Companii

Comertul e inca un domeniu fierbinte: LIDL intra in forta pe piata dupa o lansare amanata in 2006 si doi ani de achizitii de terenuri pentru extindere

Comertul e inca un domeniu fierbinte: LIDL intra in forta pe piata dupa o lansare amanata in 2006 si doi ani de achizitii de terenuri pentru extindere
23.02.2010, 00:00 224

Preluarea retelei de 96 de magazine Plus aduce companiei germaneLIDL o cota de piata estimata de ZF la 38% si o lupta stransa cuPenny Market pentru primul loc in ierarhia discounterelor pe opiata de aproape un miliard de euro.

Dupa doi ani in care a pregatit terenul pentru primeledeschideri de magazine in Romania, LIDL ar putea ajunge prinpreluarea Plus cel mai mare operator de magazine discounter lanivel local dupa numarul de unitati, daca va continua planurile deextindere ale Tengelmann, fostul proprietar al Plus, dar sipropriile proiecte greenfield demarate in ultimii doi ani.

"LIDL preia inclusiv magazinele Plus aflate in constructie incele doua tari - Romania si Bulgaria - si centrele logistice aleretelelor, pentru a continua proiectele de expansiune ale companieiachizitionate", a precizat firma de avocatura Norr StiefenhoferLutz, care a asistat cumparatorul in aceasta tranzactie.

Achizitia a fost coordonata de biroul din München al firmei deavocatura germane, in timp ce la Bucuresti avocatii implicatidirect in tranzactie au fost Jorg Menzer, Alexandra Epure, CorneliuPopa si Roxana Dudau.

Ajung la 150 de magazine

Plus avea in proprietate peste 10-15 terenuri pentru expansiuneadin Romania la momentul semnarii tranzactiei cu LIDL, potrivitdatelor din piata. In plus, LIDL a cumparat in ultimii aniaproximativ 40 de terenuri pentru pregatirea primelor inaugurari demagazine la nivel local, potrivit unor surse din piata.

Astfel, la finele lui 2010 LIDL ar putea opera o retea de peste150 de unitati in Romania, iar reteaua Penny Market - in prezentcel mai extins retailer de profil - ar trebui sa inaugureze 50 demagazine pentru a-si pastra pozitia pe piata, de doua ori mai multedecat a deschis in 2009.

"Cu siguranta ca este o intrare in forta a LIDL in Romania si caacesta va fi un competitor mai puternic decat Plus pentruoperatorii de discountere. La finele lui 2009 LIDL Romania va aveacel putin 160 de magazine daca va finaliza proiectele pe terenurileachizitionate deja", spune managerul unui retailer care nu a doritsa-i fie mentionat numele.

Penny Market, detinuta de germanii de la Rewe, are 101 unitatioperationale in prezent. Anul trecut, retailerul a raportat vanzaride 400 mil. euro la nivel local. De partea cealalta, Plus araportat vanzari de 369 mil. euro in Romania pe 2009.

Achizitia Plus grabeste lansarea LIDL inRomania

LIDL a infiintat prima companie in Romania in 2003, insa dupatrei ani retailerul a amanat pe termen nedefinit planurile delansare ale retelei de discountere la nivel local. Acestea au fostreluate in 2007, insa compania nu a comunicat niciodata planurilesale pentru piata romaneasca.

Surse din interiorul companiei declarau in 2008 pentru Mediafaxca sunt vizate 100 de deschideri de magazine LIDL pana in anul2011, prin investitii de 150 mil. euro. Tinta parea in 2009imposibil de atins, tinand cont ca la finele anului retaileruldeclara ca nu a demarat constructia de magazine si nici a centruluilogistic in Romania.

Pana acum, nemtii de la LIDL au adus 70-80 mil. euro lacapitalul social al companiei infiintate in Romania, pentruachizitii de terenuri si pentru constuctia unui centru logistic sia unei cladiri de birouri langa Bucuresti, in comuna Chiajna.

Cum vad competitorii mai mici miscareaLIDL?

"Lidl este un jucator mai puternic decat Plus datoritacompetitivitatii sale pe piata europeana, unde este foarte activ sifoarte vizibil pe segmentul discounterelor. Cu siguranta vaimpulsiona dezvoltarea retailului romanesc, fiindca se va extinderapid si sustinut", spune Rainer Exel, directorul general siactionar al retelei MiniMax Discount.

MiniMax este singura retea independenta de pe piata retailuluialimentar cu discount, dominata de germani.

Reteaua Plus din Romania a fost evaluata la peste 200 mil. euro,potrivit unor surse din piata.

"Tranzactia era asteptata in piata de ceva timp si este unsemnal ca segmentul retailului este inca «fierbinte», fiind unuldintre putinele sectoare in care se fac achizitii. Inca mai existainteres in comertul alimentar pentru preluari de companii", adeclarat Ciprian Ghetau, directorul departamentului M&A alcasei de investitii Capital Partners.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO