de angajati", spune Paula Neagu, consultant comunicare al Oracle.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO