Companii

Dan Sucu, Mobexpert: Cel mai important pentru noi este ca avem bani sa ne platim ratele la banca

Dan Sucu, Mobexpert: Cel mai important pentru noi este ca avem bani sa ne platim ratele la banca
20.10.2009, 00:00 166

Mobexpert este al doilea jucator de talie mare din industriecare anunta un declin important al vanzarilor. Elvila ia in calculintr-un scenariu pesimist o scadere de 15-25% a afacerilor in 2009,ceea ce intoarce compania in 2005.

"Intr-o oarecare masura am ajuns in 2007. Pentru 2010 preluam cabuget realitatea lui 2009. Speranta noastra pentru 2010 si 2011este sa nu scadem sub 2009. Vanzarea pe metrul patrat a scazutdestul de serios", a spus Sucu intr-un interviu acordat ZF.

In ultimele doua trimestre, rezultatele companiei au fost maislabe decat estimarile initiale ajungand la o scadere de 15-17%. Inprimele trei luni din 2009 declinul a fost mai redus. Pana acumluna octombrie s-a situat, la nivelul Mobexpert, in linia ultimuluitrimestru, avand o scadere de peste 15%.

Investitii putine anul acesta

Potrivit lui Sucu, industria mobilei nu are scaderile altorpiete de bunuri de folosinta indelungata, cum sunt, spre exemplu,cea auto sau cea a electrocasnicelor, pentru ca nici cresterile nuau fost importante in anii trecuti.

" In clipa in care au reusit sa puna mana pe un ban, romaniil-au folosit in general pentru electrocasnice sau pentru masina.Mobila nu a fost o prioritate. Cresterile nu au fost foarte mari inmobila, astfel ca nici scaderile nu au fost chiar atat desemnificative ca in alte industrii. Insa sunt foarte preocupantepentru noi", mai spune Sucu.

Grupul a trecut pe pierderi in primele noua luni ale acestui an,pierderi care insa ar putea fi recuperate in trimestrul patru.

"Partea importanta este ca din punctul de vedere al cashflow-ului reusim sa ne platim creditele de investitii, si atuncilucrurile sunt sub control din acest punct de vedere", afirma Sucu.Creditele contractate de divizia de investitii imobiliare aMobexpert (in care sunt incluse mai multe firme printre care DomusMex) sunt de circa 40-45 mil. euro.

Anul acesta, grupul a deschis un singur magazin, cel de la Iasi,care a necesitat fonduri de 2 mil. euro. Unitatea este situata inEra Shopping Center si are o suprafata de 7.000 mp, iar pentru 2010este programata tot o singura deschidere. Sau altfel spusextinderea "este intr-un stand still".

"Extinderea se face mult mai greu, in principal din cauzadezvoltatorilor, astfel ca nu avem cine stie ce cash flow inglobat.La nivel de infrastructura, am dezvoltat deja foarte multcapacitatile de productie si nici aici nu avem nevoie de noiinvestitii", a spus proprietarul Mobexpert.

Concedieri si somaj tehnic pentru fabricile dingrup

In cadrul programului de reducere a costurilor, la niveulgrupului au existat reduceri de personal care au afectat 300-350 depersoane anul acesta. De asemenea, majoritatea fabricilor Mobexpertau trimis timp de trei luni oameni in somaj tehnic.

"Principala problema de care ne lovim nu se afla neaparat inmagazine, ci in partea de productie. In 2007 si 2008 s-au facutinvestitii importante in productie, iar anul acesta ne-amconfruntat cu situatia in care capacitatile marite au fost obligatesa lucreze comenzi mult micsorate. Nu aveai ce face cu magazineledaca nu aveai de unde sa iei produsele", explica Sucu masurile deeficientizare.

In primavara si in vara, unele fabrici din cadrul grupului aulucrat la 25-30% din capacitate, iar acum au ajuns la 50-60%. Cu unan inainte, productia se derula la 100% din capacitate, iarpierderile din aceasta zona determina lipsa profitului la nivelulintregului grup.

"In trecut aveam exces de capacitate in anumite tipuri deproductie, ca exemplu cele din lemn masiv, dar aveam deficit deproductie la canapele, tapiserie sau mobilier modern din materialeindustrializate.

Ne-am corectat aceasta discrepanta, iar in clipa de fata avemcapacitate suplimentara", spune Sucu.

In ceea ce priveste exporturile fabricilor, Sucu spune ca "suntin cadere libera".

"Pietele sunt extrem de afectate. Chiar daca Franta nu scade pertotal, scade in mobila. Productia de PAL (material folosit inindustria mobilei - n.red.) la nivelul Europei este intr-o caderede aproape 20%. Consumul de mobila este, de asemenea, intr-o cadereserioasa, si pe fondul concurentei din Asia. Noi stiam lucrulacesta, dar ne bazam pe piata noastra, care acum are si eaprobleme", explica seful Mobexpert.

Spre deosebire de anii trecuti, cand industria de mobila aveaoscilatii puternice de la luna la alta, in 2009 Sucu spune ca piataeste mai "stationara".

In provincie, magazinele scad cu 50%

Mobexpert opereaza o retea de 34 de magazine in regiune, iarcele mai mari unitati din punctul de vedere al vanzarilor sunt celedin Pipera si Baneasa. Vanzarile acestui magazin au fost constantein 2009 raportat la 2008. Pe de alta parte, veniturile dinprovincie ale retailerului sunt serios afectate.

"In provincie scaderea este aproape de 50%. Criza este mult maiprezenta in provincie si in principal in Transilvania. Magazinuldin Sofia merge mai putin bine. Se comporta ca Brasovul. Speram maimult, dar problemele la ei (Bulgaria - n.red.) sunt cel putin lafel de acute ca ale noastre", mai spune Sucu.

Una dintre tendintele din 2009 care au caracterizat piata demobila a fost ca o parte dintre clienti sa migreze intre diferitesegmente. "Operam destul de mult pe piata medie si peste medie. Neintalnim cu situatia in care piata noastra putin peste medie mergeoarecum mult mai bine si este legata de faptul ca multi dintreclientii care cumparau produse de lux acum se orienteaza spreproduse de mediu si peste mediu", a afirmat Sucu.

Pe de alta parte, Mobexpert a pierdut clienti din zonapreturilor medii, care au migrat spre zona de discount.

Ce spune Dan Sucu despre:

  • Piata de mobila: In clipa in care au reusit sapuna mana pe un ban, romanii l-au folosit in general pentruelectrocasnice sau pentru masina. Mobila nu a fost o prioritate.Cresterile nu au fost foarte mari in mobila, astfel ca niciscaderile nu au fost chiar atat de semnificative ca in alteindustrii.
  • Investitii: Extinderea se face mult mai greu,in principal din cauza dezvoltatorilor, astfel ca nu avem cine stiece cash flow inglobat. La nivel de infrastructura, am dezvoltatdeja foarte mult capacitatile de productie si nici aici nu avemnevoie de noi investitii.
  • Exporturi: Pietele sunt extrem de afectate.Consumul de mobila este, de asemenea, intr-o cadere serioasa si pefondul concurentei din Asia. Noi stiam lucrul acesta, dar ne bazampe piata noastra, care acum are si ea probleme.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO