Energie

Benzinăriile Petrom din România vând cu 10% mai mult carburant faţă de regiune. În medie, o staţie are încasări de 24 mil. lei pe an. Scăderea preţurilor medii la car­buranţi de anul trecut a impul­sionat consumul

Autor: Roxana Petrescu

13.10.2016, 17:10 602

♦ În medie, o benzinărie Petrom a avut încasări de 24 mil. lei (5,5 mil. euro) în 2015 doar din vânzarea de carburanţi

Petrom a vândut anul trecut în reţeaua de benzinării cu care este activ la nivel regional benzină şi motorină de circa 3,8 mld. euro.  Aproape 80% din această sumă s-au înregistrat în România, restul banilor venind din Moldova, Serbia şi Bulgaria. Practic, unu din patru litri consumaţi în regiunea formată din statele enumerate mai sus este luat de la o staţie Petrom.

Scăderea preţurilor medii la car­buranţi de anul trecut a impul­sionat consumul, cantităţile li-vrate pe retail, segmentul care acoperă circa 75% din consumul local de benzină şi motorină, fiind cu 5% mai mari com­parativ cu 2014. Tendinţa s-a păstrat şi anul acesta.

Astfel, în România o staţie Petrom, cel mai mare jucător din sectorul distribuţiei de carburanţi, cu o reţea formată din 554 de ben­zinării care operează sub brandurile Petrom şi OMV, a avut în 2015 vânzări medii pe staţie de 4,45 milioane de litri. Petrom este însă un jucător regional, având reţele de benzinării în Republica Moldova, Serbia şi Bulgaria.

La nivel de grup însă, vânzările medii pe staţie au fost anul trecut de circa 4 milioane de litri, lucru care do­vedeşte un apetit mai sănătos pentru consumul de carburant al pieţei locale.

Potrivit calculelor ZF făcute pe baza da­telor colectate de pe site-ul produ­cătorului de petrol şi gaze, anul trecut preţul mediu pe litrul de benzină a fost de circa 5,4 lei, în timp ce media pentru motorină a fost de circa 5,35 lei. Preţurile au fost în 2015 cu 10% mai mici faţă de media din 2014, princi­pala explicaţie din spatele acestei scăderi fiind prăbuşirea preţului barilului de petrol.

Astfel, în medie, anul trecut, o benzi­nărie Petrom din România a avut încasări de 24 mil. lei (circa 5,5 mil.euro) doar din vân­za­rea de carburanţi.

În total, la finalul anului trecut Petrom avea în România 554 de staţii, astfel că la nivel de reţea vânzările de car­buranţi pot fi estimate la circa 3 mld. euro.

La nivel regional însă, zonă în care alături de România intră rezultatele staţiilor din Moldova, Serbia şi Bulgaria, vânzările totale pot fi estimate la circa 3,8 miliarde de euro, cea mai importantă felie, de circa 80%, revenindu-i pieţei locale. „Pe baza datelor de la INS din România, INS din Bulgaria, UNKS (o asociaţie petrolieră din Serbia) şi ANRE din Republica Moldova, estimăm că am avut o cotă de piaţă totală (pentru vân­zările cu amănuntul şi angro, excluzând vân­zări către companii petroliere) în Eu­ropa de Sud-Est de aproximativ 25% în 2013, 24% în 2014 şi 24% în 2015. Cu toate acestea, rămânem lider de piaţă în România, cu cele 554 de staţii de distribuţie ale noastre, având o cotă de piaţă totală de aproximativ 35% în 2015, potrivit estimărilor societăţii reali­zate pe baza datelor de la INS“, se arată într-un document publicat de Fondul Proprietatea, acţionarul minoritar al Petrom.

Dincolo de veniturile generate de vânzarea de carburanţi, o contribuţie foarte importantă o au produsele complementare.

„În 2015, cifra de afaceri obţinută din comercializarea produselor complementare exprimată în lei a reprezentat 15% din cifra de afaceri totală a activităţii de comerţ cu amănuntul, în creştere cu 8% comparativ cu anul anterior, reflectând îmbunătăţirea perfor­manţei şi rezultatul implementării concep­tului shop-inshop şi al altor parte­neriate strategice“, se arată în raportul anual al OMV Petrom. În prezent, compania se confruntă cu probleme pe piaţa din Bulgaria, acolo unde este acuzată de implicarea într-un acord de tip cartel pentru fixarea preţurilor la combustibil.

„OMV Bulgaria OOD, filiala noastră, împreună cu alţi comercianţi semnificativi activi în segmentul comerţului cu amănuntul de carburanţi de pe piaţa din Bulgaria este subiectul acestor investigaţii. Sancţiunile pentru încălcările legislaţiei antitrust ajung până la 10% din cifra de afaceri totală a societăţii în anul financiar deciziei de sancţionare“, se mai arată în documentul FP.

Nu ar fi pentru prima dată când Petrom, alături de alte companii petroliere, ar fi sancţionate pentru înţelegeri privind comerţul de carburanţi. La finalul anului 2011, Consiliul Concurenţei din România a amendat şase companii petroliere, printre care şi Petrom, cu o amendă record de 880 de milioane de lei pentru faptul că s-au înţeles privind retragrea unui sortiment de carburant. Aproape jumătate din această amendă, 408 de milioane de lei, a fost achitată de Petrom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO