Companii

Condiţia fundamentală pentru ca România să primească fonduri europene pentru autostrăzi a fost omisă de Guvern

Condiţia fundamentală pentru ca România să primească...

Autor: Octavian Calei

21.07.2013, 18:17 2319

Guvernul României a trimis Comisiei Europene (CE) documentul în baza căruia solicită fonduri pentru finanţarea programelor operaţionale în perioada 2014-2020 fără un “Master Plan pe Transport”, fapt ce ar putea ţine blocată conducta banilor europeni pentru infrastructură de la începutul anului viitor, determinând noi probleme în absorbţia fondurilor europene, reiese dintr-un raport obţinut de MEDIAFAX.

Proiectul Acordului de Parteneriat transmis de România către Bruxelles a fost notat de CE cu calificative precum “incoerent” şi “fără priorităţi clare” solicitând ca documentul să fie refăcut “peste vară”, până în luna septembrie.

"Comisia a reiterat importanţa Acordului de Parteneriat şi necesitatea ca aspectul calitativ să fie cel care primează în elaborarea documentului, România având la dispoziţie toată vara pentru a-l îmbunătăţi şi a propune în septembrie o versiune care să corespundă cerinţelor şi recomandărilor Comisiei", a observat CE.

Din cauza lipsei unui Master Plan pe Transport întregul program operaţional pentru infrastructură este în pericol să fie blocat.

„A fost semnalată şi lipsa unui Master Plan pe Transport, ale cărui priorităţi să fie redate în document, atrăgându-se atenţia că obiectivul nu va fi luat în discuţie decât atunci când Master Planul va fi finalizat şi că, în plus, există pericolul ca întregul program operaţional preconizat pentru marile proiecte să fie blocat în absenţa acestui Master Plan”, se arată în ştirea Mediafax.

"Vor trebui incluse analize cu privire la siguranţa rutieră (ex: îngrijorări cu privire la numărul de decese survenite în urma accidentelor în România), precum şi la modalităţile de eliminare a deficienţelor administrative (ex.: restructurarea în domeniul căilor ferate)", indică raportul citat.

Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a anunţat în luna iunie că România a propus Comisiei în proiectul Acordului de parteneriat 2014-2020 alocarea unei sume de 6,98 miliarde de euro din cele 21,8 mld. euro fonduri totale stabilite pentru România pentru politica de coeziune prin PO Infrastructură Mare. Acesta va îngloba actualele programe POS Transporturi, POS Mediu şi un nou program pe energie. Oficialii UE au solicitat clarificări cu privire la propunerile de alocare financiară, 7 miliarde de euro pentru programele regionale fiind considerată o sumă mult prea mare.

POS T este progamul care are cea mai slabă rată de absorbţie şi cu cele mai multe fonduri alocate de la CE.

În exerciţiul financiar 2007-2013, România a încasat pentru proiecte pe infrastructură prin POS T numai 374,5 mil. euro din cele 4,56 miliarde de euro alocate, înregistrând cea mai mică rată de absorbţie între cele 7 programe operaţionale, de 14,35%, potrivit raportului pe luna iulie publicat de Ministerul Fondurilor Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO