Companii

Cresterea organica a retelelor de comert, sub 11%

Cresterea organica a retelelor de comert, sub 11%

Comertul cu dominanta alimentara se dezvolta rapid

02.06.2008, 19:12 36

Cresterile anuale foarte mari raportate de retailerii internationali in Romania, care ajung la 30-40% in cazul primelor companii straine intrate in comertul romanesc cu dominanta alimentara, se datoreaza in cea mai mare parte investitiilor in extindere.
Cu toate acestea, ritmurile de crestere organica in Romania sunt, de cele mai multe ori, peste media raportata de retaileri la nivel european.
In Germania, stagnarea vanzarilor retelei Selgros Cash&Carry in 2007 fata de anul anterior, pe fondul declinului pietei, a fost compensata de cresterea afacerilor in strainatate, in principal in Romania, se arata in raportul financiar al grupului Rewe. Selgros a raportat o crestere de 30% a afacerilor in Romania, in 2007 fata de 2006, pe fondul extinderii retelei de magazine cu 3 unitati. Anul trecut, cresterea organica realizata de companie pe piata romaneasca a fost de 4,1% fata de 2006, potrivit aceleiasi surse.
La randul sau, Carrefour mentioneaza in primul raport financiar trimestrial pe 2008 o crestere organica "solida" pe piata romaneasca, de 9,8% fata de perioada similara din 2007. In aceeasi perioada, hipermarketurile Carrefour din Franta, o piata ajunsa la maturitate, au inregistrat un avans de doar 0,7% in conditii comparabile.
Pietele emergente au adus companiei franceze in primul trimestru al anului un ritm mediu de crestere organica de 9,5%, in fruntea clasamentului fiind Argentina (+42,4%), China (+14) si Romania (+9,8%).
Cresterea organica permite companiilor sa-si imbunatateasca profitabilitatea, in conditiile mentinerii costurilor fixe la un nivel constant.
Grupurile mari de comert mizeaza pe internationalizare pentru a-si mentine vanzarile pe un trend ascendent, iar in centrul expansiunii retelelor stau pietele emergente.
"Pietele in crestere au adus 30% din vanzarile grupului in T1, fata de 25% in primul trimestru al anului 2007", se mai precizeaza in raportul Carrefour.
Si grupul german Metro vede in pietele externe motorul cresterii businessului. In primul trimestru al anului, avansul vanzarilor Metro Cash & Carry in conditii comparabile pe pietele din Europa de Est a fost de 10,6%, mult peste ritmul de crestere organica inregistrat in tarile din Europa de Vest (excluzand Germania), de 0,8%, conform raportului financiar al grupului.
Pe piata romaneasca, Metro Cash & Carry a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 1,59 miliarde de euro, in crestere cu 11,3% fata de 2006, cu acelasi numar de unitati operationale. In 2007, compania a investit in modernizarea a trei magazine din Romania, fiind majorata astfel suprafata de vanzare a retelei cu 3.300 de metri patrati, pana la aproximativ 161.000 de metri patrati. Reprezentantii Metro Cash & Carry au anuntat ca in 2008 reteaua ar putea deschide unul sau mai multe magazine noi in Romania, dupa ce in ultimii doi ani compania nu a avut nicio deschidere.
La nivel local, Metro a ajuns anul trecut foarte aproape de pragul de vanzari de doua miliarde de euro, raportand un avans al cifrei de afaceri de 29,5% fata de 2006.
Acesta s-a datorat intr-o mare masura expansiunii retelei de hipermarketuri Real cu 6 unitati, pana la 14 magazine.
Divizia Real a intrat oficial pe piata romaneasca in 2006, fiind in prezent in plin proces de extindere.
In 2007, retelele Metro Cash & Carry, Selgros si Carrefour au inregistrat afaceri cumulate de aproape patru miliarde de euro la nivel local, in crestere cu circa 30% fata de 2006. Anul trecut, retailul romanesc a raportat un ritm de crestere de 17,8%, pana la 104,4 miliarde de lei (31,3 miliarde de euro), mai mult de jumatate din aceasta valoare fiind generata de sectorul alimentar, potrivit datelor firmei de cercetare de piata PMR Publications.
Comertul cu dominanta alimentara, dar si retailul de bricolaj se dezvolta rapid, investitiile realizate de marile grupuri internationale avand cea mai mare contributie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO