Companii

Gian Sharp, DHL: Romania are cel mai mare ritm de crestere din Europa

Gian Sharp, DHL: Romania are cel mai mare ritm de crestere din Europa

Gian Sharp, country manager DHL Romania: Daca am fi intrat cu o investitie greenfield, ar fi fost mai greu sa ajungem din urma companii care sunt deja la un anumit nivel.

03.09.2008, 17:42 433

"Romania are pentru DHL cel mai mare ritm de crestere din toate tarile din Europa. Ca valoare, piata din Romania este a patra din regiune dupa Polonia, Cehia si Ungaria, iar anul viitor, cand va fi finalizata achizitia Cragus, vom trece pe locul trei", a spus Gian Sharp, country manager DHL Romania, in primul interviu acordat dupa anuntul preluarii Cargus, intr-o tranzactie semnata in luna aprilie a acestui an.
DHL si Cargus vor rula impreuna in acest an afaceri de peste 80 de milioane de euro, potrivit estimarilor, adica un rulaj dublu fata de urmatorii jucatori Fan Courier si TNT, pe baza bugetelor anuntate la inceputul acestui an de aceste companii.
Decizia de achizitie a Cargus a venit pe fondul dinamicii segmentului de curierat intern, pe care aveau pozitii bine definite firmele locale. "Ne-am decis sa cumparam o companie pe curierat intern in urma cu trei ani, intrucat curieratul intern are un ritm foarte mare de crestere, declasand din acest punct de vedere curieratul international. Daca am fi intrat cu o investitie greenfield, ar fi fost mai greu sa ajungem din urma companii care sunt deja la un anumit nivel", a spus Sharp.
Practic, Cargus a fost singura companie cu care DHL a purtat negocieri, cu celelalte firme luate in calcul demersurile oprindu-se la stadiul de discutii. Iar in momentul in care s-au hotarat sa cumpere, cei de la DHL au fost siguri ca tranzactia se va incheia.
"Au fost si momente mai proaste si momente mai bune, dar am fost siguri ca vrem sa achizitionam compania", a spus Sharp. DHL a fost consiliata in aceasta tranzactie de McGregors & Partenerii si de Linklaters, iar auditul a fost facut de Pricewaterhouse Coopers. De cealalta parte, Cargus a avut un gentalmen agreement, proprietarii companiei negociind vanzarea doar cu DHL.
Cargus, una dintre primele companii de curierat intern, a valorat in momentul tranzactiei 50 de milioane de euro, potrivit unor surse din piata, valoare neconfirmata de reprezentantii companei.
In contractul de vanzare-cumparare au fost mai multe conditii, printre care renuntarea la parteneriatul pe care Cargus il avea cu GeoPost sau pastrarea brand-ului Cargus. Dupa cum spune Sharp, stabilirea ultimelor detalii a fost de altfel si cel mai dificil moment pe parcursul negocierilor.
"Cel mai dificil moment pe parcursul negocierilor a fost partea finala, cand s-au stabilit toate detaliile, iar avocatii nostri au negociat timp de treizeci de ore incontinuu".
Cele doua companii asteapta in prezent avizul Consiliului Concurentei, stabilindu-si deja primul buget comun - o crestere de 30% in 2009. Totodata, a fost angajata firma de consultanta in management Byron & Associates pentru integrarea Cargus.
"Vizam imbunatatirea serviciilor, pastrarea brandului si a angajatilor", a spus Sharp. "In 2010 dupa ce Cargus se va alinia la serviciile DHL, va muta partea noastra de curierat international la Cargus, iar ei vor muta curieratul international la DHL".
In 2009 Cargus se va axa in principal pe recrutarea si pe pregatirea personalului. DHL a inregistrat in primul semestru al anului cel mai mare ritm de crestere din ultima perioada, de 40%.
"In primul semestru al anului am inregistrat o crestere de 40%, peste estimarile din acest an care vizeaza o crestere de 35%", a spus Sharp. Anul trecut compania a inregistrat un avans de 32%, pana la 28,4 milioane de euro, iar in acest an va ajunge conform estimarilor de crestere bugetate la peste 38 de milioane de euro.
Cel mai mare ritm de crestere a fost inregistrat pe partea de curierat domestic, de peste 50%, in timp ce expeditiile internationale au luat un avans de peste 30%. Curieratul intern contribuie cu 10%-20% la cifra de afaceri, restul rulajului fiind asigurat de expedierile internationale, segment pe care DHL concureaza cu TNT si cu UPS. La cresterea din acest an a contribuit dezvoltarea vestului tarii si atragerea unor noi clienti.
"Partea de vest a tarii creste foarte mult, ceea ce a contribuit la avansul din acest an", a mai spus Sharp. Dezvoltarea altor regiuni ale tarii sta la baza unei noi decizii a DHL, construirea unui nou centru de colectare in provincie. Pana atunci insa compania va investi intr-un centru mai mare de colectare in Capitala.
"Intentionam sa construim un centru nou de colectare la Otopeni in care vom investi 4,5 mil. euro, iar in provincie vizam construirea unui centru in 2010, printre orasele vizate numarandu-se Brasov, Iasi, Timisoara sau Cluj", a spus managerul DHL Romania. Totodata, in acest an investitiile DHL se vor ridica la 2,4 milioane de euro, o directie importanta fiind marirea flotei.
In prezent, produsul care contribuie cel mai mult la cifra de afaceri a DHL este transportul international cu avionul, cu peste 70%, urmat de curieratul intern. "O crestere foarte mare are si curieratul international rutier, insa baza de plecare este deocamdata una mica", a adaugat Sharp. Marja de profit a companiilor din transport a fost afectata in acest an de majorarea preturilor la combustibil. In acest sens, DHL a schimbat preturile din euro in lei. Totodata, compania percepe o taxa pe combustibil.
"Salariile si costurile cu combustibilul au crescut foarte mult. Precepem o taxa pe combustibil, insa aceasta nu acopera in totalitate aceste costuri", a spus Sharp. Anul trecut compania a inregistrat un profit net de 3,5 milioane de euro.
"La jumatatea anului suntem in grafic in ceea ce priveste profitul pentru acest an", a adaugat Sharp, fara a mentiona ce profit si-a bugetat DHL Romania in acest an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO