Companii

In asteptarea Ford, Daewoo pierde doi dealeri si se concentreaza pe componente

In asteptarea Ford, Daewoo pierde doi dealeri si se concentreaza pe componente

Matiz este ultimul automobil marca Daewoo aflat in fabricatie la uzina de la Craiova

12.12.2007, 17:47 16

In acest an, Daewoo a pierdut doi dealeri, a castigat un altul, in timp ce activitatea uzinei de la Craiova se axeaza tot mai mult pe productia si exportul de componente. La inceputul anului 2006, reteaua de agenti de vanzari Daewoo era formata din 71 de puncte de vanzare.
Potrivit informatiilor furnizate de Daewoo Automobile Romania, compania a semnat contracte de agent pe o perioada de cinci ani doar cu 69 dintre acestia, doi renuntand la colaborarea cu DWAR.
"Pe parcursul anului trecut, DWAR nu a incetat contractul cu niciun agent, in 2006 fiind autorizati un total de patru noi agenti. La finele lui 2006 reteaua numara 73 de agenti", a declarat pentru ZF Mihai Radu, directorul de vanzari si service al Daewoo Automobile Romania.
Daca pe parcursul anului trecut niciun dealer Daewoo nu a renuntat la comercializarea automobilelor asamblate la Craiova, situatia s-a schimbat pe parcursul acestui an.
"Pe parcursul anului 2007 a incetat contractul de agent cu doi dealeri, in timp ce un altul nou a fost autorizat. In prezent, reteaua detine 72 de agenti cu contract", a adaugat Radu.
Cu toate acestea, numai 33,3% din dealerii Daewoo mai comercializeaza si alta marca. Din totalul de 72 de agenti, 48 dintre acestia au incheiat contract numai cu Daewoo Automobile Romania, potrivit companiei.
Aceeasi situatie se regaseste si in cazul service-urilor autorizate.
"La inceputul anului 2006, reteaua de reparatori era formata din 74 de locatii autorizate, dintre care cu 69 dintre acestia DWAR a semnat contracte de service si piese de schimb. In anul 2006 au fost autorizati un numar de sapte noi reparatori, fiecare cu cate o singura locatie", a adaugat Radu.
La finele lui 2006, reteaua de service-uri Daewoo numara 81 de reparatori, dintre care 76 aveau contract de service si piese de schimb semnate cu DWAR.
Pe parcursul acestui an, DWAR a incetat contractul cu doi reparatori, in timp ce un altul a fost autorizat. Astfel, in prezent exista 80 de locatii autorizate, dintre care 75 de reparatori cu contract de service.
Din cei 75 de reparatori cu contract, 52 au contract de autorizare numai cu DWAR, in timp ce restul de 23 efectueaza reparatii, cu contract de autorizare, si pentru alte marci de automobile.
Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, emis pe 10 octombrie, la uzina nu mai produce niciun automobil, insa conform informatiilor furnizate de DWAR in conformitate cu APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), in primele zece luni ale anului productia Automobile Craiova a scazut cu 22,4%, la 15.566 de unitati, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Vanzarile modelelor Daewoo pe piata locala au scazut in primele zece luni ale acestui an cu 27,6%, la 14.349 de unitati. Modelul cu cea mai mica scadere a fost Matiz, precursorul actualului Chevrolet Spark si singurul model Daewoo aflat inca in fabricatie, ale carui vanzari de 12.322 de unitati s-au redus cu 7,2 procente.
"Intreprinderea (Automobile Craiova - n. red.) nu produce in prezent niciun automobil, ci are doar o activitate de comercializare a pieselor de schimb", arata Comisia Europeana.
Daewoo Automobile Romania exporta in proportie de aproape 100% componente (motoare, cutii de viteze, elemente de caroserie etc), catre
GM-Daewoo. Potrivit unor surse din piata, valoarea exporturilor motoarelor si cutiilor de viteze au reprezentat 95% din valoarea totala a exporturilor in primele zece luni ale anului, acestea ridicandu-se la 181,5 milioane de dolari (123,8 mil. euro).
In ceea ce priveste valoarea vanzarilor, motoarele si cutiile de viteze detin o pondere de 60% din acestea.
Licenta pentru fabricarea automobilelor marca Daewoo si a componentelor pentru acestea nu este limitata in timp de catre GM-Daewoo. Productia curenta va continua atat timp cat liniile de productie nu vor fi afectate de operatiunile de pregatire a introducerii in fabricatie a noului model, moment care nu a fost stabilit, el depinzand, printre altele, si de ritmul in care vor fi indeplinite conditiile de finalizare a contractului de privatizare semnat de AVAS si Ford, la Frankfurt si Craiova, precum si finalizarea investigatiei in curs de desfasurare a Comisiei Europene cu privire la contractul de privatizare. Cel mai probabil, potrivit unor surse din piata, productia curenta va continua cel putin in prima parte a anului 2008. Productia de motoare si de cutii de viteze, care la nivelul anului curent au reprezentat 60% din volumul vanzarilor, va continua cel mai probabil si dupa 2008.
Potrivit surselor din piata, comenzile GM-Daewoo, vor fi suficiente pentru a asigura ocuparea intr-un grad inalt a capacitatilor existente de productie pentru motoare si cutii de viteze pana la momentul la care acestea vor fi modificate in cadrul procesului de restructurare tehnologica a uzinei.
Daewoo Automobile Romania a inregistrat in exercitiul financiar precedent o pierdere contabila neta de
345 de milioane de euro, in conditiile in care veniturile totale au ajuns in euro la mai mult de 820 de milioane de euro.
Potrivit declaratiilor anterioare ale reprezentantilor companiei, pierderea din 2006 a fost cauzata de cheltuielile cu rascumpararea actiunilor Automobile Craiova de la actionarii coreeni (60 de milioane de dolari pentru actiuni si datorii catre grup) si pentru constituirea de rezerve si provizioane contabile.
Pe de alta parte, cifra de afaceri a companiei a crescut in 2006, potrivit datelor actualizate, cu aproape 35%, la 283 de milioane de euro, de la nivelul de 210 milioane in anul precedent, in urma exploatarii integrale a facilitatilor de productie de cutii de viteza si motoare pentru export. In 2005, Daewoo Automobile nu a raportat rezultatele financiare. Intr-o situatie similara s-a aflat si Automobile Dacia, care inainte de preluarea de catre Renault in 1999 inregistra pierderi, fiind nevoie de o perioada de sase ani pentru readucerea activitatilor la profit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO