Companii

Gabriel Matei, CPN, distribuitorul Scholl si Danone: Logistica in Romania este mult mai scumpa decat in Vest

Gabriel Matei, CPN, distribuitorul Scholl si Danone: Logistica in Romania este mult mai scumpa decat in Vest

Gabriel Matei, presedintele companiei Consumer Product Network: Sunt multi distribuitori care aleg sa nu mai colaboreze cu anumite lanturi de magazine, pentru ca nu pot oferi discounturile cerute de retaileri. Distributia in key-account ofera avantaje, platite scump.

29.05.2007, 18:57 334

Gabriel Matei, presedintele companiei Consumer Product Network, desprinsa in 2002 din grupul A&D Pharma, se asteapta ca scaderea preturilor per ansamblul pietei de bunuri de larg consum, ca urmare a integrarii in UE, sa fie vizibila abia peste doi ani.
Volumul inca redus al pietei locale de bunuri de larg consum (FMCG), costurile mari generate de infrastructura din Romania si de adaptarea la standardele europene nu au justificat economic reducerea preturilor la raft pentru produsele FMCG importate din Uniunea Europeana, odata cu aderarea Romaniei, potrivit lui Gabriel Matei.
"Logistica in Romania este mult mai scumpa decat in Vest. De exemplu, Germania poate fi acoperita de un distribuitor de genul nostru cu 4-5 depozite, datorita infrastructurii bine puse la punct, in schimb, pe piata romaneasca sunt necesare depozite locale. Mai mult, trecem printr-o perioada cu cresteri ale costurilor logistice datorita adaptarii la regulile europene, dupa intrarea in UE", adauga Matei.
Distribuitorul Consumer Product Network (CPN), cu afaceri estimate la peste 40 mil. euro in acest an, se bazeaza inca pe magazinele traditionale, care detin cea mai mare pondere in volumul total de marfa distribuita. Peste 85% din articolele distribuite de companie, printre care biscuitii Lu (Danone) sau produsele pentru igiena personala Scholl, nu au fost afectate de intrarea in Uniunea Europeana, datorita eliminarii progresive a taxelor vamale, realizate in ultimii ani.
"Cred ca este foarte important, ca distribuitor, dar si ca producator, sa ai un echilibru intre canalele de distributie, pentru a nu risca prea mult", afirma Matei. El admite ca extinderea agresiva a retelelor mari de magazine va avea consecinte importante asupra structurii pietei FMCG.
"Daca ne uitam la relatia furnizorilor cu retailerii mari, se remarca o polarizare a pietei in momentul de fata. Sunt multi distribuitori care aleg sa nu mai colaboreze cu anumite lanturi de magazine, pentru ca nu pot oferi discounturile cerute de retaileri. Distributia in key-accounturi ofera anumite avantaje, platite scump", adauga Matei.
Intrarea Romaniei in UE este o ocazie pentru producatorii straini de a-si reintregi marjele de castig pe piata locala, multi dintre cei intrati in ultimii ani mergand pana in acest moment pe pierderi.
"Eu cred ca din 2009 vor fi vizibile scaderile de preturi la bunurile de larg consum puse pe seama intrarii in Uniunea Europeana. Va creste puterea de cumparare, va creste consumul, si astfel costurile fixe se vor dilua intr-o masa mult mai mare, ceea ce va permite diminuarea preturilor", explica Matei.
Compania CPN a fost infiintata in 1995, fiind o fosta divizie a holdingului A&D Pharma specializata pe distributia in farmacii a unor marci importate, precum Durex sau Urgo. "In 1995, cel mai bine se vindeau zaharul si uleiul la vrac, piata era in formare, astfel incat furnizorilor Seton Scholl (Durex) si Urgo le-a fost imposibil sa gaseasca distribuitori specializati care sa acopere toate canalele pietei romanesti. O provocare pentru noi la acea vreme a fost educarea consumatorilor", isi aminteste Matei, care in urma cu 12 ani era unul dintre directorii A&D Pharma si coordonatorul diviziei Consumer Product Network.
Dupa o experienta de 10 ani in industria farmaceutica, Matei a fost numit owner representative (presedinte) al companiei CPN la inceputul anului 2006.
Odata cu intrarea mai multor furnizori pe lista companiei, printre care Scholl sau Tork (produse pentru igiena personala), CPN s-a desprins de A&D Pharma. In 2002, CPN s-a detasat juridic de A&D Pharma, dar si ca actionariat, singura legatura intre cele doua companii fiind in prezent un actionar comun, potrivit lui Matei. El nu a dorit insa sa precizeze despre ce actionar este vorba.
Actionarii companiei CPN sunt firmele cipriote Mavisano Trade Limited (care mai detine 25% din Ozone Laboratories), cu un pachet de 70%, si B.T.R. Consulting Limited, ambele controlate de investitori straini, conform datelor de la Registrul Comertului.
Compania si-a dezvoltat o divizie de produse alimentare in anul 2005, in prezent avand parteneriate cu furnizori precum Danone (biscuitii dulci Lu), Hipp (mancare pentru copii) sau Ficosota (Bruschetti Marretti).
CPN a ajuns la afaceri de 23,7 mil. euro anul trecut, fata de 5,1 mil. euro la finele lui 2003, avand in prezent 15 branduri in portofoliu.
"Motorul cresterii afacerilor din ultimii trei ani cu o rata medie de 68% a fost dezvoltarea organica. In plus, in fiecare an au intrat noi parteneri pe lista furnizorilor nostri", afirma Matei.
Printre brandurile din portofoliul CPN se mai numara Energizer (baterii), Scholl, Durex, alti furnizori urmand sa se alature companiei in acest an. CNP a lansat pe piata si propriile marci, Optima (folii din plastic) si Master (conserve), in ultimul an.
"Vom lansa si mai multe marci proprii, prin parteneriate cu producatori locali sau furnizori straini", spune Matei.
CPN a incheiat anul trecut un parteneriat cu producatorul francez Danone pentru distributia biscuitilor dulci Lu pe piata romaneasca, iar planurile companiei prevad dublarea numarului de produse Danone din portofoliu pana la finele anului.
O alta directie de dezvoltare a CPN ar putea fi achizitia unor distribuitori mai mici de pe piata romaneasca, pe care va ramane focusul si in urmatorii ani, mai spune Matei.
"Dupa integrare s-a observat un interes mult mai mare din partea producatorilor straini pentru Romania. Faptul ca suntem in Uniunea Europeana este perceput ca o diminuare a riscurilor pentru furnizorii straini", afirma Matei.
O mare parte dintre furnizorii companiei si-au revizuit planurile de vanzari pe piata romaneasca dupa momentul integrarii, avand previziuni mult mai optimiste pentru acest an, mai spune Matei, "ceea ce nu se justifica, tinand cont ca o crestere importanta a veniturilor populatiei si deci a consumului se va realiza intr-un orizont de timp mai lung".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO