Companii

Investiţiile de 200 mil. euro pregătesc un nou start în bricolaj. Cel mai greu an a trecut, spun marii retaileri

Investiţiile de 200 mil. euro pregătesc un nou start în bricolaj. Cel mai greu an a trecut, spun marii retaileri
30.08.2010, 23:54 56

Operatorii au adus în criză circa 400 mil. euro în proiecte noide expansiune, în condiţiile în care aceştia atrag anual de pepiaţă două miliarde de euro din consumul populaţiei.

Doar una din cele opt reţele de magazine de bricolaj din Româniaa ajuns până acum la o acoperire satisfăcătoare a pieţei -Praktiker - iar criza i-a prins pe restul jucătorilor cu planurimari de expansiune pe hârtie. Pe o piaţă cu 22 de milioane deconsumatori, dintre care majoritatea locuiesc în blocuri sau casemai vechi de 20 de ani, retailerii au adus în criză aproape 400mil. euro în expansiune, dar au fost forţaţi să supravieţuiascădoar de pe urma proiectelor mici, de renovări sau reamenajări delocuinţe vechi.

În ciuda prognozelor retailerilor de bricolaj de scădere apieţei cu circa 15% în acest an faţă de 2009, investiţiilefinalizate în expansiune cresc: în acest an sunt bugetate 14inaugurări de magazine noi, faţă de 11 unităţi deschise anultrecut.

De ce nu frânează extinderea?

Jucătorii de profil spun că "pregătesc terenul" pentrucreşterile de consum din anii următori. "Este mai degrabă un semnalcă jucătorii din piaţă nu şi-au pierdut încrederea în ciudascăderilor de până acum. Proiectele finalizate în 2010 au fostîncepute în 2009 sau chiar mai devreme", afirmă Dan Bădescu,directorul de expansiune al Hornbach România, companie cu vânzăride 74 mil. euro în 2009.

"Investiţiile care se fac acum ţin în primul rând de strategiafiecărei companii în parte. Astfel, expansiunea poate fi văzută cao soluţie de contracarare a scăderii vânzărilor în magazinele vechidin reţea, un mijloc de a valorifica oportunităţi de investiţii înzone unde retailerul ţinteşte să fie prezent sau o opţiune deschisăcare serveşte dezvoltării companiei pe termen lung", afirmă larândul său Monica Hodor, directorul general interimar al PraktikerRomânia, cel mai mare retailer de profil de pe piaţă, cu vânzărianuale de circa 250 mil. euro.

Un alt motiv ar putea fi intrarea pe piaţă a unui competitornou, imposibil de ignorat: Leroy Merlin, al doilea mare retailer debricolaj din Europa, a anunţat că va deschide primul său magazindin România în centrul comercial Colosseum din Capitală în anul2011. Compania franceză caută terenuri în Bucureşti pentru primelesale inaugurări, ceea ce ar putea grăbi extinderea în Capitală acelor 7 retaileri deja activi pe piaţă, în cursa pentru cele maibune locaţii.

Şase din opt retaileri deschid magazine în2010

Ambient şi Hornbach sunt singurii retaileri de bricolaj care nudeschid magazine noi în acest an. După restructurarea de anultrecut, care a dus la desfiinţarea a 1.000 de locuri de muncă încompanie şi a închis o parte din magazinele şi depozitele reţelei,retailerul din Sibiu controlat de Ioan Ciolan a anunţat că se vaconcentra în acest an pe consolidarea businessului, fără a investiîn expansiune.

La rândul său, reţeaua germană de magazine Hornbach ar puteabifa primul an fără deschideri de magazine, însă companiaconstruieşte în acest moment o unitate pe fosta locaţie acomplexului Prisma de lângă Bucureşti, proiectul de circa 40 mil.euro fiind într-un stadiu avansat. Hornbach nu a anunţat datainaugurării acestui magazin; este posibil ca investiţiile înaceastă locaţie să fie finalizate spre sfârşitul anului sau laînceputul lui 2011.

Reprezentanţii companiei spun că retailerul pariază încă pepiaţa locală. "România a rămas interesantă pentru Hornbach şi nuexistă schimbări importante faţă de planurile de expansiuneanunţate anterior. Ne menţinem ritmul de dezvoltare şi preocupareapentru calitatea acesteia", afirmă Bădescu. De partea cealaltă, ceimai expansivi retaileri în criză s-au dovedit a fi companiaromânească Dedeman din Bacău şi lanţul austriac de magazineBauMax.

BauMax se numără printre reţelele cele mai noi de pe piaţă,prima sa unitate în România fiind deschisă în 2006. Până acum,compania a avut un ritm constant de extindere, de 2-4 unităţi pean, ţinta sa pe termen mediu fiind dezvoltarea unei reţele de 25 demagazine la nivel local.

Şi OBI, reţeaua germană care şi-a făcut intrarea pe piaţa localăîn toamna lui 2008 - într-un moment în care retailerii mai vechisemnalau deja scăderea consumului - a mizat pe un ritm similar deextindere. Operatorul are planificată o creştere a investiţiilorfinalizate în 2010, comparativ cu valoarea de anul trecut.

"Nu trebuie să uităm că piaţa do-it-yourself (retailul debricolaj - n. red.) românească se afla încă la începutul procesuluide dezvoltare în momentul în care a intervenit criza economică.Multe dintre companii luaseră de puţin timp startul expansiunii înţară, iar criza le-a surprins cu cele mai importante proiecte deinvestiţii pe hârtie, în faza de pregătire", explică directorulPraktiker România.

Un caz aparte este Dedeman, cel mai mare operator de magazine debricolaj deţinut de antreprenori români. Reţeaua dezvoltată defraţii Dragoş şi Adrian Pavăl din Bacău a început să se extindă cuformatul actual de magazine în 2002, iar din 2008 şi până înprezent şi-a dublat numărul de unităţi operaţionale ajungând la 20de magazine.

Pariul pe expansiune în criză al fraţilor Pavăl este susţinut deachiziţiile de terenuri pe care aceştia le-au făcut încă din anii'90 pentru a pregăti dezvoltarea Dedeman.

Cei mai vechi retaileri au frânat cel mai mult

Praktiker şi Bricostore - companiile care au adus în Româniaconceptul de retail de bricolaj în 2002 - au avut cel mai abruptdeclin al ritmului de expansiune în criză. După ce în 2008finalizau anul cu câte cinci inaugurări, în 2009 şi 2010 cele douăreţele au deschis câte o singură unitate pe an.

"Praktiker România a atins înainte de criză un punct avansat aldezvoltării reţelei de magazine în fiecare regiune a ţării. Cuexcepţia a patru oraşe, acoperim deja toate centrele urbane cupeste 100.000 de locuitori, având, de asemenea, magazine şi înoraşe mai mici. Expansiunea noastră continuă din acest punct",subliniază Monica Hodor. Compania germană operează în prezent 26 deunităţi pe piaţa locală.

"În 2011 vom lua în calcul oportunităţile de extindere carecorespund stadiului nostru actual de dezvoltare, dar paşii pe careîi vom face vor urmări atent evoluţia situaţiei economice şisociale la nivel local", mai menţionează directorul Praktiker.

Reprezentanţii Bricostore nu făcut comentarii referitoare lastrategia de expansiune în criză. Reţeaua, care este deţinută defamilia Bresson din Franţa, planifica în urmă cu patru ani săajungă la afaceri de jumătate de miliard de euro în România în2011.

Compania a raportat anul trecut vânzări de aproape 180 demilioane euro, cu 14 magazine la nivel local.

Văd "luminiţa de la capătul tunelului"?

"Noi considerăm că cea mai grea parte a declinului pieţei atrecut", spune Dan Bădescu.

"Probabil vom vedea anul viitor o uşoară revenire a pieţei, dartotul depinde de evoluţia consumului şi de încrederea românilor înperspectivele de îmbunătăţire a veniturilor lor. Deocamdată,semnalele posibilei reveniri rămân destul de slabe", afirmă larândul său Monica Hodor.

Reprezentanţii Praktiker spuneau în prima parte a anului cătrimestrul întâi din 2010 a fost cea mai grea perioadă din crizăpentru retailerii de bricolaj, pentru că aceştia au resimţit dinplin povara creditelor asupra bugetelor de cheltuieli alegospodăriilor, creşterea şomajului şi reducerea salariilor dinmediul privat.

"Sunt posibile în continuare scăderi în acest sector dacă semenţine tendinţa negativă a dinamicii economiei, chiar dacă acesteanu vor avea amploarea declinului de anul trecut", afirmă în prezentdirectorul companiei.

Praktiker estimează piaţa do-it-yourself din România la 2,1miliarde de euro la nivelui lui 2009, în scădere cu 25% faţă devaloarea din anul anterior, potrivit unui raport al companieigermane.

Cele opt reţele mari de bricolaj active pe piaţă au raportatanul trecut afaceri cumulate de un miliard de euro, în declin cucirca 20% faţă de 2008, potrivit datelor de la RegistrulComerţului.

Singura prognoză pe piaţă din acest an, comunicată de DragoşPavăl, indică o contracţie a retailului de bricolaj de 15% însemestrul întâi faţă de aceeaşi perioadă din 2009.

Cine se extinde

  • Planurile retailerilor de bricolaj indică finalizarea a 14magazine noi în acest an, faţă de 11 unităţi în 2009 şi 24 deproiecte realizate în 2008.
  • Dedeman a deschis în acest an 4 magazine, prin investiţiiestimate la 60 mil. euro şi crearea a circa 700 de locuri de muncă.Reţeaua a avut anul trecut afaceri de 252 mil. euro şi un profitnet de 21 mil. euro.
  • BauMax deschide 4 unităţi în acest an, două dintre acesteafiind deja inaugurate în Piteşti şi în Capitală. Bugetul deinvestiţii este estimat la 40-50 mil. euro, cele 4 proiecte aducândcirca 400 de joburi noi pe piaţă. Compania a avut anul trecutafaceri de 113 mil. euro şi un profit net de 2 mil. euro, cu 9unităţi.
  • OBI deschide trei magazine în acest an, prin investiţii de 15mil. euro în construirea şi amenajarea unităţilor, care vor duce lacrearea a circa 300-400 de locuri de muncă; compania a avut anultrecut 5 magazine operaţionale.
  • Praktiker va deschide un singur magazin în acest an, prininvestiţii estimate la 15 mil. euro şi crearea a 100-150 de locuride muncă; reţeaua a avut afaceri de 257,5 mil. euro şi o pierderede 4 mil. euro anul trecut.
  • Bricostore a deschis recent un magazin la Drobeta-TurnuSeverin, prin investiţii estimate la 15 mil. euro, care au creat100-150 de job-uri; compania a realizat anul trecut afaceri de 178mil. euro şi un profit net de 8 mil. euro.
  • Mr. Bricolage a avut în acest an singura inaugurare anunţatăpentru 2010, la Iaşi, care a implicat investiţii de circa 10 mil.euro; reţeaua a avut anul trecut afaceri de 16,5 mil. euro şi opierdere de 4,9 mil. euro, cu două unităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO