Companii

Cum explica Praktiker cel mai slab trimestru din ultimii ani: Povara creditelor, cresterea somajului si reducerile de salarii s-au resimtit in consum in primul trimestru

Cum explica Praktiker cel mai slab trimestru din ultimii ani: Povara creditelor, cresterea somajului si reducerile de salarii s-au resimtit in consum in primul trimestru

Dan Todor, directorul de marketing al Praktiker Romania: Magazinele din orasele mai mici, in special cele din Moldova, au fost afectate cel mai mult de criza, iar la polul opus Transilvania sta cel mai bine. In Bucuresti nu putem spune cat este impactul crizei in vanzari si cat este impactul deschiderii de magazine ale unor competitori

29.04.2010, 23:10 290

"Cel mai greu trimestru in criza" a adus companiei germane orata de declin similara celei din ultimele trei luni ale anuluitrecut. In retea, 2010 a debutat cu cele mai mici vanzaritrimestriale din ultimii doi ani, de 36,6 mil. euro (in T1).Praktiker este prima companie de profil care raporteaza rezultatepe acest an.

Dan Todor spune ca cele mai optimiste asteptari ale retailerilorde bricolaj pentru intregul an sunt de mentinere a vanzarilor lanivelul din 2009, in lipsa unor semnale de redresare a cererii pepiata.

Cum vede directorul de marketing al Praktiker dinamica pieteidin primele trei luni?

"Cred ca abia in acest an am vazut ce a fost mai greu in criza.S-a resimtit in consum cresterea somajului, lipsa bonusurilor definal de an sau reducerile de salarii si faptul ca multi romaniresimt povara creditelor pe care le-au contractat anterior crizei.Si iarna grea din primele doua luni din an ne-a influentat negativvanzarile", spune Todor.

Retailerulopereaza 26 de magazine la nivel local, iar anul trecut a franatexpansiunea din cauza crizei, avand o singura inaugurare, laFocsani, fata de 5 proiecte noi in 2008.

E nevoie de produse, dar nu sunt bani

2009 a fost primul an in care companiile din sectorul DIY(do-it-yourself, retailul de bricolaj) s-au confruntat cu un declinal cererii pe piata, dupa ce cresterile de 20-30% in vanzaridevenisera o constanta a sectorului de profil in perioada 2002 -2007.

Anul trecut, Praktiker Romania a raportat un declin de circa 12%al cifrei de afaceri, pana la 257 de milioane de euro.

"Nevoia exista inca pe piata, dar achizitiile sunt amanate. Eucred ca marea diferenta intre Romania si alte piete europene,precum Polonia, Germania sau Ungaria, este data de reactiaconsumatorilor la criza: aici se vorbeste foarte mult de criza siexista o abordare pesimista care nu stiu cum poate fi explicata,pentru ca romanii au trecut prin mai multe crize", mai afirmaTodor.

Atitudinea vizavi de turbulentele economice ar putea explicafaptul ca declinul pietei DIY, estimat la 20-30% in 2009 fata deanul anterior, a fost mai mare decat anticipasera retailerii inmomentul aparitiei primelor semnale de scadere a cererii, potrivitdirectorului de marketing al Praktiker.

O parte din declin a venit din tendinta de reintoarcere acererii la produsele de baza. "Inainte de criza parchetul laminatera inlocuit cu cel din lemn masiv. Acum nu mai vedem aceastatendinta - de a opta pentru un produs dintr-o clasa superioara",exemplifica managerul. Mai mult, daca in 2007-2008 boom-ulimobiliar a sustinut puternic dezvoltarea retailului de bricolajdatorita cererii mari pentru amenajari de case noi, dupa un an incare piata de real a inghetat companiile din DIY sunt nevoite sa semultumeasca cu proiectele mici de reamenajari sau renovari delocuinte.

"Magazinele din orasele mai mici, in special cele din Moldova,au fost afectate cel mai mult de criza, iar la polul opusTransilvania sta cel mai bine. In Bucuresti nu putem spune cat esteimpactul crizei in vanzari si cat este impactul deschiderii demagazine ale unor competitori", precizeaza Todor.

Promotiile au adus cresteri de 14-33% la bonurile decasa

Praktiker a mizat in ultimul an pe parteneriate cu nume mari dinpiata, precum Petrom si Orange, pentru campanii de marketing caresa sustina vanzarile si cresterea bonului mediu de casa in retea.In ambele proiecte, beneficiarii promotiilor au fost clientii cubonuri de casa mai mari de 200 de lei.

Todor spune ca a vrut sa aduca pe piata promotii diferite decele ale competitorilor directi ai Praktiker, care au mizat inspecial pe reduceri de preturi, evitand astfel orientarearetailerului catre segmentul cu discount.

"Cred ca atunci cand mergi doar pe campanii de pret dai dovadade lipsa de inventivitate. Toti ceilalti retaileri de bricolajsi-au promovat puternic reducerile de preturi, insa eu cred caoamenii trebuie sa se convinga singuri de nivelul de pret dinmagazine si sa faca comparatii intre retele la fata locului",explica Todor.

Campaniile de marketing din 2009 au adus cresteri ale bonuluimediu de casa in Praktiker intre 14% si 33% in perioadadesfasurarii acestora si un flux de clienti cu 5-20% mai mare decatcel inregistrat anterior, potrivit datelor companiei. Aceeasistrategie de marketing va fi aplicata si in 2010, al doilea an incare consolidarea businessului in magazinele existente va fi unobiectiv mai important decat cel de expansiune a retelei, potrivitlui Todor.

Retailul de bricolaj din Romania, o piata estimata la putinpeste 2 mld. euro, este dominat de retele internationale demagazine, precum Praktiker, Bricostore, Hornbach sau BauMax.

In ultimii ani a venit insa puternic din urma un retailer cuactionariat romanesc, Dedeman, datorita unei strategii agresive deexpansiune care l-a plasat in top pe locul al doilea in 2008 si lafoarte mica distanta de Praktiker in 2009, ca valoare aafacerilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO