Companii

Cum câştigă taiwanezii din piesele produse de români pentru Dacia, Hyundai şi Toyota

Cum câştigă taiwanezii din piesele produse de români pentru Dacia, Hyundai şi Toyota

Kyle Lo, directorul executiv al companiei Soco fondată în 1979, are în prezent aproximativ 450 de angajaţi şi trei fabrici, în Taiwan, China şi Malaiezia

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

28.11.2010, 23:05 91

Corespondenţă de la Taipei

Soco, un producător taiwanez de maşini de prelucrat ţevi pentruindustria auto, de mobilă şi sport, speră că un al doilea val deexternalizare către România şi celelalte ţări din Europa de Est aproducţiei de componente va aduce companiei o nouă resursă decreştere a afacerilor, peste pragul de 20 mil. $ pe an atins înprezent.

În ţări ca România cele mai mari vânzări au fost până acumobţinute pentru maşinile de prelucrat ţevi pentru industria auto, adeclarat Kyle Lo, directorul executiv al companiei, în cadrul uneiîntâlniri cu jurnalişti din Europa de Est, organizată de Consiliulpentru dezvoltarea comerţului exterior din Taiwan (TAITRA).

"În România afacerile noastre sunt derulate cu companiile careproduc piese pentru Dacia Renault şi Hyundai. Şi Toyota a începutsă investească în România şi acest lucru ar putea să ne ajute. ÎnRomânia se produc amortizoare pentru Toyota", a spus Lo pentru ZF.Compania nu are momentan niciun contract cu furnizorii companieiamericane Ford, care produce maşini la fabrica pe care o deţine laCraiova.

"Prezenţa Ford nu generează pentru noi niciun business înRomânia pentru că pe plan local sunt asamblate piese, nu se faceproducţie".

Soco, o companie fondată în 1979, are în prezent aproximativ 450de angajaţi şi trei fabrici, în Taiwan, China şi Malaiezia.Aparatele produse de companie sunt folosite pentru prelucrareaţevilor, pentru companii din industria auto, de mobilă, medicalăsau de aparate de fitness.

"Producem piese pentru mobilierul realizat de Ikea, tuburi deeşapament sau alimentare cu benzină, ţevi folosite la scaunele curotile. Orice produs care foloseşte tuburi de metal poate fi creatcu maşinile noastre de tăiat sau modelat. Pentru noi acumprioritatea o reprezintă migrarea spre aparatele care folosesclaserul pentru tăiat", a spus oficialul Soco.

Anul trecut afacerile companiei cu partenerii europeni au fost"aproape de zero" din cauza crizei financiare, care i-a lovit pemulţi dintre clienţii tradiţionali ai Soco. "Producătorii decomponente auto, de mobilă, de componente auto au fost afectaţi.Cel mai rău a fost în construcţii, unde ne-am trezit că au dispărutpur şi simplu o parte dintre clienţi", a declarat Kyle Lo.Perspectivele pentru anul viitor sunt însă ceva mai bune, adaugăreprezentantul companiei taiwaneze.

"Europa de Est rămâne o piaţă foarte interesantă pentru noipentru că vedem în continuare cum o mare parte din producţia dinVest este externalizată către ţările din regiune."

Deşi reclamă diferenţele mari între practicile de businessdintre ţările din regiune şi birocraţia ridicată din ţări caUcraina, Lo spune că firma taiwaneză ia în calcul şi deschidereaunei unităţi de producţie în regiune, în Turcia sau Cehia.

"Nu am luat încă nicio decizie, dar ţările luate în discţie suntTurcia şi Cehia - unde există forţă de muncă disponibilă, iarpoziţionarea este foarte bună. Pe de altă parte, e foarte probabilsă facem acest pas în Turcia, unde avem şi teren şi condiţii foartefavorabile pentru business, pentru că există un număr ridicat dezone libere, fapt care ne ajută enorm. De altfel şi în România amintrat odată cu extinderea unui partener din Turcia. Pe de altăparte, probabil că vom deschide un centru de service înPolonia."

Principalele pieţe de desfacere pentru companie sunt însă China,India şi Brazilia. Doar China generează un business anual de peste12,5 mil. $. Aparatele de tăiat şi lipit ţevi ale Soco pot prelucratuburi cu dimensiuni între 3 şi 20 de milimetri. Compania susţinecă este unul dintre puţinii producători mondiali care pot oferisoluţii complete pentru companiile care lucrează cu firme auto saude mobilă.

O industrie de miliarde

Cea mai mare parte a investiţiilor străine în industriaconstructoare de maşini a fost realizată în ultimii zece ani, înprincipal în zona de vest a ţării unde parcurile industriale suntocupate în principal de producători de componente auto.

Un nou pol automotive se conturează în ultimii trei ani în zonade sud, Oltenia, unde au fost atrase companiile Pirelli (investiţiide 250 de milioane de euro în ultimii 3 ani la care se vor adăugaîncă 250 de milioane de euro până în 2012) sau Ford.

Investiţiile în zona de est sunt însă reduse şi au fost atraseîn principal de Iaşi, unde cei mai mari actori sunt Delphi sauContinental.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO