Companii

Fostul sef al Billa incearca sa duca Artima la 50 de supermarketuri

31.03.2005, 00:00 58


Cu un nou actionar majoritar si o noua conducere, reteaua de supermarketuri Artima va ajunge la 50 de magazine la orizontul anului 2009, investitia pentru un magazin variind in functie de locatie si dimensiuni intre 500.000 si un milion de euro, a afirmat  Clemens Petschnikar, noul director executiv al retelei.


Fost sef al retelei Billa in Romania, Petschnikar a preluat conducerea Artima la sfarsitul saptamanii trecute, dupa ce fondul de investitii polonez Polish Enterprise Fund V a cumparat pentru 17 milioane de euro afacerea pe care a fondat-o in anul 2001 omul de afaceri Florentin Banu.


Banu nu se afla la prima afacere pe care a initiat-o si a crescut-o, prima sa experienta in acest domeniu fiind vanzarea marcii de napolitane Joe catre gigantul elvetian Nestle.


Petschikar a adus alaturi de el la conducerea Artima o intreaga echipa de management superior (sefii unor departamente precum financiar, vanzari, achizitii, etc), cu care a lucrat anterior, managementul Artima fiind si pe lista "actionarilor nesemnificativi" ai companiei, dupa cum a spus Petschnikar. "Chiar daca structura magazinelor nu este omogena, Artima nu va fi vanduta pe bucati, ci planurile noastre de extindere vizeaza atingerea unui numar de 50 de magazine pana in anul 2009", a completat Petschnikar.


Pe lista tintelor potentiale pentru seful Artima se afla in principal orasele mari din Romania.


"In luna iunie vom deschide urmatorul magazin la Dej", a mai spus Petschnikar. Potrivit acestuia, Artima are un potential de dezvoltare important in conditiile in care marii jucatori internationali din retail nu s-au prea inghesuit pana acum in Romania.


"Singurul jucator de pe piata supermarketurilor este Billa, dar care nu are o retea teritoriala foarte dezvoltata in zona pe care o acoperim noi", a mai spus Petschnikar.


Cifra de afaceri a retelei Artima, dezvoltata din anul 2001 de omul de afaceri Florentin Banu, a atins anul trecut 32 milioane de euro, numarul angajatilor fiind de 770.


Dupa vanzarea Artima, Florentin Banu, unul dintre cei mai activi antreprenori locali, a anuntat ca isi schimba domeniul de activitate.


Dupa doua afaceri dezvoltate de la zero in domeniul bunurilor de larg consum si vandute unor investitori internationali, Banu a decis sa lase piata FMCG pentru industrie si constructii.


"Voi investi doua milioane de euro in domeniul auto si 1,5 milioane de euro in domeniul imobiliar, mai exact in constructia de blocuri in Timisoara", spune Banu.


Practic, investitiile reprezinta aproximativ 80% din ceea ce a obtinut Banu dupa cumpararea de catre fondul polonez de investitii a afacerii Artima.


Polish Enterprise Fund V, un fond de investitii administrat de compania Enterprise Investore, a achizitionat intregul pachet de actiuni al retelei de supermarketuri.


Pe langa Banu, pe lista actionarilor s-au aflat si alte persoane fizice, dar si fondurile de investitii SEAF Trans-balkan European Fund, Growth Fund si institutii financiare precum DEG (Deutsche Investitions-und Entwicklungsgesellschaft GmbH).


Enterprise Investors administreaza cinci fonduri de investitii cu un capital care depaseste 1,1 miliarde de euro si este cea mai mare firma cu capital privat din Europa Centrala si de Est. Fondurile administrate de Enterprise Investors au investit mai mult de 850 milioane de euro in aproape 100 de companii din regiune.


Artima este cea de-a doua tranzactie a Enterprise Investors in Romania dupa cumpararea, in 1999-2001, a unui pachet de actiuni la Orange Romania, ca parte a unui consortiu de investitori financiari.


Enterprise Investors a ratat in a doua parte a anului trecut o alta afacere pe piata romaneasca, achizitia pentru 9 milioane de euro a unui pachet de 41% din actiunile companiei de credite de consum Credisson. Tranzactia a fost anuntata chiar in cadrul unei conferine de presa de catre reprezentantii Enterprise Investors si cei ai Credisson, insa pana la urma nu s-a mai realizat, pe fondul apetitului in crestere pentru Credisson venit din partea investitorilor strategici.


Enterprise Investors are experienta anterioara in dezvoltarea unor lanturi de retail in Polonia, precum Eldorado - supermarketuri, Apteki Polskie - farmacii si Nomi - bricolaj. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO