Companii

Inspecţiile fiscale durează până la doi ani în România, o perioadă "îngrijorător de mare"

Inspecţiile fiscale durează până la doi ani în...

Autor: Raluca Ghinea

07.11.2013, 13:01 240

Acelaşi document arată că 86% dintre respondenţi consideră că autorităţile fiscale nu sunt suficient de transparente când vine vorba de inspecţii de preţuri de transfer şi că inspecţiile se concentrează mai mult pe forma tranzacţiilor, nu pe substanţa acestora.

Totodată, combaterea evaziunii fiscale ar trebui să fie cea mai mare prioritate a ANAF (96% dintre opinii), urmată de informatizarea procesului de depunere a declaraţiilor şi de plată a taxelor (75%), reducerea numărului administraţiilor financiare (25%), pregătirea mai bună a inspectorilor fiscali (25%) şi reducerea numărului de personal (17%).

Mitroi a menţionat că principalele probleme cu care constribuabilii se confruntă în relaţia cu Fiscul sunt inspecţiile fiscale agresive, inspectorii temându-se de inspecţiile Curţii de Conturi, lipsa de consecvenţă în aplicarea legislaţiei fiscale şi nevoia de instruire profesională a angajaţilor ANAF.

Ea a arătat că 70% din inspectorii fiscali se ocupă de cererile de rambursare de TVA, România riscând să intre totuşi într-o procedură de infrigement pentru că rambursările de TVA nu se efectuează la timp.

La rândul său, secretarul general al ANAF, Octavian Deaconu, a explicat că instituţia trece printr-un amplu proces de reorganizare, care s-a desfăşurat "pe repede înainte", încât timpul foarte scurt în care s-a dorit această reorganizare a făcut uneori deficitară comunicarea cu contribuabilii.

El a menţionat că ideea de reorganizare a Fiscului a pornit în primul rând de la nivelul redus al conformării voluntare, care este încă scazută în România faţă de statele din Europa Occidentală şi presupune costuri suplimentare pentru partea de inspecţie fiscală.

"Vrem să ajungem la un nivel de conformare voluntară de 95%, atunci eficienţa colectării va fi mult îmbunătăţită", a spus Deaconu.

Pe de altă parte, structura organizatorică, cu 42 de direcţii judeţene, era foarte complexă şi greoiaie, iar distribuirea personalului ineficientă. Fluxurile de lucru sunt "greoaie" din cauza structurilor multiple şi proceselor descentralizate la nivel teritorial.

Una dintre dificultăţile întâmpinate de ANAF în procesul de reorganizare a fost modelul organizatoric nearmonizat încă cu structura administrativ-teritorială a statului, iar instituţia a trebuit să efectueze adaptări la nivel intern privind modul cum se raportează la autorităţile locale, întrucât regiunile administrativ-teritoriale nu sunt încă formate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO