Companii

Jean Valvis: Carpatii sunt pentru lapte ca Scotia pentru whisky

02.12.2005, 17:20 24

LaDorna exporta din ce in ce mai multe produse bio in Uniunea Europeana, mai ales in Grecia.

Pentru Jean Valvis, presedintele grupului LaDorna, unul dintre cei mai importanti jucatori din industria produselor lactate, exportul de produse ecologice reprezinta una dintre cele mai mari provocari in anii urmatori.

"Strategia de baza in viitorul produselor premium fabricate de LaDorna o reprezinta exporturile, pentru ca avantajul competitiv al agriculturii ecologice romanesti este foarte mare", spune Valvis.

In opinia presedintelui LaDorna, Carpatii pot sa devina pentru agricultura ecologica si pentru produsele lactate, ceea ce este Bordeaux in materie de vinuri, Scotia pentru whisky sau Parma pentru paste.

LaDorna a inceput anul acesta exportul de produse bio in Grecia, in special lapte, cascaval si svaiter. Reprezentantii companiei mizeaza pe vanzari de 8 milioane de euro in acest an. "Grecia nu are cum sa obtina cantitati semnificative de lapte bio, ceea ce reprezinta un atu pentru noi", a mai spus Valvis.

El a mentionat ca un alt mare avantaj al exporturilor in Grecia il reprezinta notorietatea obtinuta in perioada 2000-2002, cand a exportat pe aceasta piata apa minerala Dorna, afacere vanduta in urma cu trei ani catre Coca-Cola, in cadrul unei tranzactii de 40 mil. euro.

Hotarat sa "umple" Carpatii de ferme bio-ecologice, Valvis a anuntat ca in 2006 va mai crea alte 125 de microferme, in urma unui parteneriat cu agentia Sapard, valoarea proiectului depasind 13 milioane de euro. "Sunt convins ca proiectul meu destinat "Carpatiilor Ecologici" poate fi extrem de important in strategia nationala din domeniul agricol, la fel cum poate fi important si in privinta strategiei de export. Cred ca nu exista nici o tara care sa ne poata face fata in domeniul produselor ecologice", a precizat Valvis.

LaDorna are deja 170 de ferme bio-ecologice, 130 din ele fiind finalizate in acest an in urma unei investitii de peste 14 milioane de euro. Pentru implementarea acestor ferme, contributia Sapard a fost de 50%.

"Nu ne oprim in 2006", a mai spus Valvis, care a mentionat ca tot acest proces poate determina si o crestere a agroturismului in zonele respective, daca proprietarii de ferme vor sti sa foloseasca acest avantaj.

In anul 2000, grupul LaDorna a primit certificatul pentru fermele bio si, dupa cum au anuntat, planurile lor nu se opresc in 2006. Valvis a spus ca Romania detine cea mai mare suprafata de pasuni si fanete din Europa, care sunt deja conforme cu legislatia europeana. "Romania are 4,8 milioane de hectare de pasuni care sunt deja ecologice din punct de vedere al legislatiei europene. A doua tara dupa noi, Spania, are o suprafata de doar 2 milioane de hectare, iar Suedia are 1,5 milioane de hectare de pasuni ecologice", a explicat Valvis.

El a subliniat ca in cadrul unui sector economic unde producatorii din Europa nu fac fata, unde cererea e mai mare decat oferta, Romania are un avantaj competitiv urias.

Beneficiile nete pentru un fermier care intra in programul de euroferme initiat de LaDorna sunt de 500 de euro/luna, urmand ca acestea sa ajunga la 1.400 de euro/luna cand ferma este amortizata, dupa o perioada medie de 6 ani. Romania a negociat cu UE o cota de productie anuala la lapte de 3 miliarde de litri, dar, in acest moment, industria de profil proceseaza aproximativ 1,2 miliarde de litri. Consumul de lapte din Romania este de cinci ori mai redus decat in Europa, potentialul de extindere al pietei fiind extrem de mare.

Anul acesta, LaDorna a finalizat o investitie de peste 5 mil. euro in doua noi facilitati de productie, LaDorna Agri, care produce iaurt si branza tartinabila si Lactate Dobrogene, axata pe productia de branza feta si de cascaval. Prin investitia din cadrul LaDorna Agri, compania a intrat pe segmentul iaurturilor, considerat unul dintre principalele motoare de crestere in perioada urmatoare. Grupul, care detine noua unitati de productie in Moldova si Dobrogea, mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 45 mil. euro, in crestere cu 32% fata de 2004. Pentru 2007, reprezentantii companiei anunta o cifra de afaceri de 100 mil. euro, care in opinia oficialilor LaDorna, nu este prea optimista, daca sunt luate in calcul toate lansarile de produse noi. Daca pana in acest an, LaDorna producea doar lapte si branzeturi, in 2005 grupul a intrat si pe segmentul iaurturilor si al branzei telemea.

Grupul LaDorna cuprinde mai multe societati in sectorul agro-alimentar - Dorna Lactate, Dorna Branzeturi, LaDorna Cheese, LaDorna Agri, Dorna SA, Lactate Dobrogene si ICPPAM Balotesti - si doua companii in sectorul serviciilor, Carpathian Systems si Narcisa Production. Valoarea investitiilor derulate de companie din 1998 pana in 2004 a depasit 40 mil. euro, bugetele cele mai mari fiind alocate pentru dezvoltarea Dorna Lactate - 12,5 mil. euro.

Principalii competitori ai grupului LaDorna pe piata produselor lactate sunt Danone, Friesland, Campina si Hochland.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO