Pe lângă partea de producţie, germanii deţin şi divizia deretail Miele Appliances, un show-room, dar şi contracte deexclusivitate cu agenţi din Constanţa, Braşov sau Cluj, princare frigiderele, cuptoarele sau maşinile de spălat "made inGermany" se vând la nivel local cu câteva mii sau zeci de mii deeuro fiecare produs.
"La jumătatea lui septembrie se împlineşte un an de când amînceput producţia în noua fabrică. Ne-am dezvoltat treptat, amangajat până acum 90 de persoane, iar în următorii aniintenţionăm să ajungem la 300 de angajaţi pentru a asigurapersonalul necesar producţiei de componente electronice", adeclarat Hartmut Hohaus, directorul general al MieleTehnica.
Unitatea de producţie de la Braşov este prima de acest fel pe caregermanii au construit-o de la zero în Europa de Est, în urma uneiinvestiţii de circa 24 mil. euro. În afară de România, Miele, cuafaceri de 2,7 mld. euro, produce în Austria, Cehia, China şiGermania, ultima din acestea având deja opt fabrici atât pentrucomponente, cât şi pentru produs finit. Mai mult de atât,producătorul german a investit în primul proiect greenfield dinacest sector la nivel local, în timp ce Electrolux şi Artctic,competitorii care produc pentru clienţii cu venituri medii şimici, au preferat să achiziţioneze fabrici deja construite înSatu Mare şi Găeşti.
De ce a preferat Miele să se alăture celor doi producători care facelectrocasnice în România, o ţară clasată pe ultimul loc în Europadupă suma plătită pentru cumpărarea unui produselectrocasnic?
"Decizia de a construi această fabrică a fost luată în urmacreşterii vânzărilor şi a capacităţii suplimentare necesaredeterminate de aceasta. Miele produce în mare parte componenteleşi unităţile electronice în regim propriu şi va focalizaknow-how-ul referitor la produse în a doua fabrică de electronicea grupului, deschisă în Braşov. Fabrica de electronice de lasediul central din Guetersloh, care are 410 angajaţi, a ajuns la olimită de capacitate, într-un timp foarte scurt", a spusHohaus.
Conducerea Miele susţine că la baza alegerii spaţiului pentrufabrica din Braşov a stat argumentul infrastructuriiplanificate-tronsonul de autostradă şi aeroportul, dar şi cel alexistenţei unei universităţi tehnice şi a facultăţilor despecialitate din zonă, întrucât "lucrând într-o industrie de nişă,destul de specifică, durează mai mult acoperirea poziţiilor despecialişti din domeniul electronic".
"Criza financiară nu înseamnă întotdeauna numai problemele. Amavut şansa să recrutăm o echipă tânără de 90 de oameni, din carefiecare a patra persoană nu avea un loc de muncă anteriorangajării. Atât inginerii în electronică şi calitate, cât şispecialiştii din fabrica de electronice din Guetersloh au luatparte şi au sprijinit lansarea producţiei din fabrica de laBraşov. De asemenea, angajaţii noştri au avut parte de o perioadăde instruire în Germania pentru însuşirea cunoştintelor specificecu privire la produse".
Datorită inginerilor bine instruiţi cu specializare universitară,există o structură de specialişti în ţară cu care se poate realizao producţie competitivă, spune Hohaus. "Este cunoscut faptul căRomânia are unul dintre cele mai bune raporturi între costurileprivind salariile şi productivitate din Europa, mai ales înprocesele ghidate de maşini".
Construcţia fabricii de subansambluri pentru aparaturaelectrocasnică a început la finalul lui 2008, după ce germanii auachiziţionat un teren de 13,4 hectare în parcul industrialFeldioara - Halchiu, parc în care mai sunt instalate şi companiileReinert - producător de mezeluri, Condmag, sau fabrica de lactateOlympus Dairy.
Parcul industrial are o suprafaţă de 225 de hectare. "În prezentparcul industrial are un grad de ocupare de circa 20%-30%, urmândca în cinci ani să ajungă la capacitate maximă. Din cauza crizeifinanciare ritmul de investiţii s-a redus semnificativ, pentru căîn condiţii normale, în 2-3 ani parcul ar fi fost 100% ocupat. Pânăîn acest moment, investiţia Miele este una dintre cele mai mari,având un impact semnificativ în dezvoltarea zonei, dar în viitoro companie austriacă va construi un parc logistic pentrudistribuţia de marfă pe 20 de hectare", a afirmat Sorin Taus,primarul comunei Feldioara.
Aparatură electrocasnică de zeci de mii de euro
Brandul de electrocasnice Miele, încadrat în segmentul superior depreţ, alături de mărci precum Franke sau Hotpoint Ariston, estecomercializat la nivel local în peste 10 puncte de vânzare, fieprin intermediul propriului magazin Miele Appliances, fie prinagenţi care lucrează exclusiv pentru Miele sau prin magazinemultibrand ca Domo, Rovere Mobili, MediaGalaxy sau Innova.Produsele vin asamblate din Germania, după ce fabricile desubansambluri, cum este cea din Braşov, furnizează componenteleunităţilor de producţie de acolo.
Germanii au întegistrat anul trecut o cifră de afaceri de 3,6 mil.euro prin intermediul fabricii de la Braşov, iar dincomercializarea produselor prin Miele Appliances, circa 850.000de euro. Anul trecut cel mai scump produs Miele, o combinăfrigorifică, s-a vândut cu circa 22.000 de euro, în condiţiile încare media bugetului pentru cumpărăturile de electrocasnice estede 999 lei, potrivit jucătorilor din domeniu.
Ceilalţi doi producători, Arctic care produce la Găeşti peste unmilion de frigidere, şi Electrolux, care are o fabrică dearagazuri la Satu Mare, comercializează produse cu preţuricuprinse între 200 şi 350 de euro.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels