Companii

Dupa ani neintrerupti de crestere a vanzarilor, petrolistii estimeaza o incetinire de ritm. Efectul crizei sau maturizarea pietei?

Dupa ani neintrerupti de crestere a vanzarilor, petrolist i estimeaza o incetinire de ritm. Efectul crizei sau maturizarea pietei?

Pe piata locala consumul anual de carburanti este estimat la circa 5 milioane de tone, adica in jurul a 7 miliarde de euro

02.11.2008, 15:23 24

"Vanzarile noastre de carburanti sunt similare celor inregistrate in luna septembrie a anului trecut. Monitorizam in permanenta piata interna, dar si evolutia pietelor internationale in incercarea de a determina care sunt potentialele efecte ale acestei crize si pentru a putea stabili un set de masuri pe care-l putem aplica in acest context. Obiectivul nostru este sa reusim sa ne indeplinim obiectivele si bugetele stabilite pentru anul 2008, desi actualul context este dificil pentru companiile petroliere, la fel ca si pentru celelalte companii. Ne vom concentra pe indeplinirea planului de dezvoltare, pe implementarea de programe vizand reducerea costurilor", au declarat reprezentantii filialei locale a grupului petrolier ungar MOL.

Aceasta stagnare a vanzarilor in septembrie a MOL Romania vine in contextul in care compania a anuntat si in primele sase luni inregistrarea unui volum de vanzari similar cu cel din 2007, an in care reteaua de benzinarii a companiei s-a redus in urma unui schimb cu Petrom. MOL are in administrare o retea de 125 de benzinarii in care a investit circa 150 de milioane de euro.
Nici OMV Romania, compania care controleaza circa 10% din piata de profil, nu s-a confruntat cu o reducere a vanzarilor in perioada septembrie-octombrie, interval care a dus la accentuarea crizei financiare pe plan international.
"Nu am observat o scadere a volumelor comercializate in statiile OMV in comparatie cu luna septembrie a anului trecut. Piata romaneasca este pe un trend ascendent, tendinta ce se mentine si la consumul de carburant. Astfel, este posibil sa apara fluctuatii pe perioade scurte de timp, dar pe termen mediu, pe piata locala cererea de carburant nu va inregistra scaderi. Oricum in contextul actual sunt greu de previzionat evolutiile pe termen mediu", spun reprezentantii OMV Romania. Compania detine o retea de benzinarii de 76 de statii pe plan local.
Companii precum Rompetrol, care detine circa 25% din retailul de carburanti pe plan local, spun insa ca in perioada septembrie-octombrie au inregistrat un ritm de crestere al vanzarilor de 7-8%, ritm similar cu cel inregistrat de piata si egal cu cel consemnat in aceeasi perioada a anilor trecuti. "Nu ne-au scazut vanzarile nici in septembrie si nici in octombrie din cauza crizei, ba dimpotriva. Am inregistrat un ritm de crestere de 7-8%, nivel similar cu cel de crestere al pietei, care este aproximativ egal cu cel inregistrat in ultimii ani. Criza nu a ajuns inca la consumator, dar va ajunge, iar momentul in care se va intampla acest lucru depinde doar de starea economiei, stare care nu arata foarte bine", a spus Eric Kish, vicepresedintele pe retail al grupului petrolier Rompetrol. Tot reprezentantii Rompetrol au declarat recent ca unul dintre efectele acestei crize se va vedea in scaderea consumului de carburanti chiar si in contextul in care preturile la pompa se vor incadra pe o panta descendenta, tinand cont de evolutia recenta a barilului de petrol. In contextul in care economiile vor intra in recesiune, consumul va avea de suferit, implicit cel de carburanti. Singura intrebare ramane cand anume se va intampla acest lucru?
"Pentru anul viitor estimam o crestere a pietei de 4-6%. Piata romaneasca de distributie de carburant incepe sa se maturizeze, iar acest lucru este afectat si de scaderea ratei de crestere", spun reprezentantii OMV Romania.
In comparatie, pentru anul acesta estimarile principalilor jucatori de profil vizau atingerea unui ritm de crestere cuprins intre 7-10%, valoare aproximativ egala cu cea consemnata de piata in anii anteriori. Romania si Bulgaria, de exemplu, sunt tari cu grade de motorizare sub media inregistrata la nivel european, ceea ce le confera distribuitorilor de produse petroliere o plaja destul de mare de crestere.
In acelasi timp, intensificarea activitatii de transport ca urmare a cresterii economice este un alt pilon de crestere. Toti acesti factori fac ca piata locala de carburanti sa creasca anual in comparatie cu tari, cum este Austria, in care consumul este constant de la un an la altul.
In contextul in care se estimeaza o domolire a acestui consum pe motivul maturizarii pietei, fara a lua in calcul posibilele efecte pe care le va exercita criza asupra consumului, companiile petroliere sunt obligate sa dezvolte strategii pentru a-si pastra vanzarile. Salvarea vine din partea clientilor corporate, segment care oricum asigura majoritatea vanzarilor de carburanti pentru companiile petroliere. "In prezent, OMV Romania nu resimte efectele crizei. In mare masura, clientii OMV sunt clienti fideli, iar ponderea clientilor comerciali este destul de mare, fapt ce asigura stabilitate in vanzari, chiar si in perioadele mai dificile din punct de vedere economic. De asemenea, OMV Romania are un program strict de urmarire a costurilor, un instrument foarte util in cazul in care criza financiara internationala ar afecta activitatea companiei", au declarat reprezentantii OMV Romania.
O alta strategie este dezvoltarea serviciilor auxiliare vanzarilor de carburanti.
Spre exemplu, Rompetrol a lansat recent un serviciu prin intermediul caruia este plasat un rezervor cu motorina chiar in incinta sediului respectivului client, care este de obicei un consumator mare.
"Ideal ar fi ca in doi-trei ani sa reusim sa ne acoperim cheltuielile din segmentul de distributie de carburanti cu marja obtinuta din dezvoltarea serviciilor auxiliare", a explicat recent Kish, vicepresedintele pe retail al grupului Rompetrol. In cadrul acestor servicii auxiliare sunt incluse cele non-oil, cum ar fi restaurantul din cadrul benzinariilor sau diferitele servicii financiare oferite.
Segmentul de distributie de carburanti pe piata locala al grupului petrolier Rompetrol a inregistrat in prima jumatate a anului afaceri de 1,2 mld. $ (780 de milioane de euro), in crestere cu 54% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Vanzarile de produse finite ale segmentului de rafinare in primul semestru s-au majorat cu 18% fata de perioada similara din 2007, pana la un nivel de 1,94 milioane de tone. Din totalul carburantilor obtinuti, aproximativ 74% din benzine au fost comercializate pe piata externa si 64% din motorine pe piata interna.
MOL Romania a inregistrat in primele sase luni ale anului o crestere de 24% a cifrei de afaceri, in lei, pana la un nivel de aproximativ 1.052,9 milioane de lei (286,9 milioane de euro) fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand compania a raportat afaceri de 849,15 milioane de lei (255 de milioane de euro). Cresterea afacerilor s-a bazat exclusiv pe avansul fara precedent inregistrat de preturile la pompa in primul semestru al anului, cand barilul de petrol a ajuns si pana la nivelul de 147 de dolari, in conditiile in care vanzarile in volume s-au pastrat la un nivel similar cu cel inregistrat in primele sase luni ale anului trecut. OMV Romania nu a prezentat datele aferente primului semestru de activitate.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO