Companii

Intr-un an cu vanzari slabe vin inca 430 de milioane de euro pentru extinderea lanturilor de magazine alimentare

Intr-un an cu vanzari slabe vin inca 430 de milioane de euro pentru extinderea lanturilor de magazine alimentare

Lanturile mari de magazine au luat pana acum circa 40% din piata, potrivit celor mai recente studii realizate in sectorul bunurilor de larg consum (FMCG)

05.11.2009, 23:25 21

Inprimele opt luni din an grupurile straine de retail alimentar auadus 163 mil. euro la capitalul social al retelelor detinute inRomania si au atras finantari de pe pietele externe de 270 mil.euro pentru a-si continua expansiunea la nivel local.
Caderea businessurilor mici din comert face si mai mult loc pepiata marilor lanturi internationale de magazine, explicaconsultantii.
"In ciuda declinului din consum din acest an, marii retailerialimentari isi pastreaza pariul pe Romania. Investind in expansiunepot accelera cresterea cotei de piata a comertului modern indetrimentul magazinelor traditionale", spune Ionut Pascu, projectmanager al companiei Roland Berger Strategy Consultants.
Lanturile mari de magazine au luat pana acum circa 40% din piata,potrivit celor mai recente studii realizate in sectorul bunurilorde larg consum (FMCG). Modelul pietelor mai dezvoltate din vestulEuropei arata ca retailul modern poate ajunge chiar si la o cota de80-90% pe termen lung.
"Cred ca in conditiile declinului consumului pe piata, retelelemari de hipermarketuri si supermarketuri pariaza pe mentinereanumarului de clienti. Pe segmentul cash & carry nu am vazutmiscari importante in acest an tocmai pentru ca ei, adresandu-semicilor revanzatori, probabil au resimtit declinul comertuluitraditional", completeaza Pascu.
Retelele de supermarketuri si hipermarketuri operate deantreprenori locali au fost primele care au anuntat restructurarimasive pentru a face fata declinului vanzarilor. Doi mari retaileriromani, SPAR si Trident, au intrat in insolventa la cerereaactionarilor, sub presiunea creditorilor.
In tabara retelelor straine de retail, doar Carrefour a inchis inacest an un magazin, in urma inchiderii mall-ului Armonia dinBraila.
Reteaua franceza a anuntat ca va redeschide acest hipermarket duparelansarea proiectului sub forma unui parc de retail cudiscount.
In acest an, valoarea investitiilor finalizate in expansiunearetelelor internationale s-a redus, comparativ cu 2008, majoritateaproiectelor fiind intarziate din cauza dezvoltatorilorimobiliari.
Banii adusi de retailerii straini in Romania ar putea finanta siachizitii de terenuri, tinand cont ca preturile acestora au coboratfoarte mult in ultimul an. Discounterii au anuntat deja ca ausuplimentat bugetele de expansiune pe 2009 pentru a profita deaceasta oportunitate.
Cele mai mari majorari de capital social au fost realizate in acestan la retelele locale Real, Kaufland si LIDL, arata datele de laRegistrul Comertului centralizate de ZF. Sumele reprezinta fie baniadusi de actionari la subsidiara locala, fie profitul reinvestit inaceste firme.
Kaufland a contractat in acest an al doilea credit de la BERDpentru finantarea expansiunii in 20 de orase mici din Romania inurmatorii ani. Planul initial al retailerului german pentru piatalocala era de a dezvolta reteaua pana la 50 de unitati, insaaccesarea creditului de la BERD duce mai sus tinta deexpansiune.
Carrefour Romania, in schimb, a apelat pentru a treia oara la uncredit intra-grup de 100 mil. euro, pe care l-a luat de lacompania-sora din Olanda.
"In conditiile actuale din sectorul financiar, creditele intra-grupsunt o solutie pentru subsidiarele locale pentru a accesa finantarimai ieftine si intr-un timp mai scurt decat creditele bancare luatede aceste subsidiare", explica Norbert Missbrandt, directorulgeneral al Pludi Market, operatorul retelei Plus in Romania.
Si reteaua locala Plus a apelat in acest an la un creditintra-grup, pentru ca a fost nevoie de suplimentarea sumelorbugetate initial pentru expansiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO