Companii

IKEA intra in vartejul scaderilor din retail. „Criza de incredere” a dus vanzarile sub 100 de milioane de euro

IKEA intra in vartejul scaderilor din retail. „Criza de incredere” a dus vanzarile sub 100 de milioane de euro

Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania: Suntem in continuare optimisti in privinta anului ce urmeaza, pentru ca dincolo de actuala precautie a consumatorilor, nevoile se acumuleaza, ele nu dispar.

13.01.2010, 23:05 56

IKEA, cel mai mare retailer de mobila de pe piata locala, aanuntat primele scaderi anuale de la deschiderea magazinului in2007, dupa ce rezultatele companiei de pana acum depaseauestimarile facute initial.

IKEA se aliniaza in acest fel scaderilor din piata mobilei, darsi din retail in general, dupa ce trei indicatori facuti publiciarata declinuri: vanzarile, numarul de vizitatori si numarul deproduse vandute.

Astfel, vanzarile companiei au atins anul trecut 349,24 mil. lei(83,2 mil. euro), in scadere cu 9% fata de nivelul din 2008,numarul vizitatorilor a fost de circa 2,52 milioane comparativ cupeste 3 milioane de persoane in 2008, iar produsele vandute au fostcu circa 3 milioane mai putine.

"In ciuda usoarei scaderi a numarului de vizitatori si a celuide produse vandute, magazinul din Bucuresti se mentine in primatreime in topul magazinelor IKEA din lume in privinta vanzarilorinregistrate in 2009", a spus Cornel Oprisan, retail manager alIKEA Romania.

Cumparaturile de mobila, planificate dintimp

La nivel mondial, IKEA opereaza 301 magazine si a avut in anulfinanciar 2009 vanzari de 22,7 mld. euro. Pe piata locala amobilei, vanzarile au intrat pe scadere inca din primul trimestrual anului trecut, si s-au adancit in al doilea trimestru, iarmajoritatea companiilor se pregatesc pentru un 2010 cel putin lafel de dur ca 2009.

Scaderea vanzarilor retailerului suedez vine in conditiile incare la nivelul lui 2008 cresterea a fost de 50% comparativ cu anulprecedent. "Am observat inca din primele luni ale lui 2009 otendinta resimtita pe plan global: un comportament tot mai precautal consumatorilor, pe fondul a ceea ce noi numim "o criza deincredere" in stabilitatea propriilor venituri in actualul contexteconomic global", a mai spus Oprisan. El este de parere ca cei careau cumparat mobilier in 2009 au avut aceasta investitie planificatadin timp si da ca exemplu cresterea cu 50% a numarului de corpuride bucatarie vandute.

Tigaile si becurile, cele mai vanduteproduse

"Faptul ca vanzarile totale au scazut cu un procent mai micdecat numarul vizitatorilor sau decat cel al produselor vanduteinseamna ca

s-au cumparat mai putine produse, dar la valoare mai mare,confirmand tendinta de cumparaturi planificate si mai putin laimpuls", a precizat Oprisan.

IKEA nu a oferit date despre nivelul profitului aferent anuluitrecut. Conform ultimelor date disponibile, in 2008 compania ainregistrat o marja de profit de 4,4% pe piata locala, in scaderecomparativ cu nivelul de 7,8% din 2007.

Anul trecut, IKEA a anuntat ca in perioada 1 septembrie 2008 -31 august 2009 a avut vanzari de 377,9 milioane de lei (aproximativ95 mil. euro, socotind un curs mediu de 4 lei/euro), in crestere cu7%, si preciza ca vanzarile au intrat pe o panta descendenta dinmartie.

"Suntem in continuare optimisti in privinta anului ce urmeaza,pentru ca dincolo de actuala precautie a consumatorilor, nevoile seacumuleaza, ele nu dispar", spune Oprisan despre 2010. El afirma caIKEA nu foloseste acelasi curs de schimb pe parcursul unui an.

"Ne bazam pe un complex de estimari macroeconomice, pe care leactualizam lunar si le folosim numai intern", afirma sefulcompaniei.

Pe categoria produselor de mobilier care genereaza circa 60% dinvanzarile totale, cele mai mari vanzari le-au avut corpurile debucatarie din gama Faktum (peste 31.580 de bucati), fotoliile sitaburetele din gama Poang (peste 19.980), combinatiile de dulapuri(peste 19.930).

Pe de alta parte, accesoriile au fost cele mai vandute din punctde vedere cantitativ. Astfel, cel mai bine vandute au fostprodusele din gama IKEA 365 plus (tigai, oale, borcane - cu peste198.000 de bucati) si becurile Sparsam (cu peste 156.420).Restaurantul a generat circa 6% din vanzarile totale, adica 21 demilioane de lei (5 mil. euro).

Magazinul este controlat indirect de omul de afaceri GabrielPuiu Popoviciu, cel care controleaza si proiectul imobiliarBaneasa.

Prezenta grupului IKEA pe piata locala mai presupune oreprezentanta, prin intermediul careia suedezii achizitioneazamobila de la producatorii locali.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO