Companii

Companiile de curierat se pregatesc pentru aderare cu investitii consistente

30.09.2005, 19:32 23

Companiile de curierat rapid care activeaza pe piata romaneasca au anuntat pentru acest an cele mai bune rezultate financiare de pana acum. Cu cresteri anuale ale cifrelor de afaceri de peste 30%, companiile de curierat au in derulare investitii semnificative, de ordinul milioanelor de euro, pentru a ocupa o pozitie cat mai buna in perspectiva boom-ului asteptat dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

"Evolutia firmei pe primul semestru al anului 2005 a depasit cele mai optimiste asteptari. Estimam un ritm de crestere sensibil superior celui inregistrat anul trecut", a declarat Dumitru Ionescu, country sales&marketing manager la TNT Romania.

In 2004 TNT Romania a obtinut o crestere a cifrei de afaceri de 33% si preconizeaza o crestere de cel putin 40% a cifrei de afaceri in acest an, pana la un nivel de 24 milioane de euro.

DHL International Romania, un alt jucator de anvergura de pe piata romaneasca de curierat, asteapta la randul sau o crestere semnificativa a cifrei de afaceri.

"Cifra de afaceri din prima jumatate a acestui an a crescut cu 30% fata de perioada similara a anului trecut, iar previziunile pentru semestrul doi sunt optimiste, asteptandu-ne la o cifra de afaceri cu 35% mai mare fata de aceeiasi perioada din 2004", a declarat Alexandru Gheorghe, director comercial la DHL International Romania.

Conform datelor prezente pe site-ul Ministerului de Finante, DHL International Romania a obtinut in 2004 o cifra de afaceri de 13,5 mil. euro cu 23% mai mult decat nivelul de 11 milioane de euro obtinut in 2003. In aceste conditii, DHL ar putea ajunge in acest an la o cifra de afaceri de 17,7 milioane de euro.

Si Trans Courier Service, agent autorizat al companiei americane UPS, a inregistrat o crestere de peste 30% a cifrei de afaceri pe primul semestru al anului 2005, pana la un nivel de 2,11 mil. euro. Reprezentantii companiei preconizeaza ca pe ansamblul anului cifra de afaceri se va apropia de 4,7 milioane de euro, cu 35% mai mare decat in 2004. Trans Courier Service a obtinut in ultimii trei ani cea mai buna performanta intre filialele UPS din Europa de Est.

"Cifrele inregistrate anul trecut in ceea ce priveste volumul coletelor la export si import ne incurajeaza sa credem ca in anii viitori vom putea sa ne comparam cu operarile din alte tari", a spus Iulia Gabriela Nartea, director executiv la Trans Courier Service.



Milioane pentru dezvoltare

In contextul apropiatei explozii a pietei de curierat, principalii jucatori au inceput derularea unor planuri de investitii substantiale.

"Piata de curierat rapid este intr-o continua dezvoltare, ritmul de crestere fiind superior trendului ascendent al economiei pe ansamblu. Insa cerintele tot mai complexe ale factorilor economici si ale mediului concurential determina dezvoltarea unor planuri investitionale anuale astfel incat acestea sa reflecte corect asteptarile pietei", a spus Alexandru Gheorghe, de la DHL.

DHL International Romania a alocat anul acesta peste 1,3 milioane de euro pentru investitii, un buget superior celui de 0,5 milioane de euro alocat in 2004, semn al dezvoltarii companiei o data cu evolutia pietei.

Filiala locala a DHL se orienteaza in special catre imbunatatirea capacitatii de transport aerian a avionului care deserveste Bucurestiul si zona de est a tarii, extinderea flotei auto existente si deschiderea unui terminal dedicat exclusiv expedierilor internationale rutiere de marfa.

"In perspectiva aderarii Romaniei la UE, vizam dezvoltarea unei retele de transport rutier international si integrarea in reteaua de distributie europeana pentru a facilita accesul direct si rapid catre cele mai importante destinatii pentru clienti", a adaugat Gheorghe.

TNT Romania a alocat pentru acest an un buget de investitii de peste 1,7 milioane de euro. In 2004, compania a investit aceeasi suma in flota de masini si imbunatatirea retelei informatice. TNT este specializata pe curierat rapid international, insa vrea sa se implice mai mult si pe piata curieratului intern. Potrivit estimarilor companiei, TNT Romania are in plan cresterea pe termen mediu a cotei de piata de la 10% la 30%, ca urmare a dinamicii si a oportunitatilor de crestere a pietei curieratului intern.

"Continuam sa investim sustinut in flota de masini pentru a putea acoperi eficient intreaga tara si a putea avea timpi buni de preluare si livrare a marfii", a spus Dumitru Ionescu de la TNT.

Aceeasi strategie investitionala au aplicat-o si cei de la DHL. "Daca numarul angajatilor nu s-a modificat semnificativ in ultimul an, capacitatea actuala de transport are un ritm de crestere sustinut. In acest sens daca initial pentru distributia domestica utilizam numai autovehicule comerciale de mici dimensiuni, acum activitatea necesita inclusiv folosirea camioanelor de 3,5 tone. In ceea ce priveste capacitatea aeriana de transport, aceasta ar putea ajunge, in functie de configurarea celor doua avioane dedicate, la circa 24,5 tone zilnic, cifra mult superioara raportata la 2004, fapt datorat in special cererii crescute din partea clientilor", a afirmat Gheorghe.

Trans Courier Service, reprezentantul UPS, a pus accentul tot pe extindere.

Cea mai importanta investitie a companiei in 2004 a fost inaugurarea noului sediu de peste 1.500 mp, din incinta Aeroportului International Baneasa, care permite, potrivit oficialilor, fluidizarea operatiunilor de export-import si o mai buna coordonare a fluxului de marfuri cu cel informational.



Petrol scump, profit mic

La fel ca si in cazul companiilor de transport, activitatea jucatorilor de pe piata romaneasca a curieratului a fost afectata de cresterea pretului barilului de petrol.

"Toate companiile de curierat sunt afectate de cresterea pretului barilului de petrol. Noi incercam sa tinem sub control efectele acestei cresteri printr-o politica flexibila a preturilor", a spus Dumitru Ionescu, de la TNT Romania.

"Pe plan mondial UPS aplica taxa de combustibil, asa cum fac toate companiile de transport aerian, care este exprimata procentual si se calculeaza in functie de indicele international oferit de Rotterdam Jet Fuel Prices. Pe plan intern, cresterea costurilor la combustibil a fost semnificativa, iar efectele negative au fost contracarate prin eficientizarea activitatii, pentru a ne mentine acelasi nivel al calitatii", a spus Nartea.

Cresterea pretului barilului de petrol pe piete internationale a determinat deja modificarea de doua ori a taxei pe combustibil, in cadrul acestui an, potrivit oficialilor DHL Romania.

"In schimb, nu am fost afectati de aprecierea leului in raport cu euro, deoarece atat planul de afaceri al companiei, cat si tarifele sunt exprimate in euro", completeaza reprezentantii DHL.

"Piata a avut insa de suferit avand in vedere fluctuatiile valutelor, afectand si clientii nostrii atat firme exportatoare, cat si importatoare. In continuare, activitatea de import o depaseste pe cea de export atat la nivel cantitativ, cat si valoric", completeaza Iulia Nartea.

Ea crede ca aderarea Romaniei va deschide perspective importante pentru piata de curierat.

"Eliminarea barierelor vamale, impunerea unui nivel calitativ al produselor/ serviciilor oferite vor face ca multe firme sa-si deschida activitati pe teritoriul Romaniei, fapt ce va determina si cresterea volumului de marfa si documente derulate", crede Nartea.



Mic, dar voinic

Nu doar marii jucatori profita de pe urma cresterii pietei de curierat. Compania bucuresteana de curierat intern Alo Curier preconizeaza o dublare a cifrei de afaceri pe 2004, pana la 400.000 de euro.

"Factorii principali care determina aceasta evolutie sunt, pe de-o parte, cresterea cotei de piata si cresterea capacitatii de livrare, iar pe de alta parte, tendinta generala de crestere a pietei generata de dezvoltarea generala a economiei", a declarat Octavian Badescu, general manager Alo Curier.

El crede ca o companie de curierat reprezinta un indicator relevant pentru evolutia economiei per ansamblu.

"Apar companii noi, creste numarul companiilor straine, companiile actuale se dezvolta si isi maresc volumul de trimiteri. In acelasi timp si mentalitatea se schimba. Daca la inceput companiile straine au adus curieratul in tara si tot ele il foloseau, acum tot mai multe companii realizeaza beneficiile externalizarii si trimit prin noi nu numai ce nu pot realiza cu resurse interne, ci intreg volumul, realocandu-si propriile resurse, cum este si normal, catre business-ul principal", adauga Badescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO