Companii

Consumul bunurilor nealimentare, pe minus

Consumul bunurilor nealimentare, pe minus
02.08.2010, 23:03 230

Vânzările bunurilor nealimentare au scăzut cu 15% în primelepatru luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă a lui2009, iar evoluţia negativă se va accentua, cred jucătorii dinindustrie.

"Este o tendinţă generalizată de scădere a consumului, generatăde diminuarea veniturilor disponibile la nivel de client. Toatecompaniile sunt impactate. În cea de-a doua parte a anului credînsă că scăderea consumului se va accentua, iar pe piaţa decosmetice se va simţi cu circa 10%. Clienţii sunt expuşi uneiavalanşe de oferte, iar competitivitatea va creşte, întrucât toţiau pregătite strategii de răspuns în această direcţie", a declaratpentru ZF Răzvan Diraţian, Commercial Director România &Moldovaal Avon. El spune că vânzările directe nu au fost atât de afectatedatorită penetrării masive a tuturor zonelor ţării şi a migrăriiunui număr mare de consumatori dinspre retailul tradiţional cătrecel al vânzărilor directe. Avon Cosmetics a finalizat 2009 cuafaceri de 112,7 mil. euro (473,7 mil. lei), nivel aproapeasemănător cu cel din 2008, calculat în euro, şi cu 14% mai marecalculat în lei.

"Mizăm pe cinci direcţii strategice pentru a răspunde nevoilorconsumatorilor. Printre acestea se numără şi accentul pe inovaţie,atenţia pe care o acordăm structurii costurilor şi productivităţiişi diversificarea portofoliului de produse pentru a ne asiguraaccesul unui număr cât mai mare de clienţi la produsele noastre",spun reprezentanţii P&G.

Multe companii au preferat să intre "în hora", retailerilormoderni care în 2010 au apelat la reduceri "marcă proprie". Înreţelele Carrefour, de exemplu, circa 300 de produse, printre careşi bunuri de larg consum nealimentare, s-au vândut cu 4 lei înprima parte a anului. Şi Campionatul Mondial de Fotbal a fost unpretext bun pentru ca jucătorii să lanseze ediţii limitate ale unorproduse, special create pentru acest eveniment. Unul dintre acesteaa fost deodorantul pentru bărbaţi Rexona.

"Promoţiile sunt binevenite, în special în cazul produselor noi,însă nu sunt cea mai bună tehnică de fidelizare a clienţilor. Maimult decât atât, practicate pe termen lung, dez voltă un nousegment de consumatori, cel al «vânătorilor de oferte»", este depărere Mircea Turdean, directorul general al producătorului clujeande cosmetice Farmec Cluj-Napoca.

Cumpărături cu un euro mai mici

Scăderile înregistrate în primele patru luni ale acestui an vindupă ce, anul trecut, cererea pe întreaga categorie a bu nurilor delarg consum s-a diminuat cu 5%, până la 10%. Calculat la fiecaregospodărie, pe trei dintre cele mai importante segmente de igienă,săpun, deodorant şi şampon, oamenii au cumpărat produse scoţând dinportofel cu un euro jumătate mai puţin. Economia totală: peste 11milioane de euro la nivel naţional.

"Produsele de îngrijire a părului au fost şi ele afectate, iarscăderea a fost mai pronunţată mai ales în mediul rural", anunţăreprezentanţii Procter & Gamble, liderul pieţei de şampon, caredeţine o cotă de piaţă de peste 30% în volum cu mărci precum Head& Shoulders, Pantene şi Wash & Go. Valoarea segmentului deşampoane, fără a include şi categoria pentru copii, a ajuns la 61,3mil. euro în 2009, în scădere cu 6% faţă de anul anterior, când s-aridicat la 65,1 mil. euro, potrivit companiei de cercetare de piaţăNielsen. Asta înseamnă că o gospodărie a alocat 8 euro pe şamponanul trecut, achiziţionând 4,2 unităţi a 250 ml, iar în 2008, 8,5euro pe 4,5 recipiente. Cele mai importante cinci branduri dinpunct de vedere al volumului vândut, Head & Shoulders(P&G), Wash & Go (P&G), Elsève (L'Oréal), Nivea(Beiersdorf) şi Garnier Fructis (L'Oréal) au strâns o cotă cumulatăde 52,5%. Ca valoare, Clear (Unilever) şi Pantene (P&G) auschimbat clasamentul, ocupând locurile trei şi cinci şi aucontribuit la o cotă de piaţă totală de 64,8%.

Scăderi puternice la deodorante

Cea mai mare scădere a încasărilor au resimţit-o com paniilecare comercializează deodorante, din bugetul total al româniloralocat acestui produs dispărând 5,6 milioane de euro pe parcursullui 2009. Piaţa a ajuns astfel la 62,1 milioane de euro, de la 67,7milioane de euro în 2008, aproape jumătate din această sumă fiinddisputată de companii ca Beiersdorf (Nivea), Colgate Palmolive(Lady Speed Stick şi Mennen Speed Stick) şi Unilever (Rexona şiDove).

"Un român a plătit 2,8 euro pe deodorant în 2009, mai mult ca unrus (1,3 euro) sau ca un ucrainean (1,6 euro), dar mai puţin ca unpolonez, care a alocat 4,6 euro acestui produs", se arată într-unraport prezentat de Unilever.

Surpriza a fost cu atât mai mare, cu cât volumele vândute ausuferit cea mai mică scădere, de 1%, de la 3 mil. litri în 2008, la2,9 mil. litri anul trecut. Practic consumul pe gospo dărie a rămasaproape la acelaşi nivel, de 2,6 deodorante pe an la 150 ml.

Categoria care a înregistrat cea mai mică scădere este cea asăpunului, al cărui consum însă este foarte mic la nivel local (1,2bucăţi anual la o gospodărie). În valoare piaţa a scăzut cu aproape5% anul trecut, de la 41,2 mil. euro la 39,4 mil. euro. Liderulpieţei Dove, produs de Unilever a obţinut împreună cu Protex(Colgate-Palmolive), Palmolive (Colgate-Palmolive), Nivea(Beiersdorf) şi Fa (Helkel) 62,4% din această sumă. Ca volumevândute, în top cinci intră, pe ultimele două locuri, sapunul Mitiaal companiei Tomil şi Camey, produs de P&G, dar cota de piaţănu depăşeşte 45,7% din totalul de 9,2 milioane de bucăţi vândute în2009.

Şi pentru 2010 piaţa bunurilor nealimentare, care include şicosmeticele, a trasat o linie descendentă în primele luni, iartendinţa se va menţine, spun companiile. "Piaţa a scăzut în volumcu 10% până la 15% în ianuarie şi februarie 2010", afirmă RichardMatalon, directorul general al L'Oreal România, care anunţă pentrucompania sa o evoluţie pozitivă, de sub 5% însă.

"Şi anul acesta, ca şi în 2009, vom vedea un consumator mairaţional şi mai puţin dispus să facă alegeri impulsive. Aceastăschimbare de comportament vine însă şi ca urmare a maturizăriipieţei şi consumatorului, care este din ce în ce mai informat,alege produse care i se potrivesc şi cu care are o relaţie deîncredere", continuă directorul general al Farmec.

Igiena la raport

  • Într-o gospodărie se folosesc 2,6 deodorante anual, ceea ceînseamnă că un român nu termină un recipient în 12 luni;
  • Doar 1,2 săpunuri sunt cumpărate în fiecare an într-ocasă;
  • Media de consum pe cap de locuitor este de sub o jumătate desăpun anual în România;
  • Pentru şampon oamenii dintr-o gospodărie cheltuiesc 8 euroanual, ceea ce înseamnă puţin peste patru recipiente folosite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO