Companii

Electrocasnice: salvarea in PC-uri

29.12.2004, 00:00 18



Cu doar cateva zile inainte de sfarsitul acestui an, comerciantii de produse electrocasnice si electronice pot rasufla usurati. Inovatiile gasite in derularea unor noi sisteme de creditare, dar si cresterea vanzarilor de produse IT, au facut ca scaderea drastica inregistrata dupa primele luni ale anului sa fie in buna parte recuperata.



"Era de asteptat ca dupa boomul de anul trecut, acest an sa conduca la o temperare a vanzarilor de produse electronice si electrocasnice. De ce? Pentru ca, pe langa creditele destinate achizitionarii bunurilor de folosinta indelungata, romanii au acces din ce in ce mai facil catre alte tipuri de credite, cum ar fi cel imobiliar sau creditul pentru achizitionarea unui autoturism si astfel prioritatile s-au modificat", este de parere Catalin Savulescu, director general al Panasonic Romania, reprezentantul pe piata romaneasca al producatorului nipon Matsushita.



In aceste conditii cele mai afectate au fost produsele electrocasnice traditionale, precum masina de spalat, aragazul si frigiderul.



"Piata produselor white goods (electrocasnice - n. red.) a scazut anul acesta cu 10% fata de anul 2003", crede Lorand Szarvadi, director general al companiei Domo Retail, cea care detine reteaua de magazine Domo.



Aceasta nu inseamna ca nu au existat si castigatori in segmentul produselor electrocasnice.



"Se poate spune ca o mica crestere de 3%-5% fata de cantitatea din 2003 s-a constatat la combine frigorifice. Acest fapt se datoreaza tendintei consumatorilor de a inlocui tandemul format de congelator si frigider cu un singur produs - combina frigorifica", sustine Eugen Paturan, director de tara pentru Romania al producatorului italian de electrocasnice Merloni.



Producatorul local Arctic a fost la randul sau una dintre marcile care a profitat de pe urma scaderii pietei.



"Cifra de afaceri a Arctic in piata romaneasca a crescut in acest an cu 20%, pana la 90 mil. euro", estimeaza Monica Iavorschi, director de marketing si vanzari al Arctic.



In conditiile unei piete a electrocasnicelor aflata in regres, comerciantii de profil s-au orientat puternic in acest an catre piata de de electronice si mai ales spre domeniul IT&C (tehnologia informatiei si comunicatiilor).



"Desi piata produselor albe a scazut cu 5 - 10%, componenta de IT&C a crescut cu peste 50%, ducand la o crestere generala a pietei de 10 - 15%", sustine Dan Ostahie, presedintele grupului de firme Altex.



El estimeaza ca la nivelul acestui an ponderea componentei de IT&C va depasi 15% din cifra totala de afaceri a companiei, mai ales ca grupul Altex a decis in acest an si lansarea unei marci proprii de calculatoare, Davio.



"Noi, retailerii de electrocasnice-electronice, avem o piata complexa, formata din mai multe domenii. In 2004 piata electrocasnicelor a scazut, in schimb cu acelasi procent a crescut piata electronicelor, si intr-un ritm infernal creste piata de IT&C, din care incercam sa 'ciupim' cat mai mult", adauga Szarvadi de la Domo.



Piata de calculatoare personale, spre exemplu, a fost anul trecut estimata la 250 de milioane de dolari (aproape 220 de milioane euro), iar in prima jumatate a acestui an a crescut cu peste 56% valoric si 75% din punct de vedere al numarului de unitati vandute.



Pentru aceasta piata retailerii precum Altex, Cosmo, Domo sau Flanco au de luptat cu retele de magazine specializate, precum Flamingo, Ultra Pro sau Best Computers.





Evenimente si tranzactii pe piata "electrica"



* in luna februarie au fost introduse noile norme de creditare ale BNR, care au facut ca vanzarile in rate sa scada dramatic fata de anul trecut



* pe parcursul anului comerciantii impreuna cu bancile au gasit modalitati de ocolire a normelor BNR astfel ca vanzarile in rate au inceput sa isi revina



* parte dintre micile magazine sau retele de magazine si-au restans sau chiar inchis afacerile (cel mai cunoscut exemplu este reteaua Amadeus)



* electrocasnicele au scazut cu 10-15%, electronicele s-a mentinut cam la acelasi nivel, iar produsele din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor au inregistrat cresteri de 40%



* Fondul de investitii DBG Eastern Europe II a devenit actionar al lantului de retail in electrocasnice Flanco in urma unei investitii de 6,5 milioane euro.



* Enterprise Investors, compania care administreaza fondul de investitii polonez Polish Enterprise Fund a preluat printr-o trnzactie complexa de 9 mil. euro, 41% din actiunile Credisson, companie de credite de consum infiintata in urma cu doi ani prin externalizarea activitatii de credit de consum din Flanco



* Romanian American Enterprise Fund (RAEF) a devenit actionar al Domo Retail, compania care detine reteaua Domo, in urma unei tranzactii complexe in valoare totala de 10 milioane de euro. Cele doua companii Domo Retail au lansat si societatea de credite de consum Estima Finance.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO